16 347 läst · 96 svar
16k läst
96 svar
Studio S :) och F-bolagen undrar: Fuskande konsumenter, finns dom?

Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Jag har inga problem med att skattemedel går till kulturbyggnader mm.Drakir skrev:Japp,då ska vi se..
Om vi ska ta bort bidrag till kultur, museum, bibliotek, teatrar mm, jag antar att det är det som menas, så är det nödvändigt att de praktiska linjerna lägger på ett år för att nöta in hyfs och entreprenörlära.
För utan kulturbidrag skulle Jobbargubben som klampar in i mitt hem med sina stålex, ta sina barn till biblioteket och teatern än mer sällan.
I förlängningen skulle sveriges kultur bestå av facebook, nätmobbning och allt tyckande skulle styras av ledarsidan i aftonbladet och Malou von Sivers..eller...Just det..Så är det ju nu..
För i helvete, svälj den barnsliga stoltheten och se till att klä våra oförtjänt stolta yrkeskårer med välbehövlig kunskap.
sådeså..
Men att kulturarbetare ska avlönas med skattemedel med uppsättningar som typ SCUM är i mina ögon helt sjukt.
I övrigt bör man nog se till att göra uppsättningar som betalar sig någorlunda inom kulturen.
Ett bidragssamhälle är inget man ska sträva efter.
Jag har heller inget emot att äldre byggnader bevaras. Men det är viktigt att man får med allt.
Guiden som berättar om byggnaden, bibliotek som tillhandahåller böcker kring byggnaden osv. och vilket bibliotek går med vinst.
Och..Vad är ekonomi. Snabba ryck eller långtgående planering?
Däremot har jag synpunkter på vår slappa skolgång, som skoningslöst leder till arbetslösa ungdomar med bidragsbehov.
På tal om annat. Kungälvs u10 tar hem GP-pucken nu i helgen..
Guiden som berättar om byggnaden, bibliotek som tillhandahåller böcker kring byggnaden osv. och vilket bibliotek går med vinst.
Och..Vad är ekonomi. Snabba ryck eller långtgående planering?
Däremot har jag synpunkter på vår slappa skolgång, som skoningslöst leder till arbetslösa ungdomar med bidragsbehov.
På tal om annat. Kungälvs u10 tar hem GP-pucken nu i helgen..
Nehej, men ROT går visst bra.
Hantverkarna är ju lika handikappade som kulturarbetarna, kan ingenting om vare sig entreprenörskap eller att tjäna sitt eget uppehälle på ett ärligt arbete. Skillnaden är väl möjligen den att kulturarbetarna åtminstone sköter sig själva, inte ställer till det för andra och i alla fall har lite hum om sitt eget gebit.
Hantverkarna är ju lika handikappade som kulturarbetarna, kan ingenting om vare sig entreprenörskap eller att tjäna sitt eget uppehälle på ett ärligt arbete. Skillnaden är väl möjligen den att kulturarbetarna åtminstone sköter sig själva, inte ställer till det för andra och i alla fall har lite hum om sitt eget gebit.

Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Rotavdrag är en skattelättnad som du som privatperson kan utnyttja till fullo om du arbetat och skattat tillräckligt.andersmc skrev:
Jag som hantverkare/ egen företagare tycker att detta avdrag är bra men jag tycker det ska vidgas så att även boende i hyresrätt kan utnyttja avdraget.
För mig får dom gärna sänka byggmomsen till samma läge som kulturarbetarnas "verk" har. Då skulle det bli mer fart på Sverige.
Det är för hårt skattetryck på hantverkstjänster till privatpersoner

Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Jag vet inte om du är dum eller spelar dum, för det du påpekar är dumt.thomasx skrev:Nehej, men ROT går visst bra.
Hantverkarna är ju lika handikappade som kulturarbetarna, kan ingenting om vare sig entreprenörskap eller att tjäna sitt eget uppehälle på ett ärligt arbete. Skillnaden är väl möjligen den att kulturarbetarna åtminstone sköter sig själva, inte ställer till det för andra och i alla fall har lite hum om sitt eget gebit.![]()
Är det några som skapat stora vinstdrivande företag här i landet så är det hantverkare.

Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 244 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 244 inlägg
Kan du vänligen lägga av med att kalla dem du debatterar med för dumma och idioter. Det är ett synnerligen otrevligt sätt att debattera som du använder och det gäller inte bara i denna tråd.Thomas Lundquist skrev:
Ditt påstående att hantverkare skapat stora och vinstdrivande företag i Sverige är nog mest önsketänkade och fria fantasier. Skulle vara intressant att höra vad du baserar det påståendet på. Du får gärna ge några exempel på vilka företag du avser.
Sannningen är den rakt motsatta. De traditionella hantverkarbranscherna uppvisar både låg lönsamhet, låg tillväxt och låg effektivtet. Till det ska man lägga att de är utvecklingsfientliga och därför knappast utvecklat/effektiviserat sitt arbetssätt de senaste 50 åren. Lönsamhets- och tillväxtproblemen i hantverkarbranscherna är en direkt orsak till framväxten av bidragsmodeller typ ROT/RUT som mycket väl kan likställas med socialbidrag för lönsamhetshandikappade yrkesgrupper.
Vad jag känner till är inget av de "stora och vinstdrivande" företag som vi kan hitta i Sverige ett resultat av hantverkare som utvecklat företag. Skälen är många; bristande kunskaper i ekonomi, marknadsföring, försäljning och framförallt att tydliga skalfördelar saknas i de flesta traditionella hantverkardiscipliner.

Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Förslag no.1:Thomas59 skrev:
http://www.reinholdbygg.se/historik.php
Både du och jag vet att jag kommer pumpa fram hantverkare som skapat vinstdrivande företag och arbetstillfällen.
Kan du rapa fram några konsulter som skapat stora vinstdrivande företag?
Redigerat:
Det faktum att du kallar andra för dumma visar bara på din egen brist på kunskap och oförmåga att debattera och kommunicera, bara så du vet!Thomas Lundquist skrev:
Kulturarbetarna omsätter mångmiljdardbelopp enbart inom landet, därtill kommer exporten. Få hantverkare omsätter lika mycket som många av våra både mer och mindre kända kulturarbetare, artister, kompositörer, skådespelare m.fl. Skulle därtill tro att de är i stort sett helt frånvarande i statistiken hos konsumentverket, vilket man inte kan säga om hantverkarna....
Det är nog med stor sannolikhet så att majoriteten av kulturarbetarna är långt mer framgångsrika än de flesta hantverkare. Med många kulturarbetare som jobbar som konstnärer är det ju faktiskt så att de är hantverkare till yrket, fast med talang....
Företaget du länkat omsatte 8 miljoner med ett nettoresultat på -8%, MINUS åtta procent.Thomas Lundquist skrev:
Bra, då har vi TL's definition på ett stort framgångsrikt företag i hantverkarbranschen. Precis som vi trodde, nu har vi det svart på vitt också. Å du kallade mig dum, ROFLMAO
Konsult som byggt framgångsrikt företag, det finns så många så jag vet inte var jag ska börja. Men som ett exempel kan vi ta HiQ som omsatte över 1 MILJARD med en vinstmarginal på 14,5%.
Epsilon är ett annat exempel, omsatte nära 2 MILJARDER med en vinstmarginal på 10%. De har en VINST som är 20 gånger större än ditt "framgångsrika" hantverksbolags totala omsättning som inte gav någon vinst alls.
DETTA är exempel på STORA företag som inte bara är VINSTDRIVANDE utan dessutom GÖR VINST, skapade av konsulter.
Så när hantverkarna får skattelättnad så är det ok men när kulturarbetarna får skattelättnad är det inte det? Fin logik där!Thomas Lundquist skrev:Rotavdrag är en skattelättnad som du som privatperson kan utnyttja till fullo om du arbetat och skattat tillräckligt.
Jag som hantverkare/ egen företagare tycker att detta avdrag är bra men jag tycker det ska vidgas så att även boende i hyresrätt kan utnyttja avdraget.
För mig får dom gärna sänka byggmomsen till samma läge som kulturarbetarnas "verk" har. Då skulle det bli mer fart på Sverige.
Det är för hårt skattetryck på hantverkstjänster till privatpersoner
Det spelar mindre roll hur avdraget görs, den som betalar måste hur som helst först ha tjänat sina pengar och skattat för dem. Du tänkte inte på den lilla detaljen kanske?
När vi köpte lite konst häromsistens fick vi en "skattelättnad" på 2000:-, när grannen la om taket förra året fick han en skattelättnad på 200 papp, LÅNGT över HELA den ingående momsen. Man kan lugnt likställa det med att han slapp betala någon moms alls och fick massvis med extra rabatt utöver det.
Vi visste vad vi fick och kunde se hela resultatet innan vi betalade, hur nöjda som helst. Å hade det inte passat i hemmet hade vi fått returnera och slippa betala. De e kundservice! Grannen var inte nöjd när han såg resultatet, tvingades ta in en besiktningsman för x extra tusen innan takläggarna rättade till alla felen. Eller ja, rättade till och rättade till, det är fortfarande långt ifrån ett resultat som vilken människa som helst med lite yrkesstolthet skulle lämna ifrån sig. Grannen bet i det sura äpplet och åtgärdade det värsta kvarvarande själv och lät det vara med det istället för att dra det vidare. Som grädde på moset använde hantverkarna grannens egna verktyg och snodde med sig ett av de finare han hade. Just snyggt jobbat.
Redigerat:

Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 244 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 244 inlägg
rstThomas Lundquist skrev:
Please Do!
Något enstaka företag kan du nog hitta som vuxit sig större än ett litet till medelstort företag, men för den som är det minsta insatt i storföretagande är dina påståenden smått absurda.
Bland Sveriges största företag rankat på:
-Omsättning: 1 byggföretag (Skanska som knappas kan sägas vara sprunget ur något litet hantverksföretag)
-Export: Inget företag med koppling till den traditionella hantverkssektorn
-Resultat: Inget företag med koppling till den traditionella hantverkssektorn
Bland Sveriges största företag rankat efter antal anställda:
-I Sverige: 1 byggföretag (Peab, sprunget snarare ur en entreprenör än en hantverkare)
-I utlandet: 1 byggföretag (Skanska, kanappast heller sprunget ur en hantverkarsjäl)
-Totalt: 1 byggföretag (ovan nämnda Skanska)
Har aldrig påstått att några konsulter skapat stora vinstdrivande företag så jag ser ingen anledning till att jag skulle försvara just den gruppen.

Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Får jag ge mitt försök att i någon mån hyfsa debatten?
Och kanske ge en bild av varför TL är så förbannad.
Just tjänsteproduktion, och där är faktiskt hantverkstjänster en stor och viktig del,
är otroligt missgynnat här i Sverige.
Köper du en grej, vad som helst, som ofta är producerad i Kina är skatten 25%
Men köper du en hantverkstjänst, så beskattas den med först 25% moms,
men dessutom med direkt A-skatt på 30- 55% av lönesumman + arbetsgivaravgifter på drygt 30%.
Det är en enorm skattebelastning på vanligt enkelt arbete.
Därför har Byggnads, kanske LO's starkaste fack, drivit igenom ROT-avdraget.
Det är ingen subvention! Det är en liten minskning av all den skatt som belastar tjänstesektorn.
Varför den endast gynnar byggsektorn får vi väl se som ett resultat av Byggnads starka ställning på arbetsmarknaden.
Annars borde ju även spårvagnskonduktörer, kioskbiträden, undersköterskor, parkeringsvakter, "you name it", få samma "skattelättnad".
Men som sagt var, Byggnads "regerar".
Inse att skattesystemet är fullt med konstiga värderingar.
Exempel:
Klart att barnen skall få billig mjölk: MOMS 12%
Och så får pappsen 12% moms på mellanölet också.
Men köper jag ett paket blöjor är momsen plötsligt 25%
Klart att kultur är fint: 6% moms på böcker.
Men vill jag gå på ponnyridning med min femåring: 25% moms!
Övningsuppgift nu i helgen:
Försök räkna ihop vad skatten är om jag köper en ny tvättmaskin från Korea.
Och jämför vad skatten är om jag tar hem en mekaniker som lagar min gamla maskin.
Ta gärna med ROT om det roar er!
Och kanske ge en bild av varför TL är så förbannad.
Just tjänsteproduktion, och där är faktiskt hantverkstjänster en stor och viktig del,
är otroligt missgynnat här i Sverige.
Köper du en grej, vad som helst, som ofta är producerad i Kina är skatten 25%
Men köper du en hantverkstjänst, så beskattas den med först 25% moms,
men dessutom med direkt A-skatt på 30- 55% av lönesumman + arbetsgivaravgifter på drygt 30%.
Det är en enorm skattebelastning på vanligt enkelt arbete.
Därför har Byggnads, kanske LO's starkaste fack, drivit igenom ROT-avdraget.
Det är ingen subvention! Det är en liten minskning av all den skatt som belastar tjänstesektorn.
Varför den endast gynnar byggsektorn får vi väl se som ett resultat av Byggnads starka ställning på arbetsmarknaden.
Annars borde ju även spårvagnskonduktörer, kioskbiträden, undersköterskor, parkeringsvakter, "you name it", få samma "skattelättnad".
Men som sagt var, Byggnads "regerar".
Inse att skattesystemet är fullt med konstiga värderingar.
Exempel:
Klart att barnen skall få billig mjölk: MOMS 12%
Och så får pappsen 12% moms på mellanölet också.
Men köper jag ett paket blöjor är momsen plötsligt 25%
Klart att kultur är fint: 6% moms på böcker.
Men vill jag gå på ponnyridning med min femåring: 25% moms!
Övningsuppgift nu i helgen:
Försök räkna ihop vad skatten är om jag köper en ny tvättmaskin från Korea.
Och jämför vad skatten är om jag tar hem en mekaniker som lagar min gamla maskin.
Ta gärna med ROT om det roar er!