51 021 läst · 120 svar
51k läst
120 svar
Hur "hantera" nya grannar?
- Status
- Tråden är låst och går ej att kommentera.
Har själv aldrig haft problem med någon granne, tvärt om, och det är fyrtio år sedan jag byggde här. Hörde dåpå 70-talet berättas om osämja, påminnande om denna tråd, på ett helt annat bostadsområde. Två grannar som verkade bråka om i princip allt. Bl a satte då ena parten upp en häck vid tomtgränsen. Sedan, efter några år, grävde den andra grannen ett dike längs med den där häcken. Sannolikt med uppsåtet att få bort rötter och kanske samtidigt försöka dränera bort så mycket vatten som möjligt? Minns inte hur det hela slutade, men man kan ju fundera på vilken av dessa grannar som hade roligast ;-)
Av vad som framgått i den här tråden, så verkar den i dubbel bemärkelse, gamle grannen vara den stora boven i dramat knappast någon av den mysigare sorten
Men jag blir även lite fundersam över TS, som verkat ändra lite hit och dit med motiveringen att inte vill kännas igen. Bättre hoppa över dom bitarna i såfall
Av vad som framgått i den här tråden, så verkar den i dubbel bemärkelse, gamle grannen vara den stora boven i dramat knappast någon av den mysigare sorten
Rent psykologisk är människor så skapta, att det ögonblick vi inser våra egna misstag försöker vi förtränga dem. Vi förklarar dem hellre som resultatet av andras illgärningar. Istället för att se oss om i vår vrede gör vi vårt bästa för att provocera vår omgivning till att bekräfta för oss hur illa vi blir behandlade.
Jag tror starkt på korrekt och sakligt bemötande. Ju mer otrevligt en granne uppför sig, dess viktigare blir det att inte själv sjunka till samma nivå. Då slutar trädgården skänka trivsel och lycka. Istället blir den ett medel för hämnd och vedergällning.
Abstrakt: Vara öppen mot grannen och vik inte en tum från syftet att göra något som blir det bästa för alla parter.
Konkret (exempel) : Om grannen accepterar en knappt meterhög tujjahäck kanske man kan följdfråga om han inte uppskattar andra växter mer än städsegrön häck. Kanske en perenn som blir snygg från grannens håll? Om du lyckas lirka grannen så långt inser han säkert vikten att ställa en snygg fond bakom er nya perenn. Som både framhäver hans nya perenn och råkar ge er själva lite insynsskydd.
Jag tror starkt på korrekt och sakligt bemötande. Ju mer otrevligt en granne uppför sig, dess viktigare blir det att inte själv sjunka till samma nivå. Då slutar trädgården skänka trivsel och lycka. Istället blir den ett medel för hämnd och vedergällning.
Abstrakt: Vara öppen mot grannen och vik inte en tum från syftet att göra något som blir det bästa för alla parter.
Konkret (exempel) : Om grannen accepterar en knappt meterhög tujjahäck kanske man kan följdfråga om han inte uppskattar andra växter mer än städsegrön häck. Kanske en perenn som blir snygg från grannens håll? Om du lyckas lirka grannen så långt inser han säkert vikten att ställa en snygg fond bakom er nya perenn. Som både framhäver hans nya perenn och råkar ge er själva lite insynsskydd.
Vi tänker inte jävlas med grannen. Men tänkt er en liten tomt med ett hus på nästan 200 kvm. Man har nästan ingen plats att vara ifred. Menar utomhus. Visst är det beklagligt att den nya grannen (vi) kommer att spärra en större del av den fina utsikten.
Men vi själva vill trivas och må bra. Utan att behöva se in i hans fönster. Är det för mycket begärt?
Ville "höra" andra personers åsikter. Och just era erfarenheter och tips, övertygade oss om att anpassa trädgården till våra behov. Tro mig. Det är omöjligt att göra oss båda nöjda.
Imorgon flyttas resten av häcken från tomtgränsen. In på våran tomt. Den ska hållas ca 2 m. Inte som hans mot andra grannen! 3meter eller mer.
