Byggahus.se
Hej!
Som rubriken lyder. Jag har rivit ut takgipset för att underlätta elarbeten, och skall nu sätta nytt innertak (färdigmålade skivor, typ huntonit). I och med att jag behöll väggipset när jag rev har jag nu en c:a 1,2 mm spalt mellan gips och gles. Det nya taket är ett par mm tjockare än spalten, och går således inte att skjuta in i den.

Hur anser ni att jag bör göra för att på enklast möjliga vis få till en snygg kant mot väggen? Bör jag skära ut en gipsremsa från väggen, sätta taket och därefter sätta nytt gips, eller finns det något enklare sätt?
Har även funderat på att man kan sätta taket med så lite springa som möjligt och därefter foga i skarven, men då jag inte skall måla taket är väl det inget alternativ?

Hur hade ni gjort?

Tack på förhand!

Redigerat:
Ja, om man har taklist så är ju saken rätt lätt löst, bara att sätta dit taket, sen dölja med taklisten.. så jag antar att du inte ska ha taklist?

Beroende på verktygsarsenal... så kan man ju såga av befintlig gips på väggen med en fein eller dito med en bit takskiva som anhåll för att sedan kunna skjuta in takskivan ovan gipset...

Därefter foga... maskera tak och vägg, foga.

Skall inte dina takskivor skruvas synligt längs väggen? Så har jag i alla fall gjort med den typen av tak.

Jag kan inte se hur man kan montera ett tak av färdiga skivor utan taklist.

arnel skrev:
Skall inte dina takskivor skruvas synligt längs väggen? Så har jag i alla fall gjort med den typen av tak.

Jag kan inte se hur man kan montera ett tak av färdiga skivor utan taklist.
Det är väl det som är lite av problemet... Är inte så jätteförtjust i taklister, men det kanske får bli det för att underlätta. En tanke var att låta skivan vila på gipsväggarna (och såga ner väggarna med en multimaskin till exakt rätt höjd) och skruva ordentligt på resterande tre sidor, men då borde problem uppstå på sista raden... Där måste jag i så fall ta bort lite av gipset för att sätta upp taket först.

Eller blir det för tungt för gipset att ta en del av takets tyngd?

Redigerat:
Ska du få dit ett Huntonit lär du bli tvungen att ta ner minst en gipsvägg, du får aldrig upp den sista raden annars.

Stefan N skrev:
Ska du få dit ett Huntonit lär du bli tvungen att ta ner minst en gipsvägg, du får aldrig upp den sista raden annars.
Min tanke var att i sådana fall bara ta bort en remsa (30 cm?) uppe vid taket för att kunna "fälla upp" sista raden, för att sedan sätta ny gips och spackla. Taklist besparar onekligen en del jobb, jag börjar undra om det är värt det?

Är det någon som har en gissning på om gipser klarar av skivornas tyngd. Jag kommer alltså bara skruva på de övriga tre sidorna (i hörnen blir det bara skruvat på två sidor) den sista sidan vilar i glappet mellan gipset och taket.

peterlarsen skrev:
Är det någon som har en gissning på om gipser klarar av skivornas tyngd. Jag kommer alltså bara skruva på de övriga tre sidorna (i hörnen blir det bara skruvat på två sidor) den sista sidan vilar i glappet mellan gipset och taket.
Kan inte vara några problem....

Vi har under hösten satt upp nytt skivtak i kök, hall och vardagsrum på precis det sätt som diskuteras här.
årt gamla gipstak var misshandlad till den grad att det inte bedömdes gå att återställa med en rimlig ansträngning. Väggarna var i OK skick så dom hade vi inget intresse av att lägga enrgi på att gipsa om. Taklister är inte godkända i vårt hem, så detta fick ju lösas på något sätt.

Vi gjorde precis som nämnts redan och sågade av gipset efter en mall. Mallen gjordes marginellt tunnare än en takplatta för att mallen + tjockleken av sågbladet skulle bli samma tjocklek som en takplatta. Plattorna knuffades sedan in i glipan som gjordes och skruvades med skruv där man kom åt. Skruvar man i sponten nära kanten så blir det ju ingen större belastning på gipset så det ska inte vara ett problem.
Problemen uppstår när man kommer till slutet på rummet. Det som gjordes här var att skivan sågades till så att den var en millimeter smalare än avståndet mellan spontens längst utskjutande kant och regeln som gipset satt på. Det gick då att knuffa in skivan, lite vinklad, ovanför gipset så långt att det gick att få den förbi sponten. Sedan användes några små håll som tagits upp i gipset för att med ett litet bräckjärn bända tillbaks skvian så sponten gick ihop. Även här skruvades det i sponten så nära väggen som möjligt, så väldigt lite kraft ligger på gipset. Den enda bit som inte gick att lösa på detta sätt var den sista hörnan. Här fick en lite större bit gips tas bort för att kunna få upp den sista biten. De små håller spacklades sedan igen, förståss med maskering på taket. Den tunna glipan (0,5-1mm) som slutligen var kvar täcktes med mjukfog.

Jag tänker inte försöka lura i någon att detta är det enklaste sättet att montera ett tak. Det strider även mot vad som står i tillverkarens monteringsanvisning (melaminet kan skadas om det sitter i kläm och taket varierar i storlek med fuktighetsförändringarna). Men går att göra det gör det och vi tyckte det var värt det extra jobbet för att slippa taklisterna och jag är inte speciellt orolig för melaminet.

På några ställen som t.ex. i hörnorna satte vi även lite lim (pl400) för att hålla skivan på plats och minska belastningen på gipset.

Lägger upp några bilder på hur det ser ut sedan hålen är igenspacklade, glipan fogad och tapeterna kommit upp. (ingen syperkvalitet på bilderna, men de borde funka för att visa på resultatet).
Tyvärr har jag inga bilder från när arbetet pågick så ni får hålla tillgodo med min beskrivning om tillvägagångssättet. Förstår om det inte är jättetydligt, men jag försöker gärna förtydliga om det var något som var obegripligt.

20130112_211907.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20130112_211923.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur gick det egentligen för TS. Blev det något nytt tak?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.