Byggahus.se
Vi köpte för ett par år sedan ett hus som hempulats till vansinne och vi har betat av de värsta sakerna, men nu har turen kommit till golvvärmen på den tillbyggda övervåningen. Den har aldrig fungerat särskilt bra men eftersom barnen inte bott hemma tidigare har vi prioriterat annat. Jag började med att byta cirkulationspump, den gamla hade gått sönder oklart när. När det inte hjälpte så har jag börjat gräva vidare och har ett par funderingar kring konstruktionen:

Visa bilaga 80238

Visa bilaga 80239

Visa bilaga 80240

Visa bilaga 80241

Fört och främst undrar jag vad som egentligen hindrar varmvattnet från att pumpas upp av pumpen och direkt ner igen i det där röret som går ner till höger bredvid pumpen. Det finns ingen avstängning på det röret och det blir varmt när det matas upp varmvatten av pumpen. PEX-rören som går ut i rummen blir alltså aldrig särskilt varma. Röret verkar gå ner i pannrummet som ligger precis under, men jag har inte lyckats se vilket rör det är i den röran.

Börja med att försöka rita upp ett schema av hur det ser ut & markera även flödesriktning på pumpen (sitter en pil på den), markera även vilket av rören ifrån undervåningen som är varmast.
Vad är det som sitter på röret till höger om shunten? En backventil eller vad?

Pumpen pumpar uppåt i bild. Röret längst till vänster, som går upp i shunten, blir varmast, tätt följt av röret i mitten, det som går ned mellan termometern och pumpen.

Jag vet inte säkert vad det är, där sitter som en liten pinne som man kan trycka in ett par mm, men det verkar inte hända nåt när man gör det, den bara fjädrar ut igen. Kanske backventil, ja.

Krilleman
Ta en närbild på grunkan med pinnen på mitten, jag skulle tro att det är någon form av termostat.
Får du inget flöde i genom den så blir inte slangarna varma utan bara det första kopparröret innan termometern. Men är "pinnen" ute borde du ju ha flöde genom den!

Returen från detta rör ser ju ut att komma tillbaka till T-röret efter ventilen i isoleringen med det blåa handtaget.

Det skulle vara bra om man visste var denna går! Kanske kan det vara så att man "fulkopplat" en extra slinga till våningen under?

Ventilen med piggen är det inte maxbegränsare för framledningstempen, som verkar sakna styrning, vissa tillverkare har termostat med kapillärledning till en 12mm puppa, monteras efter cirk. pumpen i t-rör/ventilrör.

Sedan så är ju stickena i press t-rören intressant som krilleman nämner.

mvh

Redigerat:
Krilleman
spekerök skrev:
Ventilen med piggen är det inte maxbegränsare för framledningstempen, som verkar sakna styrning, vissa tillverkare har termostat med kapillärledning till en 12mm puppa, monteras efter cirk. pumpen i t-rör/ventilrör.
Jo men en termostat kan du ju montera på returen också, för att öppna flödet när det blir för kallt i rummet. Då fungerar den dock inte som en temperaturbegränsare på tillopet... Men samma funktion i principen. Att någon form av termostat saknas är ganska givet, jag var mest ute efter att försöka få fram en tillverkare på ventilen och det hade underlättat med en närbild på bara den!

T-rören är ju dock det mest intressanta just nu...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.