Och träffar jag honom, kommer jag hälsa på som en granne göra bör.
Min uteplats ska nyttjas av mig och mina gäster. Ingen annan ska "se" vem jag har på besök.
Sovrummet kan skyddas med persienner nattetid. Men dagtid, vill vi kunna se grönska. Inte en gammalt mans ansikte. Då han sitter i vadagsrummet och har tråkigt. Vi vill känna oss fria.
Må gott
Men vi själva vill trivas och må bra. Utan att behöva se in i hans fönster. Är det för mycket begärt?
Ville "höra" andra personers åsikter. Och just era erfarenheter och tips, övertygade oss om att anpassa trädgården till våra behov. Tro mig. Det är omöjligt att göra oss båda nöjda.
Imorgon flyttas resten av häcken från tomtgränsen. In på våran tomt. Den ska hållas ca 2 m. Inte som hans mot andra grannen! 3meter eller mer.
Och träffar jag honom, kommer jag hälsa på som en granne göra bör.
Min uteplats ska nyttjas av mig och mina gäster. Ingen annan ska "se" vem jag har på besök.
Sovrummet kan skyddas med persienner nattetid. Men dagtid, vill vi kunna se grönska. Inte en gammalt mans ansikte. Då han sitter i vadagsrummet och har tråkigt. Vi vill känna oss fria.
Må gott
Det stämmer bra detKalasclas skrev:
Normalt är jag extremt på sidan att man får göra vad man vill på sin egen tomt.
Men om jag har lite självdistans så kan jag erkänna att så fort jag läser om en konflikt där ena sidan planterat tujor så hamnar min sympati instinktivt på andra sidan
Men förutom att vi är många som inte gillar tujor rent estetiskt, så är det ganska besynnerligt att man inte får bygga plank hur höga som helst mot grannen men att det är tillåtet att plantera en tät vintergrön häck som blir hur hög som helst...
R
RtZ
Bannad
· Västra Götaland (Göteborg)
· 356 inlägg
RtZ
Bannad
- Västra Götaland (Göteborg)
- 356 inlägg
Jo, visst ser det illa ut med stor mur med tujor.. Inte kul att bli instängd sådär. Om TS vill leva skyddad från insyn är boende med grannar på alla sidor helt fel val. Grannar vill umgås, hälsa på varandra, bevaka området mot inbrottstjuvar och andra brottslingar. Och så stänger människor in sig, och stänger ute de andra..Crebel skrev:Det stämmer bra det...
Normalt är jag extremt på sidan att man får göra vad man vill på sin egen tomt.
Men om jag har lite självdistans så kan jag erkänna att så fort jag läser om en konflikt där ena sidan planterat tujor så hamnar min sympati instinktivt på andra sidan...
Men förutom att vi är många som inte gillar tujor rent estetiskt, så är det ganska besynnerligt att man inte får bygga plank hur höga som helst mot grannen men att det är tillåtet att plantera en tät vintergrön häck som blir hur hög som helst...
De är FUUULA, jättefulaAtom skrev:
Äsch, det är ju förstås en smaksak, men vi verkar vara många som har samma smak i det här fallet bara...
Dessutom, eftersom de växer snabbt och stort så är de fula på ett väldigt dominerade, inkräktande sätt.
Och placeras företrädesvis på planterarens mörka sida, så att den inte stjäl ljus från planteraren. Vilket förstås innebär att den istället stjäl grannens ljus.
Gott insynsskydd uppskattas också av den objudne gästen...
För det första så är det få ägare som klipper häcken. De flesta ser ut som den första bilden du lade in, spretiga och dana.Atom skrev:
För det andra så är den klippta häcken så jättesnygg den heller.
För det tredje så det en klen tröst att en 2 meter häck i finaste solläget är rak och klippt.
Bor också i hus och anser att thuja är vacker som växt att plantera som gränsavdelare och för insynsskydd.
