Byggahus.se
Har lite funderingar kring tätskikt i mitt våtrum. I mitt fallgäller det 50 mm tjockt betonggolv med vattenburen golvvärme på träbjälklag.Tänkte ha ett tätskikt under betongen och sedan lägga klinker direkt påbetongen. Ser att många rekommenderartätskikt både under och ovan betongen men tycker själv det låter fel att ”stänga in” fukt, min tanke är att fukten ska avdunsta uppåt med hjälp av golvvärmen.Någon som har tankar/ idéer om detta?
 
Redigerat av moderator:
Jag förstår inte exakt din konstruktion? Har du träbjälklag med skivmaterial som du ska gjuta med betong på och gjuta in golvvärmen? Eller har du betong med uppbyggt träbjälklag ovanpå?

Du ska aldrig ha dubbla tätskikt utan tätskiktet skall ligga närmast under fixet som du fäster keramiken med. Detta för att skydda underliggande material från den konstanta fukten som tränger ner igenom fog och fix.

Flyt upp ett fall med flytspackel, armera och fäst golvvärmeslangarna i armeringen och låt det ligga i flytet. Sen tätskiktar du på flytspacklet och plattsätter ovanpå tätskiktet bara
 
Hur ansluter du tätskiktet till golvbrunnen/arna? ska du ha golvbrunnarna 5 cm under klinkerrsen så kanske det funkar, men det ser nog konstigt ut.
 
Jo det är skivor på bjälkarna och på dem tätskikt för att inte vattnet från betongen ska tränga neråt vid gjutningen då det är på övervåningen.
 
T
Blir helt snurrig av denna tråden, något är galet och vilka är "många" som rekommenderar två tätskikt:wow:

Du har ju redan fått ett fullgott svar ifrån Lolle hur det ska gå tillväga med ett badrum på träbjälklag!

Det du snackar om är totalt FEL!
 
  • Gilla
Lantbrukarparet
  • Laddar…
Om jag som i mitt fall ska ha betonggolv måste jag ju ha tätskikt under betongen för att över huvud taget kunna gjuta och då faller ju Lolles förslag. Ordet "många" var väl att generalisera lite men när jag googlade fick jag några träffar där "några" blivit rekommenderade att ha två tätskikt. Så för mig blir det att fortsätta som jag tänkt för det verkar ha funkat tidigare i det våtrum jag bygger ut.
 
Jag är rätt övertygad om att det räcker att prima undergolvet (spån?) och sedan gjuta ovanpå det! Visst kommer det bli lite fuktigt, men det torkar ut! Tätskiktet ska du sedan ha ovanpå betongen och därefter enbart fix och klinkers!

Sen skulle ju jag använt flytspackel istället för betong. Använder du betong på det där sättet kommer du inte kunna tätskikta och klinkra på åtminstone en månad!
 
I mitt fall måste jag ha betong för att få det "styvt" då undergolvet sviktar något, men det är samma konstruktion som var innan och det var gjort på 40-talet. Det var då bara 22 mm panel över åsarna sedan ett lager tjärpapp sedan 50 mm betong med klinker och det verkar funka för det var hur tort och fint som helst under. Har sett den här lösningen i andra sammanhang i våtrum byggda på 60-talet och lika torrt där. Kanske är det som den gamle snickaren sa, se alltid til att fukten tar sig ut för in tar den sig alltid ;-) Själv får jag väl lite känslan att det är sedan de "moderna" fuktspärrarna kom som problemen började, men det är som sagt bara min känsla.
 
Huruvida man ska applicera två tätskikt eller ej utgör ej en "evig fråga" - svaret är kort och gott NEJ såsom tidigare påtalats.

Vad gäller den konstruktion som du beskriver (och som endast har ett tätskikt) så var den vanligt förekommande förr i tiden. Att på trägolv gjuta en tjock betongkaka får idag anses vara en beprövad metod för att erhålla tillräcklig böjstyvhet (naturligtvist under förutsättning att konstruktionen i övrigt tillåter detta). Du finner dock inte uttryckligen denna konstruktion angiven i GVK eller BKR. Du kan dock uppfylla branschreglerna genom att någon projekterat konstruktionen eller utifall den utförs enligt tillverkare.

Om du gjuter en kaka så ska i alla fall tätskiktet ligga överst på kakan. Betong klarar i och för sig vattenbegjutning utan att förlora sina egenskaper. Dock kommer du inte kunna ansluta tätskikt vid brunn och dessutom är det helt onödigt att blöta ner en hel betongkaka.

Om det förekommer springor, glipor etc. i underlaget så kan du innan gjutning täta detta med vanlig latexfog eller fogskum om det rör sig om större håligheter.

Betong finns av olika kvalitet och med olika egenskaper - kontrollera betongen egenskaper och hur du ska armera. Flertalet spackelleverantörer erbjuder också flytspackelproduter för detta ändamål.
 
Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Regla upp bjälklaget så undergolvet inte sviktar. Sen ett lager golvspån med värme åsså två lager golvgips för våtrum, allt limmat, så har du ett rejält styvt golv sen. Allt enligt BKR/GVK, vill jag minnas :)

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Det verkar ju inte vara någon här som förspråkar dubbla tätskikt i varje fall så det känns väl som mina mistankar inte var helt fel.
 
Kromo skrev:
Hur ansluter du tätskiktet till golvbrunnen/arna? ska du ha golvbrunnarna 5 cm under klinkerrsen så kanske det funkar, men det ser nog konstigt ut.
Jo golbrunnarna sitter i nivå med underlaget där tätskiktet försluts sedan en förhöjningsstos upp till "klinkernivå"
 
Hairfoot skrev:
Jo golbrunnarna sitter i nivå med underlaget där tätskiktet försluts sedan en förhöjningsstos upp till "klinkernivå"
Den lär inte gå att få dit om klämringen sitter i golvbrunnen??
 
I Norge är det vanligt att man tätskiktar först, sen gjuter man golvet med ROTbruk med armering och golvvärme.

Man får ju en betongkaka på 50-70mm som är ständigt blöt, vet inte om det är bättre eller sämre... fixet är ju blött för jämnan men det är ju några mm tjock så jag tycker det verkar bättre.

Hur man har löst det med golvbrunnarna vet jag inte, möjligen ligger det bara i nivå med gjutningen och det är tänkt att golvvärmen ska "ta hand om" fukten
 
I duschen och där det ofta blir mycket vatten kan man använda epoxyfix, då är det inte blött för jämnan :)

På golvet i övrigt kan man lägga ett nåtat teakgolv, då slipper man också konstant fukt i "mellanlagren" :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.