3 061 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Rökbomber
Hejsan alla! jag har skrivit ett inlägg om lukt i platta på mark nu tänkte jag bolla lite om rökbomber. Min idè är att om det är möjligt att försöka att fylla på med nån form av tunn rök (som finns i bygghandeln) under vårat hus och där av att man skulle kunna se om det sipprar upp rök någonstans där vi misstänker att det finns sprickor i grunden. Vi har platta på mark som gjordes för 4 år sedan och vi har en lukt som kommer fram på ett enda ställe inne i huset.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 689 inlägg
Eller hyra en rökmaskin
Köp rökptron avsedd för täthetskontroll. Typ sån här: http://www.soliduct.com/rokpatron-miniax/p-1725.htm
Blanda inte ihop något eget!
Blanda inte ihop något eget!
Min tanke var mest hur jag enklast rent praktiskt får röken under huset! Typ genom ett rör eller liknande?
Läste ditt första inlägg igen. Fick för mig du hade kryputrymme under huset med så är det inte alltså!?
Jag är mycket tveksam till att lukten kommer upp genom en spricka i grunden. Du har säkerligen 2-300mm celllplast under betongen. Dessutom kanske radonskydd. Vad luktar det? Avlopp eller ruttet trä?
Ska du kunna se nån rök (hur du skulle lyckas få ner en rökkälla i icke-tomrum)måste du väl bryta upp alla golv på betongplattan?
Luktar det gammalt kattpiss? Kattpiss kan vad jag hört vara lurigt att sanera. Kanske var en katt inlåst av misstag under byggtiden?
Jag är mycket tveksam till att lukten kommer upp genom en spricka i grunden. Du har säkerligen 2-300mm celllplast under betongen. Dessutom kanske radonskydd. Vad luktar det? Avlopp eller ruttet trä?
Ska du kunna se nån rök (hur du skulle lyckas få ner en rökkälla i icke-tomrum)måste du väl bryta upp alla golv på betongplattan?
Luktar det gammalt kattpiss? Kattpiss kan vad jag hört vara lurigt att sanera. Kanske var en katt inlåst av misstag under byggtiden?
Finns mycket långsökta teorier! Men kattpiss har ju också vart en teori, men hur många år ska det lukta från kattpiss det är snart 4,5 år nu och lukten kommer bara ibland? Hur sanerar man kattpiss? Lukten kommer under väggen så då måste vi ta bort bottensyllen i den bärande väggen och då sanera! Kan man inte spärra plattan med någonting? Lukten är diffus det är ingen som har kunnat säga direkt vad det är, många har sagt att det luktar lik men inte funnit nåt lik (ÄN). Har känt doften ute vid nåt enstaka tillfälle då det har varit extremt blött typ sumpgas, därav teorin att det kommer nån form av sumpgas genom plattan. Kan tillägga att det är inte jag själv som har gjutit plattan så jag vet egentligen vad som finns i den ( singel, isolerplattor, betong, golvvärmeslingor)