Byggahus.se
maas skrev:
Lier: Här är en till som ska bygga i Vännäs, dock inte tätorten, utan i Brån! Ska bygga ett Ä-hus, mest troligt, har inte skrivit några papper än. Vart i Vännäs bygger ni?
Vad trevligt!! :)
Vi bygger ovanför fotbollsplanen Vännäsborg Finns även tomter nedanför oss nere vid älven, men dom e lite dyrare. Sen så krävs det så mycket fyllnadsmaterial där. Så därför valde vi den billigare sidan av vägen. Vart i Brån har ni tänkt bygga? Det har kommit upp ett Värsåsvillan där. Fint hus. :)

• Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
ACC skrev:
Kan även tillägga att vi med all sannolighet bytt hus/leverantör.
Det blir nog ett LB-Hus Ugglan 117, ansåg att man får mycket mer för pengarna för det huset om man jämför med smålandsvillan. Man kan dessutom välja på mycket mer, exempelvis köksluckor så kunde man välja på 4st olika i standard sortimentet. Kakel/klinker i badrummet, även klinker i hall, ochså med valbara färger i standard sortimentet. Dessutom slipper man torpargrunden och får platta med golvvärme ;)
Storleksmässigt skilljer det också en hel del.

1 916 200 kr kostade SmålandsVillan (4 rum och kök, 95,3 m2 (med inredd ovanvåning 153,3 m2)

2 098 000 kr för Ugglan 117 4 rum med kök, 116,9 m2 (med inredd övervåning 185,3 m2)

Så med det lilla som skilljer i pris får man en helt annan standard.
En liten fråga, priserna ovan är det ink tomt och inredd övervåning?
Om inte så måste jag säga att finns andra alternativ som är betydligt mer prisvärda och mycket högre standard.
Kan oxå säga att i LB hus ugglanserien har du bara en kökslucka att välja på, det är en körsbärslucka, ska du byta lucka så får du lägga till mellan 5-20tkr beroende på lucka. Så kolla lite noggrannare vad du verkligen får innan du bestämmer dig. Ett tips bara. :)

• Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
jessicaodanne skrev:
Om inte så måste jag säga att finns andra alternativ som är betydligt mer prisvärda och mycket högre standard.
Kan oxå säga att i LB hus ugglanserien har du bara en kökslucka att välja på, det är en körsbärslucka, ska du byta lucka så får du lägga till mellan 5-20tkr beroende på lucka. Så kolla lite noggrannare vad du verkligen får innan du bestämmer dig. Ett tips bara. :)
Jag är nyfiken på vilka alternativ du skulle rekommendera. Kan du ge några förslag på tillverkare, hustyp och pris?

• Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
jessicaodanne skrev:
Det är inklusive tomt (400.000) ej inredd övervåning.
Det fanns 5st olika luckor att välja på till köket i "standard sortimentet"
Sen fanns det givetvis en hel drös andra, då med vissa tillägg.
Kanske bara fanns att välja en lucka i "gamla" ugglan serien?

Måste dock tyvärr meddela att vi nog håller på att ge upp vår husdröm :'(
Då vi idag fick ett nej från bank nr 2 (FSB,Nordea) allt på grund utav att de vägrar räkna på andra kalkyler än "deras" standard riktvärden, som inte alls stämmer med vår verklighet. Vi äter inte lunch för 2500:-/mån och vi kör inte med bilen ens i närheten av 3290:-/mån och en hel del annat de hade bakat med i kalkylen. Inte så konstigt att det inte håller när de räknar på kostander som är minst 5000:- över det som vi har idag >:(

• Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
lier skrev:
Vad trevligt!! :)
Vi bygger ovanför fotbollsplanen Vännäsborg Finns även tomter nedanför oss nere vid älven, men dom e lite dyrare.  Sen så krävs det så mycket fyllnadsmaterial där. Så därför valde vi den billigare sidan av vägen. Vart i Brån har ni tänkt bygga? Det har kommit upp ett Värsåsvillan där. Fint hus. :)

Det är det huset vi ska få titta på! Vilket av husen är det ni bygger? Har varit på området å kikat ett par gånger sen vi börjar gå i husbyggartankar! Ja, huset som har kommit upp i Brån ser jättefint ut. Vi har en tomt vid älven, eller ja, den är typ 100m ifrån. *jäkla strandskydd*

• Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Vi bygger det röda huset med fristående garage vid cykelbanan. Det är som längst in på området.. Dom som ni ska titta på huset hos Heter Fredrik & Johanna. Dom verkar jätte trevliga. ;D Vart vid älven är det ni ska bygga Robin och Monica byggde inte så lång från älven i Brån. Kanske några ni känner? ::)

• Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
ACC skrev:
Jaha, då har man varit på banken då, kan ju säga att man blev ultra dissad.
Sur och grinig gubbe, tror han hade pms eller nått ;D
Tittade på våra kalkyler i ungefär 2sec (3st a4)
Sedan tillbaka till sin lilla kalkyl på datorn.
Sen var det tack och adjö.
Ogillar sådana här bankmänniskor, att man i princip känner sig obekväm direkt man sätter foten innanför dörren, som man inte ens kan diskutera med. Och detta var dä FSB.
Har råkat ut för en sur och grinig tant också, på ett annat kontor för nått år sedan, tänkte att då provar vi ett annat kontor och så blev det en ännu grinigare människa:D

