16 894 läst · 129 svar
17k läst
129 svar
Hjälp angående tillverkare Umeå
Har ni varit på HB?? Hur gick det blir det att bygga drömhuset? :ACC skrev:Mmm, vi ska till HB senare i veckan tror jag, blir det nej där också så får man nog ge upp husdrömmen med drömmtomten :'(
Blir så förbannad att de bara ska gå enligt sina egna kalkyler och riktvärden över vad saker ska kosta. Jag menar inte fan åker jag bil för nästan 3500 per månad och inte äter jag mat för 5000 i månaden heller. Skulle man få skriva in sina "verkliga" kostnader så är det ju inga problem.
Mmm, åkte förbi en sväng i täfteå, verkar var en hel bunt med tomter där (nytt område?)Anneli skrev:
Men det stod ingenstans vem/vilka som hade tomterna eller vart man skulle höra av sig.
Vet du nått?
Tomterna i Täfteå tillhandahålls av kommunen via tomtkön om det är det nya området som ligger efter Segelbåtsvägen och före Sågvägen.ACC skrev:
I första etappen släppte kommunen 8 tomter, varav en är ledig just nu, så småningom kommer området att omfatta totalt 48 tomter.
Vi kommer att bygga där, ska snart skicka iväg bygglovshandlingarna. =)
//Fredrik.
hmmzi, måste nog anmäla mig till den däringa tomtkön.FreddaAsp skrev:Tomterna i Täfteå tillhandahålls av kommunen via tomtkön om det är det nya området som ligger efter Segelbåtsvägen och före Sågvägen.
I första etappen släppte kommunen 8 tomter, varav en är ledig just nu, så småningom kommer området att omfatta totalt 48 tomter.
Vi kommer att bygga där, ska snart skicka iväg bygglovshandlingarna. =)
//Fredrik.
Säker på att det inte finns någon hustillverkare som har option på nån/några tomter?
Nej man får bygga vad man vill inom rimlighetens gränser.ACC skrev:
Vi kommer att bygga själva tillsammans med vanlig byggfirma.
Tomterna är runt 1300-1400 m2 stora.
I dagsläget finns en ledig tomt. Jag tror att kommunen kommer att släppa ytterligare 20st tomter nästa år och ytterligare 20st året därpå.
Jag bifogar en länk till en bild över hur området är planerat. Husen som är inritade till vänster är de kommande 40 tomterna. Idagsläget är vägen färdigställd genom halva området så det går att åka runt och kika lite.
http://www.umea.se/images/18.3c6cfe2710af5588bc7800034338/taftea_illu_840.gif
Det finns nog ganska goda chanser att kunna få en tomt i Täfteå även om mna ställer sig i kön nu men det gäller nog att snabba på. Som sagt finns en ledig just nu och sedan ska det släppas många fler framöver. Vi stod på nr 8 i tomtkön och fick den tomten vi ville ha - sen tackade vi Nej ändå för vi hoppas på en tomt längre in.ACC skrev:
Det är ju ett himla fint område med nära till det mesta. 175kr/kvm så man kan ju styra priset och ta en lite mindre tomt.
Kul att ni bygger där! Då kanske vi blir "grannar" snart då!FreddaAsp skrev:Nej man får bygga vad man vill inom rimlighetens gränser.Antar att bygglovsnämnden säger nej om man svävar iväg allt för mycket.
Vi kommer att bygga själva tillsammans med vanlig byggfirma.
Tomterna är runt 1300-1400 m2 stora.
I dagsläget finns en ledig tomt. Jag tror att kommunen kommer att släppa ytterligare 20st tomter nästa år och ytterligare 20st året därpå.
Jag bifogar en länk till en bild över hur området är planerat. Husen som är inritade till vänster är de kommande 40 tomterna. Idagsläget är vägen färdigställd genom halva området så det går att åka runt och kika lite.
[länk]
Vi blev tilldelade tomt nu i årets utdelning som gjordes för några månader sedan.
Vi har själva ritat vårt hus (1 1/2 plan) och en arkitekt har nu satt ner det på pränt. Vi har fått en del inspiration ifrån olika husfabrikanters kataloger så det är lite av en mix.
Förhoppningsvis blir det nog bra...
Vi har själva ritat vårt hus (1 1/2 plan) och en arkitekt har nu satt ner det på pränt. Vi har fått en del inspiration ifrån olika husfabrikanters kataloger så det är lite av en mix.
Förhoppningsvis blir det nog bra...
Kul! Då hade vi kunnat bli riktiga grannar då! Vi fick ju en tomt vid denna tilldelningen men valde att Tacka nej...! Ska bli spännande att se vilka hus som kommer upp i området!FreddaAsp skrev:Vi blev tilldelade tomt nu i årets utdelning som gjordes för några månader sedan.
Förhoppningsvis blir det nog bra...![]()
Vi hade bara stått i kön ca 10 månader så vi blev oerhört förvånad att vi blev erbjudna att köpa en tomt.Anneli skrev:
Vet du hur länge det dröjer innan de släpper nästa etapp?
Jag tycker att området har god potential att bli riktigt fint. Det vi tycker är bra med Täfteå utöver att det är ett mysigt samhälle som har ett bra läge är att det även är ganska utbyggt med sporthall, närtbutik, samt att det går ganska bra med bussar, bredband m.m...
Vi har ståt i ca 2 år och hade 8 personer före i kön och fick endå den tomten som vi kunde tänka oss. Har ett par vänner i Umeå som låg jättelåååångt bak i kön förra året och de fick den bästa tomten i ett område. Lite lustigt det där - tror många "bara" står i kön trots att de kanske inte står i stratgroparna för ett bygge. På kommunen sa de att det är jättevanligt att folk inte dyker upp på dessa möten med tilldelning av tomter - varför svarar man då på blanktetten att man vill vara med?? :FreddaAsp skrev:Vi hade bara stått i kön ca 10 månader så vi blev oerhört förvånad att vi blev erbjudna att köpa en tomt.
Vet du hur länge det dröjer innan de släpper nästa etapp?
Jag tycker att området har god potential att bli riktigt fint. Det vi tycker är bra med Täfteå utöver att det är ett mysigt samhälle som har ett bra läge är att det även är ganska utbyggt med sporthall, närtbutik, samt att det går ganska bra med bussar, bredband m.m...
Angående tilldelning så har jag hört olika bud. När jag pratat med dem på kommunen så låter det som om att det bara ska släppas 10 i taget i Täfteå men om man tittar på området så asfalteras ju allt osv. Nåväl, återstår att se. Ska ringa och försöka luska ut lite!