I vårt fall fanns thujorna redan där, så vi behövde enbart investera i persienner till fönstren för att ha våra intima stunder i de rum vi behagar utan publik.
Har man stor tomt är thujorna kul att använda även till att ska en egen liten labyrint på sin gård, och genom att klippa den när den nått din fulla höjd, blir den tätare och vackrare.
Många vet inte att genom att klippa växten så stannar den upp att växa i höjd och växer därefter enbart i bredd. Thujan är ävenvintergrön, barrar inte och om inte grannens katter använder marken vid thujan som toalett, så håller de nästan livet ut.
Istället för persienner kan man investera i andra alternativ - smaksak.
Om man inte vet hur man ska tackla frågan, är det bra att fundera hur man själv hade önskat om du hade varit den andra personen. Utifrån det perspektivet brukar man lätt förstå att det oftast är inga problem det är frågan om, enbart brist på information.
Lycka till med ert nya boende och trevlig samvaro med grannarna.
I vårt fall fanns thujorna redan där, så vi behövde enbart investera i persienner till fönstren för att ha våra intima stunder i de rum vi behagar utan publik.
Har man stor tomt är thujorna kul att använda även till att ska en egen liten labyrint på sin gård, och genom att klippa den när den nått din fulla höjd, blir den tätare och vackrare.
Många vet inte att genom att klippa växten så stannar den upp att växa i höjd och växer därefter enbart i bredd. Thujan är ävenvintergrön, barrar inte och om inte grannens katter använder marken vid thujan som toalett, så håller de nästan livet ut.
Istället för persienner kan man investera i andra alternativ - smaksak.
Om man inte vet hur man ska tackla frågan, är det bra att fundera hur man själv hade önskat om du hade varit den andra personen. Utifrån det perspektivet brukar man lätt förstå att det oftast är inga problem det är frågan om, enbart brist på information.
Lycka till med ert nya boende och trevlig samvaro med grannarna.
Vet inte varför svenskar måste vilja ha grannar som tittar in på en så fort man går ut på tomten i ett villaområde, sneglar man mot Storbritannien, Tyskland, Nederländerna osv. så är insynsskyddade trädgårdar inget konstigt, tvärtom så har de flesta i villaområden det. Antagligen för att man vill ha sin lilla plätt att koppla av på och vara ifred utan att 'tvingas' umgås med grannen bara för att hon/han också råkar vara ute i trädgården.
Nej, låg häck (80-90cm) verkar vara standard bara för att så ska det vara och därför att alla andra har ju det... Blä.
Vill man ha insynsskyddad trädgård så ska man få ha det och om det nu är häck eller plank spelar väl ingen roll, tycker grannen att ett plank är fult så går det ju att plantera en klätterväxt på sin sida t.ex.
Man kan ju inte förvänta sig när man köper ett hus att grannarnas trädgård kommer att vara likadan för evigt.
Nej, låg häck (80-90cm) verkar vara standard bara för att så ska det vara och därför att alla andra har ju det... Blä.
Vill man ha insynsskyddad trädgård så ska man få ha det och om det nu är häck eller plank spelar väl ingen roll, tycker grannen att ett plank är fult så går det ju att plantera en klätterväxt på sin sida t.ex.
Man kan ju inte förvänta sig när man köper ett hus att grannarnas trädgård kommer att vara likadan för evigt.
Om man ska lägga sig i vad ANDRA gör hela tiden har man för lite att göra.....
Så länge man har grannar inom synhåll får man antingen finna sig i att saker kan ändras (utsikt/ljud osv) eller köpa grannfastigheterna eller flytta.....
Så länge man har grannar inom synhåll får man antingen finna sig i att saker kan ändras (utsikt/ljud osv) eller köpa grannfastigheterna eller flytta.....
Måste hålla med. Det är något hemskt i att nya områden byggs och planera (var på en visning igår där de bygger ett helt nytt kvarter med eksjöhus). Alla husen är så himla nära varandra - man kunde ju lika gärna bo i en lägenhet. =(Enk Projektet skrev: