18 232 läst · 7 svar
18k läst
7 svar
Skippa luftspalten helt när man lägger takduk som är diffussionsöppen
Medlem
· Västra Götaland
· 1 523 inlägg
På varma sommardagar blåser det in varm och fuktig luft i traditionella luftspalter. Om taket då är välisolerat, kommer det på natten när temp faller att fällas ut fukt inne i luftspalten.
Om man bygger nytt och lägger ett diffussionsöppet tak ovanpå råsponten, t.ex. en takduk (den släpper enligt uppgift ut 2-3 dl. vatten per år /m². Då bör man kunna skippa luftspalten helt. Inte för att det är så krångligt att få till den, utan för att slippa få in fukt den vägen, och det lilla som ändå uppstår går ut igenom taket.
Ett inte helt okontroversiellt sätt att tänka. Vad säger ni?
Om man bygger nytt och lägger ett diffussionsöppet tak ovanpå råsponten, t.ex. en takduk (den släpper enligt uppgift ut 2-3 dl. vatten per år /m². Då bör man kunna skippa luftspalten helt. Inte för att det är så krångligt att få till den, utan för att slippa få in fukt den vägen, och det lilla som ändå uppstår går ut igenom taket.
Ett inte helt okontroversiellt sätt att tänka. Vad säger ni?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 523 inlägg
Fann nu en gammal tråd med hänvisning till detta: http://ekofiber.se/images/stories/torrasnedt.utan%20luftsp.splarsolsson.pdf
Om han är oberoende, vilket vi får förutsätta, så är slutsatsen att det bästa resultatet (minst fukt) uppnår man genom cellulosa-isolering och skippad luftspalt, samt ett diffusionsöppet tak.
De har dock gjort testerna utan råspont (enbart ströläkt + bärläkt) samt underlagspapp liggande löst. Känns inte så bra tycker jag, skulle gärna få in en råspont också. Skulle det försämra fukttransporten mycket?
Om han är oberoende, vilket vi får förutsätta, så är slutsatsen att det bästa resultatet (minst fukt) uppnår man genom cellulosa-isolering och skippad luftspalt, samt ett diffusionsöppet tak.
De har dock gjort testerna utan råspont (enbart ströläkt + bärläkt) samt underlagspapp liggande löst. Känns inte så bra tycker jag, skulle gärna få in en råspont också. Skulle det försämra fukttransporten mycket?
På senare tid har det framkommit att mer ventilation av kallvinden inte behöver innebära mindre fukt/mögelproblem, snarare tvärtom.
Så länge det inte finns möjlighet för varm fuktig luft att ta sig från bostaden till kallvinden så finns det mycket litet behov av att ventilera där uppe.
Så länge det inte finns möjlighet för varm fuktig luft att ta sig från bostaden till kallvinden så finns det mycket litet behov av att ventilera där uppe.
Har själv ett diffusionsöppet underlagstak av Tak-board (Masonit-variant)..och ingen luftspalt. Det är ju inte speciellt kontroversiellt... däremot kanske det inte är så vanligt med råspont under duk så som du beskriver. Men resonemanget är sunt.
Hänger ju otroligt mycket på kontruktionen i övrigt, lufttäthet mot bostaden i övrigt osv
Hänger ju otroligt mycket på kontruktionen i övrigt, lufttäthet mot bostaden i övrigt osv
Medlem
· Västra Götaland
· 1 523 inlägg
Vi hade tänkt lägga takduk från t.ex. SealEco eller Sika som YTTER-tak. Alltså så här:Matti_75 skrev:
1. Takduk
2. Ev. en 20 mm takboard som isolering
3. Ev. en difföppen underlagsduk/papp som väderskydd
4. Råspont
5. Luftspalt eller inte...
6. 500 mm ekofiber
7. Ångspärr
8. Glespanel
9. Gips
Nr 2 är jag osäker på nyttan med, nr 3 behövs inte om man istället täcker med presenning under tiden. . Det går alltså att lägga takduken rätt på råsponten och så är det klart.
Fördelarna med takduken är lång livslängd, att den inte är stel och därmed håller tätningar runt genomföringar m.m. bättre. Men framför allt tänkte vi lägga den för att den var diff-öppen. Om det nu är så att råsponten tar bort det mesta av ånggenomsläppligheten så faller den argumentet.
Då kan vi istället lägga difföppen underlagsduk ovanpå isolering, sen strö+bärläkt och så takpannor. Men taket lutar bara 5° så det fungerar inte. Kvarstår då plåttak ovanpå bärläkten, gillar dock inte den idén.
Nu blev det plötsligt ännu svårare att välja...
Vid 5 graders lutning så ste du ha antingen råspont eller plywood som undertak. Du kan inte lägga bandtäckning på läkt. Ska du ha takduk eller plåt så fyller diffutionsöppen underlagsduk ingen funktion då taket ovanpå inte släpper igenom fukten.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 523 inlägg
Sant, jag håller med.Matti_75 skrev:
Här tror jag vi pratar förbi varandra, eller så är jag inte med.Matti_75 skrev:
Jag avser alltså att lägga nåt sånt här: http://www.norbergstak.se/takduk/alkor-design/ en takduk som det yttersta lagret på taket (istället för papp, tegel eller liknande).
Eftersom den är diff-öppen, så om jag även lägger en diff-öppen underlagsprodukt, så behåller jag "goretexfunktionen". Den stora frågan för mig blir då om råsponten som jag helt riktigt måste lägga under, om den släpper igenom tillräckligt mycket för att detta arrangemang skall vara meningsfullt, eller om jag lika gärna kan lägga bomtät plåt därpå.
Obehandlat trä (råspont) borde i min värld vara levande och släppa igenom fukt. Det är ju ändå inga stora mängder det handlar om med ångspärr och ingen (!) byggfukt...
Liknande trådar
-
Kan jag sätta friskluftsventiler bakom ytterpanelen i luftspalten? Istället för att borra genom ytterpanelen?
Lösvirke & Timmerhus -
Helt plötsligt svavel i vattnet, och järn innan det.
Vatten & Avlopp -
Garaget behöver ny uppvärmning, skippa elektrisk golvvärme helt?
Värme allmänt -
Skippa värmen helt i renoveringsobjekt?
Stenhus -
Skulle ni skippa luftspalten?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus