Byggahus.se
Hej jag har en slag-skada på mitt golv och skulle vilja fixa det utan att byta ut hela ... några ideer om hur man an göra? Det är en stav-parkett. Jag har tappat ett bord med ena hörnet före ner i golvet. Dent.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Laga så det inte syns utan att slipa om golvet blir nog svårt...men jag skulle nog såga ur en bit med en multisåg och sedan limma i en ny bit......

• Gilla
Togy
  • Laddar…
Först skulle jag prova att blöta ner detta område för att se om man kan få det att resa sig igen. Har sett större skador lagas med denna metod. Det kan ju inte bli värre eller...

• Gilla
Henksvens och 2 till
  • Laddar…
Väldigt djupt jack där träfiberna gått av i ena kanten. Tror inte det räcker med att blöta upp den skadan. En duktig golvläggare fixar det där lätt genom att såga ur och lägga i ny stav. Sen brukar de kunna lacka det området så att det näst intill inte syns.

Min far fixade till en stol en gång och det syntes inte att den var lagad, vad jag förstod använde han plastiskt trä att spackal med, sedan slipade och lackade han. Han hade endast slipat och lackat den del där skadan var, inte hela stolen, syntes ändå inte att det var lagat. Jag var riktigt imponerad.

Eller som sagt en golvläggare. Eller så sågar/borrar du ur själv och lägger i en ny stav eller plugg. En ny plugg ska så klart ha samma nyans som träet i golvet och borras ur och limmas i så att ådringen går åt samma håll, då kan det bli riktigt snygg också, En sådan lagning har jag gjort en gång på en bordsskiva faste det var en avlång liten bit jag sågade till och limmade in där jag fräst ur ett spår. Det syns inte heller om man inte vet att och var man ska titta.

Testa att lägga en blöt frottéhandduk på och sen tryck på med strykjärnet. Då brukar det resa sig. Kanske är för mycket trasigt nu. Ska du såga ur med typ multimaster så tänk på att hålla den snett innåt. Alltså så att fyrkanten är större på ovansidan.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.