Tänkte bygga en pergola på en del av altanen och har lite funderingar kring konstruktionen. Jag bifogar en bild nedan så det blir lite tydligare.
Där vi ni har ett räcke med 90x90-stolpar tänkte jag skulle bli hörn för pergolan. Problemet är hur jag gör med den 90x90-stolpe som redan står där. Den skulle behöva bli någon meter eller så högre. Att byta ut stolpen mot en längre skulle innebära att jag måste riva staketet och slå loss altanens bärlinor som är fäst i staketets 90x90-stolpe. Att bara ställa den rakt uppepå skulle inte fungera alls såklart. Att ställa en ny 90x90-stolpe brevid på in- eller utsidan av staketet skulle inte se bra ut. Men hur blir det om man fäster säg två 145x45 på varsin sida om 90x90 stolpen och sedan sätter en ny 90x90 stolpe ovanpå staketet.
Sedan gör man likadant på andra sidan. Fast där tar jag upp trallen och fäster en ny 90x90-stolpe i marken och tar 145x45 på sidorna.
145x45 borde då bli det som bär upp en stor del av konstruktionen på ena sidan. Fast är det tillräckligt och kommer det att se klokt ut?
Gör en prototyp på en meter så ser du om det ser ut som fan eller om du kan godkänna det, är ju bara du som kan svara på det.
Att det håller kan du vara säker på.
Jag vet faktiskt inte hur tätt de bör sitta. Det ska vara tillräckligt så det kan klättra växter över, men det kan man ju alltid hjälpa till med nät eller liknande. Finns det annars några bra riktlinjer hur många balkar man kan ha per meter eller liknande? Det bästa skulle vara att bara ha 2 stolpar, men vet inte vad begränsningen är där heller. Det blir ju knappt någon belastning utöver själva balkarna.