Byggahus.se
Håller på att fixa på vinden å undrar vilka rör man bör ha där uppe. Har redan ett element 2x15mm järnrör å ska gå vidare med rör för ytterligare rum.
1. Dold i mellan bjälklag
2. På väggen vidare till de andra rummen

Vilka rör bör man använda på de olika alternativen eller ska man köpa nått annat?

Koppar eller pexrör

Okey men då nästa två frågor
Synligt eller dold i Mellan bjälklag

Vad du själv känner blir bäst. Pex är enkelt att dra i bjälklag, koppar synligt kräver lite mer kunskap

• Gilla
wrang
  • Laddar…
Menar du rör i rör pex eller prisol?

eller dra ett nytt fördelarskåp å sedan vidare ...

Får ju kapa befintligt system för att gå vidare till det nya.

Redigerat:
Vilket som funkar, det är inga problem att dra rör i rör och det är heller inget problem att dra prisol. Prisol är lite bökigare, men pexen kan vem som helst lägga utan specialverktyg. Undvik skarvar på dolda ställen, skarva helst enbart ovan golv för att minimera risker för läckage. Men måste du skarva dolt så är det ok när det gäller värme. Men använd då helst presskopplingar/lödning

• Gilla
wrang
  • Laddar…
Okey. Kom på att jag har massa slang i källaren (Wirsbo Combi Pex Q&E RIR 15x2,5) som jag använt vid badrummets renovering :)

Rättelse:
rören upp är 2x17mm

Finns övergång till dem med kallas 10, eller 3/8"
hur många radiatorer skall du koppla?, för är det många kanske du bör fundera på att mata med grövre ledning..

• Gilla
wrang
  • Laddar…
Tack det blir två små extra radiatorer
Typ 80cm 60högt

Glömde bild ImageUploadedByByggahus.se1371472659.882171.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där man ser hur det kommer upp ifrån undervåningen

wrang skrev:
Beställt 3/8 T-rör för att skarva på å lin å kitt imellan sen en Uponor Q&E-koppling DR, Vinkel utv gänga

[länk]
Du kommer ju behöva något att skarva dina befintliga rör med också. Du kan ju inte snurra på t-röret med de gamla rören där de är i dagsläget. Du måste ju kapa dem och sedan skarva med en unifix, eller en klämringskoppling..
om nu inte skarvmuffen närmast vinkeln är av vänstergänga i ena ändan förstås. Men det tror jag inte.

Krilleman
wrang skrev:
Å sist en sån här:
Uponor Q&E 15 x R15 DR Rak Utv GG
[länk]
Du vet väl att Q&E kräver ett speciellt uppkragningsverktyg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.