Hade problem med möss i garaget medan jag byggde, skaffade en elektrisk "musjagare" med massa frekvenser. Har inte sett av en mus eller mus-spill sen dess. Positivt är att sambon inte klaar av frekvenserna så jag får ha garaget ifred
Det som vi aldrig skulle tro var möjligt inträffade, en (eller flera) råttor attackerade vår 3 månaders son och bet honom i ansiktet. Vi hittade råttbajs vid sovplatsen.
Har ni sökt vård? Ett råttbett kan bli riktigt infekterat.
kontakta Anticimex så dom får blåsa rent huset och ha barnet hos er när det sover.
Vi åkte självklart till akuten direkt. Infektionsöverläkaren tog beslutet att inte vaccinera mot rabies, men han fick stelkramsspruta och bredspektrumsantibiotika.
Det ironiska med det hela var att måndag (detta hände onsdag) så snackade vi om råttorna under lunchen med kollegorna. Dom berättade om att småbarn har blivit attackerade av råttor, och i ett fåtal fall även dödat småbarn. Jag skrattade åt historien, som jag trodde var ett skämt, men verkligheten slog till ganska snart efteråt.
Usch! Då gissar jag på att det är fullskaligt krig nu?
Det som är mer ironiskt är att efter attacken så har vi inte hört ett ljud från en råtta i innerväggarna. Kan i och för sig vara pga att samma dag kom kylan med -29 som kallast, så det kan nog ha påverkat det. Får se om dom kommer tillbaka.
Enligt internet så skyr råttor människor....musen däremot är däremot helt orädd och den kan bli ca 10cm i kropp (utan svans) inräknad.
Tror du har fel i vad katten kan ta o inte ta Nimajeb... Min ena katt har tagit råttor (antar jag) som är ca 17cm i kropp (utan svans inräknat) o det utan några större problem ....visserligen var matchvikten på min katt ca 11kg
Och även jag hoppas det går bra med lillkillen och att det inte händer igen.
Säker på att det är råttor? Jag har fått några råttnyp (hade en tamråtta som blev grinig när han blev gammal och sjuk), och de brukar inte se ut sådär. De brukar se ut som om man tryckt till med två häftar från en häftapparat, dvs fyra små hål, parvis med cirka 1 cm mellan paren. Ofta så kan hålen i ett par gå ihop till ett hål. Det enda såret som möjligen, men troligen inte, är ett bett, är det som sitter i ögonbrynet.
Möjligen skulle det kunna vara klorispor. När råttor klättrar på en, speciellt råttor som inte är vana vid att klättra på människor, så händer det ibland att de "klo-surfar" nerför axeln eller armen, och då kan man få sådana rispor. På en vuxen är det inte så farligt, men barn har inte vår tjocka hud. I så fall är det dock inte en attack, bara att råttan försökt klamra sig fast eller fly när grabben rört sig. Råttor är mysdjur, så den kan mycket väl ha gosat ner sig i sängen, och sedan blivit skrämd och försökt fly lite för fort.
Såret vid tinningen och under näsan ser inte ut som vare sig rispor eller bett.
Spillningen är som ett russin i storlek, små torra, avlånga pluttar. Råttor har dessutom sina toalettplatser, till skillnad från tex möss som släpper dem lite här och varstans.
Är det möss/sorkar så har jag ingen aning om vad som gäller och hur såren ser ut.
I vilket fall, är det råtta så räcker stelkramp. Rabies finns inte i Sverige, och svenska råttor bär inga farliga sjukdomar i övrigt som kan hoppa till människan.
Jag (som precis som Troberg fått några hugg av lite instabil råtta) håller också med om att det inte ser ut som råttbett. I alla fall inte av en attackerande råtta.
Råttors tänder är mycket vassa, som en skarpslipad kniv. Och när de hugger går tänderna djupt (det blir ungefär som att sticka in ett skalpellblad). Hålen blir svagt bågformade. Och råttor har två vassa tänder uppe och två vassa tänder nere, det blir alltså alltid minst två hål tätt intill varandra.
Det där är inte råttbajs. Har aldrig sett ljus råttbajs. Det brukar som sagt var vara svart/brunt (beror lite på vad råttorna ätit) och se ut som russin (både till form och storlek).