Hej,
vi ska bygga nytt badrum i huset. Planen är att en vägg, som inte kommer vara direkt utsatt för vattenstänk, ska vara klädd med vitmålad liggande träpanel (brädor 22x120).
Gissar att träpanel i våtrum inte är optimalt pga att trä suger fukt och kan ev. mögla.
Dessutom så vill man ju undvika att spika upp panelen med perforerat tätskikt som följd.
Funderar på om man kan göra enl följande;
Sätta våtrumsgips på träreglar i väggarna + tätskikt på gipsen på samma sätt som i resten av rummet.
Innanför tätskiktet reglar jag upp en ny vägg med stålreglar, på vilka träpanelen fästs. Lämpligen kanske en luftspalt ska lämnas i tak och golv.
kommentarer och synpunkter på det?
vi ska bygga nytt badrum i huset. Planen är att en vägg, som inte kommer vara direkt utsatt för vattenstänk, ska vara klädd med vitmålad liggande träpanel (brädor 22x120).
Gissar att träpanel i våtrum inte är optimalt pga att trä suger fukt och kan ev. mögla.
Dessutom så vill man ju undvika att spika upp panelen med perforerat tätskikt som följd.
Funderar på om man kan göra enl följande;
Sätta våtrumsgips på träreglar i väggarna + tätskikt på gipsen på samma sätt som i resten av rummet.
Innanför tätskiktet reglar jag upp en ny vägg med stålreglar, på vilka träpanelen fästs. Lämpligen kanske en luftspalt ska lämnas i tak och golv.
kommentarer och synpunkter på det?
jag gjorde ett jobb åt en kund som ville ha panel på delar av väggarna, jag tätskiktade och satte plattor där det skulle vara och ringde min tätskiktsleverantör som rekommenderade ett vattenbaserat sättlim MEN dom kunde inte garantera till 100% att det skulle funka
Kunden limmade själv, som firma är det kanske tveksamt att ta på sig jobbet med att limma
Sen får man ju hoppas att ingen väljer att sätta panelen i duschen... i våtzon 2 så borde det inte vara någon fara
Kunden limmade själv, som firma är det kanske tveksamt att ta på sig jobbet med att limma
Sen får man ju hoppas att ingen väljer att sätta panelen i duschen... i våtzon 2 så borde det inte vara någon fara
Jag är ledsen att säga det, och jag hoppas du kan förstå, men din reaktion beror bara på din okunskap på området. Om trä alltså, inte om rörsj6 skrev:
Jag har lagt ett teakgolv i vårat badrum, och jag kan lova dig, det kommer att överleva allt annat i huset.
Trä sitter som fasader på hus på hur många hus som helst. Säg inte att ett rejält regn inte utsätter en fasad för mer väta än de flesta väggar i ett badrum nångonsin ser. Och snacka om att det har regnat i sverige i år
Det handlar bara om att göra rätt!
Jo men då är det färg på?thomasx skrev:Jag är ledsen att säga det, och jag hoppas du kan förstå, men din reaktion beror bara på din okunskap på området. Om trä alltså, inte om rör
Jag har lagt ett teakgolv i vårat badrum, och jag kan lova dig, det kommer att överleva allt annat i huset.
Trä sitter som fasader på hus på hur många hus som helst. Säg inte att ett rejält regn inte utsätter en fasad för mer väta än de flesta väggar i ett badrum nångonsin ser. Och snacka om att det har regnat i sverige i år
Det handlar bara om att göra rätt!![]()
Lackar du golvet?
Vill gärna veta mer även om jag inte kommer göra så hemma. Trevligt att briljera lite på jobbet
Nej, teak-golvet är inte lackat, absolut inte, det är oljat, så klartsj6 skrev:
Om man däremot sätter "vanlig" träpanel på väggen i badrummet bör man så klart måla det, precis som med fasaden på huset.
Man bygger hela hus, hela båtar och lägger båtdäck m.m. i trä, åsså e de alldeles tabu att ha det i badrummet, man kan verkligen undra varför, tycker ni inte? Men att skåp, lådor och andra möbler i badrummet är i trä eller till och med laminerad spånskiva är det aldrig någon som ifrågasätter. Det har ju gått troll i hela den branschen.
Jag tycker att TS ursprungliga förslag verkar bra. Jag har sett badrum helt i furu (även i duschen) och det tog ganska lång tid innan träet blev dåligt i duschen. I övrigt var det inga problem. Så länge som träet inte vattenbegjuts rikligt så ser jag inte något problem.
I mitt nuvarande badrum som verkar vara från 60-talet så finns en handfatskommod i furu. Den är lackad med någon bra lack, men börjar se lite sliten ut då den börjar bli 30-40 år gammal. Så den skulle behöva en slipning och omlackning.
I mitt nuvarande badrum som verkar vara från 60-talet så finns en handfatskommod i furu. Den är lackad med någon bra lack, men börjar se lite sliten ut då den börjar bli 30-40 år gammal. Så den skulle behöva en slipning och omlackning.