Jag gjorde lite forskning på Hörmanns dörrar och dom ska visst vara konstruerade på samma sätt som portarna... Fick en del kommentarer att dom kommer nog inte klara Svenskt klimat...... Skåne hade dom nog klarat.. Samma som norra Tyskland ju.. Men Sundsvall?? ja prova och berätta gärna.
Jag tjänar 15000 jämfört att köpa lokalt (exkl kostnad av resan) på två 2.5meters portar
Nu bor jag bara 35minuter från Öresundsbron. Om du nu har 100mil till bron så går det en del pengar bara i bensin + jag gissar att du fixar nog inte resan på en dag dvs övernattningskostnad tillkommer... Tält kanske :x
Men sen blir det ju alltid om bättre om ni är fler som plockar hem saker och ting.
Räkna med ca 50-60 höga och 50-60 bred. Det är dörrens höjd delad med antalet blad, dvs ca 4 blad á 50cm på en 2m hög och sedan ca 10cm på bredden per blad (lite luft emellan) och ytterligare 20cm för skenor mm som de packat i mitten av paketet som ger storleken. Paketet med bladen är inte så tunga, det är skenorna och beslagen som väger.
Till er som gjort lyckade köp från tyskland, har ni möjligtvis mail till nån kontaktperson som svarar på engelska ?
Vad jag läst i tråden så verkar ett flertal nöjda med Scheurich24.de
Är inne på en 4750*2250 med motor. Vad jag kommit fram till med ingen tyskakunskap å google translate så verkar det landa på runt 13000:-, men vill ändå ha lite mailkontakt innan.
Ohh vad heter han som kan engelska, David eller Daniel, något sådant. Ring och prata med dem. De kan i alla fall så mycket engelska att de vidarebefordrar dig till rätt person.
Kvaliéten är ju Hörmann, Tysk rakt igenom. Mycket bra.
Jag valde fullisolerade portar. LPU40 M-profil, Supramatic motorer och kodlås FCT 10Bb. Fjärrkontroll HSM 4 fick jag med två stycken. Allt som behövs ingår utom verktyg och svett.
Det är inga problem att montera själv så länge man inte har tummen mitt i handen.
Köpte en 4500x2250 LPU40 med L-profil, beslag, Supramatic P3 motor, 1 st fjärr, 2 stycken knappsatser(inne&ute), 2 st ciggkontroller, gav knappt 20 000:-, detta var dock utan frakt som jag löste på annat sätt.
Scheurich24 funkar bra men se till att det inte blir det fel (vilket det hände för mig för då behövs tyska)
Många kan engelska men dom vågar inte alltid prata. Men Daniel Scheurich heter han som nog har tagit hand om dom flesta beställningar från Sverige. Ring och prata med dom.. Dom fixar med största sannolikhet engelska och kommer nog koppla dig vidare till Daniel. Nu är inte han så mycket bättre än andra men han vågar prata/skriva.
Han kommer sen nog vilja att du mailar dina önskemål vilket kan vara på engelska men du kommer få en offert/orderbekräftelse som kommer nog vara på tyska. Direkta mailsvar kommer dock vara på engelska
Men var beredd på att det kan ta lite tid ibland mellan mailsvaren..
Sen när du är och hämtar så vet man aldrig om någon kan engelska. Jag var där två gånger pga trubbel och andra gången så var det en ung praktikant (tänk tonåring) och hon var den som lekte tolk helt klockrent.... Intressant dock..
I allmänhet så funkar det så att återförsäljaren Scheuric beställer av Hörmann i Frankfurt med leverans till Hörmann Hamburg. Hörmann-order/leveransnumret är ett 'Frankfurt nummer' och konstigt nog så skapade detta lite funderingar i Hamburg för mig fast ett antal från Sverige hade varit där tidigare... Men det kan ha varit också kopplat till att jag fick problem....... Tror för min del att det var någon i Frankfurt som inte hade gjort sitt jobb helt korrekt.... Billigt blev det i alla fall med två Puttgarten passager
Har just hämtat en Hörmann port i Tyskland och tänkte delge er lite av resan. Tack vare tips och råd i denna tråd gick allt helt problemfritt. Så här gjorde jag:
Mailade info@scheurich24.de och skrev vad jag ville ha och att jag ville hämta vid Hörmann depo i Kaltenkirchen (på engelska). Artikelnummer och priser fann jag på deras hemsida.
Fick direkt svar från Daniel Scheurich med leveranstid och att faktura och Paypal-länk skulle skickas.
Faktura och Paypal-länk kom efter 2 dar och jag betalade.
Efter 2 veckor kom tillbehören (handsändare, knappsats och motor) med Schenker.
Efter ytterligare en vecka ringde någon från Hörmann och pratade obegriplig tyska. Jag försökte svara på engelska men utan framgång. Jag antog han ville tala om att porten var klar för avhämtning.
Fyra veckor senare åkte jag med en kompis till Göteborg och tog färjan till Kiel. På den färjan betalar man inget extra för släpvagn. Väljer man Öresundsbron, Stora Bältbron eller färja Helsingborg-Helsingör, Rödby-Puttgarden kostar släpvagnen lika mycket som bilen. Men det beror väl på var i landet man bor vilken väg som blir bäst.
Från Kiel tar man E45 mot Hamburg och efter ca 6 mil svänger man av vid Kaltenkirchen. Efter några kilometer genom byn svänger man höger in på Süderstrasse och stannar vid första byggnad på vänster sida.
Killarna vid utlämningen var väldigt vänliga men pratade bara tyska. Vi förstod varandra bra ändå och de lyfte på paketen med en gaffeltruck. Portbladen var ihopsatta i ett paket med längden = portbredden + några cm och med ett stöd i vardera ände. Jag hade förlängt flaket med några brädor fastskruvade på dragstången och det fungerade perfekt. Allt var väl inplastat så någon pressening behövdes inte. Noterade att utlämningen är stängd onsdagar! Annars öppet må, ti, to, fr 8:30-12:30 och 14:00-18:00, lö 8:30-13:30.
Styrde så tillbaka mot färjan men stannade strax utanför Kiel vid Citti-park för att fylla på ölförrådet. Det hinner man gott och väl innan färjan går tillbaka. Vill man övernatta i Kiel kan jag tipsa om ett enkelt hotell med fri parkering inne på gården. Hotel Wiking, Schützenwall 1-3, 89 euro för dubbelrum med frukost, nära centrum och färjeterminalen. Annars kan det vara svårt att hitta bra parkeringsplats för bil+släp i centrala Kiel.
Återresan blev lugn och tur var det för i Göteborg stod polisen och gjorde nykterhetstest på alla bilförare.
Så här såg paketen ut på släpet och i bakrunden syns var porten ska vara.