Dålig dag :'(
Kan säga att så är dom på alla fsb här i trakterna. Har sj bytt bank efter att jag tycker att dom har så dåligt kundbemötande på fsb i Umeå/Vännäs. Det e lika överallt sura och griniga och inte ett dugg intresserad, om det inte visar sig att du har minst 500,000kr i sparat kapital. J*la kapitalist bank e vad det är >:(. Tycker att Nordea och Handelsbanken e bäst. :)

• Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
lier skrev:
Kan säga att så är dom på alla fsb här i trakterna. Har sj bytt bank efter att jag tycker att dom har så dåligt kundbemötande på fsb i Umeå/Vännäs. Det e lika överallt sura och griniga och inte ett dugg intresserad, om det inte visar sig att du har minst 500,000kr i sparat kapital. J*la kapitalist bank e vad det är >:(. Tycker att Nordea och Handelsbanken e bäst. :)
Mmm, vi ska till HB senare i veckan tror jag, blir det nej där också så får man nog ge upp husdrömmen med drömmtomten :'(

Blir så förbannad att de bara ska gå enligt sina egna kalkyler och riktvärden över vad saker ska kosta. Jag menar inte fan åker jag bil för nästan 3500 per månad och inte äter jag mat för 5000 i månaden heller. Skulle man få skriva in sina "verkliga" kostnader så är det ju inga problem.

• Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Ta några djupa andetag, känn lugnet. Du kommer att bli förvånad hur trevliga och måna HB är om sina kunder. Har ni en kalkyl som ni tror funkar så kan fsb köra upp sina beräkningar i rumpan ;D Har ni ekonomi som tillåter nybygge så ska det inte vara några problem. Det som kan tänkas e att dom vill ha en kontantinsatts. Men det ser ni.

Lycka till nästa gång håller tummarna för eran skull ;)

• Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
lier skrev:
Vi bygger det röda huset med fristående garage vid cykelbanan. Det är som längst in på området..  Dom som ni ska titta på huset hos Heter Fredrik & Johanna. Dom verkar jätte trevliga. ;D Vart vid älven är det ni ska bygga Robin och Monica byggde inte så lång från älven i Brån. Kanske några ni känner? ::)

Okej, är inte riktigt säker, men tror jag vet vilket hus det är! Verkar bra det, så dom inte blir sura när vi kommer ditklampandes! =P Iofs, tror säljaren skulle ringa och förvarna att vi kom men. Japp, dom känner vi! Det är bortanför (längre in alltså) som vi ska bygga! Två hus efter dom så är det en åker, som vi ska stycka av! Riktigt lika nära vattnet som dom kommer vi dock inte, tyvärr... =(

• Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Kanske e lika bra att inte ligga allt för nära älven iaf när barnen e små. Sj så vill jag inte bo allt för nära farliga vattendrag när man har småbarn. Men det e fint i Brån Robin och Monicas hus e jättefint. Vet inte vad det var för hus dom byggde. Men fint är det iaf. ;)

• Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Näe, iofs, alltför nära vattnet är det ju inte bra att bo när man har småttingar. Som det är nu bor vi utefter umevägen, å här har vi gatan där folk kör allt annat än lagligt alldeles bredvid huset, å det är ju inte direkt bra det heller.
Tror det är ett lösvirkes dom byggde! Har bara varit in där en gång, så jag minns inte riktigt hur det ser ut, men utvändigt så är det ju fint!

• Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
ACC skrev:
Mmm, vi ska till HB senare i veckan tror jag, blir det nej där också så får man nog ge upp husdrömmen med drömmtomten :'(

Blir så förbannad att de bara ska gå enligt sina egna kalkyler och riktvärden över vad saker ska kosta. Jag menar inte fan åker jag bil för nästan 3500 per månad och inte äter jag mat för 5000 i månaden heller. Skulle man få skriva in sina "verkliga" kostnader så är det ju inga problem.

ACC, jag tycker ni ska stå på er. Det vore i alla fall på sin plats för banken att isåfall berätta VAD som krävs för att ni ska kunna bygga ett hus. Dåligt stil att bara säga nej utan en större förklaring än att kalkylen inte håller....

• Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
lier skrev:
Vi bygger det röda huset med fristående garage vid cykelbanan. Det är som längst in på området..::)
Vi har minsann varit och kollat på ert bygge ;)
Var dock lite svårt att se vart det fanns lediga tomter, inget verkar "uppmärkt"

• Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
ACC skrev:
Vi har minsann varit och kollat på ert bygge ;)
Var dock lite svårt att se vart det fanns lediga tomter, inget verkar "uppmärkt"
Allt som det inte står hus på är tomter. Tror att det är 19 tomter kvar på det här området. :) Annars kan du kolla på vännäs kommuns hemsida http://www.vannas.se/kommun/forvaltningar/tekniska/plan-bygg/tomter_vns06.JPG

Där har du området inringat med billiga tomter i Vännäs ;)

• Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.