Byggahus.se
Johan Gunverth skrev:
Det kanske var alla Worx Landroid som inte får säljas. :D
Vad har jag missat nu? Är det någon patenthistoria?

Enligt kundtjänst hos ICA-bankens försäkringar så gäller den endast om roboten är inlåst eller under uppsikt. Så det blir till att byta bolag..

Enligt Tre Kronor (Swedbanks/Sparbankernas försäkringsbolag) så täcks den inte alls när den är obevakad. Har skickat frågor till IF, Folksam och TryggHansa nu för att kolla status.

Tanken är att köpa en Indego, vet inte om det skulle vara olika policy beroende på vad maskinen har för stöldskydd inbyggt.

Edit: Snabbt svar av TH som säger att det ingår om man har Hemplus/Drulle

Redigerat:
Så, när jag mailade till Swedbank för att dubbelkolla innan uppsägning fick jag denna korrigering som jag hoppas stämmer:

Hej
Tack för ert mejl.Robotgräsklippare täcks av vår HemPlus, så om du har tecknat Bas täcks den inte.

Detta är en vanlig fråga som jag har dubbelkollat många gånger, jag ber om ursäkt att du fick fel besked av min kollega när du ringde kundtjänst.

Med Vänlig Hälsning Åsa xxxx

Svaret från IF:

Hej!

Tack för ditt mejl.

I vår StorVillaHemförsäkring täcks en robotgräsklippar. Max ersättningen är 50 000 kr.

Vänliga hälsningar
If

Erika xxxx
Försäkringsrådgivare
Mejl: kundservice@if.se

Sådär, fler uppdateringar från Swedbank (om det är någon som är intresserad?), som vanligt låter det ju så bra när försäkringsfolk pratar, allt täcks, men när man tittar på ett realistiskt exempel så är det inte så enkelt:

Hej,

Tack för korrigerande svar. Jag har HemPlus.

Och bara för att dubbelkolla, detta gäller alltså även när klipparen står och laddar eller kör omkring på gräsmattan och klipper helt utan uppsikt? Det skulle i sånt fall räcka med min Grundsjälvrisk och inte innebära något extra avdrag på ersättningen?

----

Hej tack för ditt mejl.
Här kommer en liten utklippt text från villkoren.
Alla slags gräsklippare, motor, åk ,robot m m, ingår i försäkringen. För stöld måste den vara inlåst för att försäkringen ska gälla. Om omfattningen är PLUS kan Villahem- och fritidshusförsäkringen gälla fast den inte är inlåst på tomten men aktsamhetskrav gäller.

----

Tack för svar, men vad är det för aktsamhetskrav som gäller, räcker PIN-kod skydd och inbyggt larm?

----

Hej igen

Aktsamhetskravet är att man ska vara normalt aktsam t ex ska man inte lämna gräsklipparen utan tillsyn i flera veckor, då kan man få nedsättning vid en eventuell stöld. men under en dag kan den stå på tomten utan inlåsning/fastlåsning. Värre om man har den på fritidshustomten och inte åker dit på ett par veckor

----

Hej,

Tack för förklaringen.

Hela idén med en robotklippare är ju att den står ute dygnet runt, klipper automatiskt enligt ett schema, och då kanske speciellt när man är bortrest så att gräsmattan inte ser oklippt ut... Det blir lite moment 22 :) Man gör ju annat för att huset inte ska se tomt ut, bil på uppfarten, lampor som tänds och släcks enligt ett schema osv, förutom larm med kamerafunktion som förhoppningsvis också avskräcker något för potentiella inbrottstjuvar.

Skulle övervakningskamera som täcker tomten vara något som förbättrar för aktsamhetskravet?

----

Hej
Du kan inte åka på semester och låta den gå utan du får helt enkelt starta den igen när du kommer hem. Ingen övervakningskamera kan reducera aktsamhetskraven.
Är det någon som haft liknande diskussion med andra bolag är det intressant att höra svar för eventuellt byte...

Länsförsäkringar Älvsborg berättade att dom självklart täcker stöld av robotklippare

Har skaffat robot och ringde mitt bolag för att kolla läget (Dina Dalsland-Tvåstad). Inga problem om du har allrisken (1500 självrisk) på hemförsäkringen. Finns inga speciella aktsamhetskrav heller mer än att om du åker bort en längre period ( han sa 2 mån) så måste du plocka in den. Likaså off season ska den stå i låst utrymme. Helt ok tycker jag.

I mailkonversation med LF Östergötland så verkar det långt ifrån självklart att stöld av robotgräsklippare ersätts, med reservation för att jag har svårt att förstå deras tekniska lingo.

Första svaret:
LF skrev:
Vad gäller robotgräsklippare ingår stöld i försäkringen om den är inlåst när stölden sker.

Är det så att någon tar den under tiden den klipper blir det en bedömning utifrån skadetillfället och man prövar detta mot allriskförsäkringen (om du har allriskförsäkring i din försäkring). Det skiljer i bedömning beroende på hur skadetillfället uppstått.
Svar på min följdfråga när jag skrev att jag inte fattade svaret om bedömning:
LF skrev:
Det finns inget undantag eller speciellt villkor för just robotgräsklippare. Det går som vilken egendom som helst i villkoret.

Det innebär att blir det stulet i hemmet ersätts skadan vid inbrott och med fullvärde.
Om gräsklipparen förvaras utomhus, går det under egendom utanför bostad där maxersättningen är 50.000kr. Sen bedömer man skadehändelsen; Lämnas egendom utan uppsikt och under en längre tid är det inte helt säkert att vi ersätter. Om du har tilläggsförsäkringen Allrisk Lösegendom kan man pröva skadan via det tillägget.

Det är olika omständigheter som kan ge olika utfall i en skadereglering.
Så vilken försäkringsfirma ska jag byta mina försäkringar till där ersättning av stulen robotgräsklippare ingår?

Trygg hansa med tillägget drulle/extra eller vad det heter, de skriver uttryckligen att gräsklipparrobot ingår i försäkringen. IF brukar också vara generösa, har ej kollat. Moderna/ICA är som vanligt skit...

• Gilla
sisk0
  • Laddar…
Enligt TH med drulle så ersätter dom en fullvärdig produkt men du får betala självrisken på 1500.
Fråga inte varför jag vet.. :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.