Byggahus.se
Jag har en grävd brunn som behöver rengöras (har tagit prover och sett att vattnet är tjänligt med anmärkning pga bakterier), det är en brunn med cementringar gissningsvis 40 år gammal men brunnen är nog inte rengjord i modern tid och det ser lite slemmigt ut där nere.

Vet att en del gör det själv men jag har väldigt stor respekt för riskerna med att jobba i brunnar så jag hade tänkt anlita någon.
Dels var det väldigt svårt att hitta företag som gjorde det, och när jag hittade ett så gav de ett pris på 6250:- för att suga ur, spola rent och kolla brunnen. Jag hade hoppats på att det skulle vara billigare (men man är ju snål)

Är det ett rimligt pris eller vad brukar det kosta?

Hej...
Hur djup är din brunn..??
Hur många kbm vatten innehåller den ..??
Eti..

Har mätt tidigare men har inte det framför mig nu tyvärr. Men säg 6-7 m djup från kanten och ca 4 kbm vatten i den.

Jag skulle rek. Dig att klorera brunnen och sedan efter någon månad ta ett nytt bakt.prov. Det troliga är att felet inte ligger i din brunn utan vattnet som rinner in i den.
Koliforma bakterier är väldigt vanliga och bildas i samband med nedbrytning. Ex. Sumpmark, skogsmark, avlopp, åkermark.
Risken är annars att det naturliga sediment du nu har tas bort, vilket innebär i slutändan att du har gjort problemet värre.
Total mikroorganism påvisar den totala mängden mikroorganismer. Är den hög tyder det ofta på dålig omsättning.

Är du osäker är det bättre att montera in ett UV-Ljus om bakterierna återkommer efter klorering.

Eller töm brunnen och skura rent den invändigt, ta ur bottensanden och tvätta den. Återfyll och ta ett nytt prov. Klorera går också bra, det finns instruktioner på klorins hemsida.

Tack för tipset mogge, det var en ny infallsvinkel! En uv-renare kostar ju lika mycket som att anlita någon att rensa brunnen så det är ett bra alternativ! Kan vara så att brunnen är lite för nära avloppet även om det lutar åt rätt håll. Det är koliforma bakterier men inte totala som är för högt så det tyder väl också på det.

Ludwig>> Mjo, tömma och klorera är inget problem. Det är att klättra ner i brunnen jag är orolig för, det är väl rätt farligt. Känns inte som något man ska göra som glad amatör.

ring en äventyrlig kompis och fråga om han vill prova på grottklättring ;)

• Gilla
Holidaay och 1 till
  • Laddar…
Väcker till liv tråden igen. Börjar med en beskrivning av hur jag klorerade ifall någon är intresserad.

Tömde och klorerade brunnen tidigare i vår. Det var inga problem, och bra att få se hela brunnen. Den såg mycket bättre ut än jag trodde. Inga spruckna ringar och inget direkt klägg i botten som gick att se.
Jag klorerade enligt doseringen 1:400, spolade till klorlukten kom. Väntade 24 h, tömde sen brunnen med mha vattenslangen. Hade funderat på att använda en dräneringspump men det gick lika bra att bara köra den vanliga pumpen. Trodde jag skulle behöva fylla och tömma någon mer gång för att bli av med kloreret men det räckte med en tömning och sen låta vattnet rinna till ett tag. Jag använde en teststicka för klor (finns på biltema) för att kontrollera att allt klor verkligen var borta (kanske lite överdrivet, men kändes bra). Fungerade väldigt bra.

Nu till en ny fråga. Testade vattnet två veckor efter klorering, inte helt bra, fortfarande tjänligt med anmärkning.

Inga E-coli, men 67 cfu/100ml Koliforma bakterier (ska vara under 50, innan var det 140)
Jag är inte förvånad för jag såg nu när jag klorerade att det sipprade in små mängder vatten mellan betongringarna (absolut inga stora mängder men ringarna var torra när jag tömde och det började sen regna. Såg då att det spred sig väta vid ringkanterna)
Tror alltså bakterierna kommer från regnvatten/marken.
Har sett att andra har en extra "kulle" av betong runt sin brunn så vattnet rinner av åt sidan men det är inte gjort här.

Antar att det finns två alternativ. Försöka täta ringkanterna eller montera UV-renare.
Jag lutar åt UV-renare för jag har varken tid eller känner mig tillräckligt hemma på att försöka täta kanterna med betong invändigt.

Jag tror eg inte vattnet är farligt för vuxna (jag dricker ju det) men har en 2-åring och om några veckor en nyfödd. Vill inte att de ska riskera att bli sjuka...

Frågan: Räcker det att sätta en liten uv-renare vid tappvattnet i köket, eller ska man rena allt inkommande vatten? Hur skulle ni gjort? Är det dumt att vattnet i dusch och handfat på toaletten innehåller bakterier?
Tips på tillförlitliga uv-renare som någon köpt?

Kostar inte många kronor mer att rena hela huset så det skulle jag satsa på.
Dessutom är dom små inte gjorda för stora flöden och då blir det bara en osäkerhetsfaktor i slutändan ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.