Vad är en Vakuumventil är det ett annan lösning istället för avluftning eller vad är det 
Har ingen avluftning på min ena toa och det slår upp dålig lukt inte roligt !!
Behöver göra något är vakuumventil något som passar då eller är det helt fel?
Har ingen avluftning på min ena toa och det slår upp dålig lukt inte roligt !!
Behöver göra något är vakuumventil något som passar då eller är det helt fel?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Vacumventile släpper in luft i avloppet, när du spolar i toan så kan röret bli fullt med vatten och .... och fungera som en kolv som trycker luft framför sig ut till första brunnet och på baksidan av "kolven" så släpper vacumventilen in luft. Utan vacumventil så gurglar och slurpar det i vattenlåset/n.
Gålig lukt kan bero på att vacumet tömmer vattenlåset och då hjälper det med en vacumventil, den går att montera på avloppsröret till tvättstället.
Om det inte gurglar i vattenlåsen så tror jag hellre på att det är otätt vid toa eller tvättställ. Prova med blöta fingermetoden.
Protoypen
Gålig lukt kan bero på att vacumet tömmer vattenlåset och då hjälper det med en vacumventil, den går att montera på avloppsröret till tvättstället.
Om det inte gurglar i vattenlåsen så tror jag hellre på att det är otätt vid toa eller tvättställ. Prova med blöta fingermetoden.
Protoypen
Vad menar du med blöta fingermetoden :-?
Ok bra nu har man lärt sig något nytt tack 
jag har oxå lite problem med ventilationen av avloppet. Det är ganska markant övertryck i systemet. Tar man loss röret vid handfatet så blåser det skapligt från avloppet.
Skulle en vaccumvenil hjälpa?? Och i så fall var ska den sitta?(nära husets utgående stamm).
Skulle en vaccumvenil hjälpa?? Och i så fall var ska den sitta?(nära husets utgående stamm).
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Du har nog inte övertryck i avloppet, däremot undertryck i huset och det ska du vara glad för. Det är vattenlåset som ska stoppa detta luftflöde.
Med en U formad genomskinlig slang med en skätt vatten i kan du mäta (under)trycket i huset, jag har inte en aning om hur mycket men kanske 5 mm v(atten)p(elare) vore vettigt. Undertrycket gör att den varma innomhusluften inte vandrar ut i den kalla väggen och kondenserar till vatten som orsakar mögel.
Vacuumventilen släpper in luft i rörsystemet för att undvika undertryck i avloppet (och gurgel) som drar med sig vattnet ur vattenlåsen.
Vacuumventilen ska sitta längst bak i systemet, en i varje avgrening.
Det du har skrivit tyder inte på att du behöver en vacuumventil.
Prototypen
Med en U formad genomskinlig slang med en skätt vatten i kan du mäta (under)trycket i huset, jag har inte en aning om hur mycket men kanske 5 mm v(atten)p(elare) vore vettigt. Undertrycket gör att den varma innomhusluften inte vandrar ut i den kalla väggen och kondenserar till vatten som orsakar mögel.
Vacuumventilen släpper in luft i rörsystemet för att undvika undertryck i avloppet (och gurgel) som drar med sig vattnet ur vattenlåsen.
Vacuumventilen ska sitta längst bak i systemet, en i varje avgrening.
Det du har skrivit tyder inte på att du behöver en vacuumventil.
Prototypen
Tänkte låna denna tråden lite.
Jag ska installera ny avloppsanläggning till huset. Då pratade han om att ha Vakuum-ventil på vinden istället för att gå igenom yttertaket.
Taket är nylagt så det är inget som behöver bytas. Verkade mest som den anledningen till varför man inte skulle gå igenom taket.
Är det något att rekommendera?
Jag ska installera ny avloppsanläggning till huset. Då pratade han om att ha Vakuum-ventil på vinden istället för att gå igenom yttertaket.
Taket är nylagt så det är inget som behöver bytas. Verkade mest som den anledningen till varför man inte skulle gå igenom taket.
Är det något att rekommendera?
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Exakt var ska en vacuumventil monteras och ska den monteras även om man har sluten tank?
Min toalett har idag ingen avluftning på 110-röret mellan toalett och tank. Tanken har däremot avluftning, men mitt vattenlås töms i toaletten.
Min toalett har idag ingen avluftning på 110-röret mellan toalett och tank. Tanken har däremot avluftning, men mitt vattenlås töms i toaletten.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Fantastisk illustration! Tumme upp.