Vi flyttad etill hus för ca 6 månader sedan.
Hittils har allt vad gäller varmvatten osv funkat finnemang.
Vi har en varmvattenberedare som heter Carat Opal 2000 sl och det är någon större variant, så tror det kan vara 80 eller 120l. Varmvattnet har aldrig tagit slut hittils i vart fall.
Men, idag så var det helt plötsligt inte längre varmt vatten kvar när man drog på det varma vattnet.
Min sambo stog o diska och relativt snabbt så var det bara kallvatten även när man vill få varmt.
Vi kollade på varmvattenberedaren och med det lilla vi vet så kunde vi inte se något. Termostaten ser rätt inställd ut (borde ju inte flytta sig själv heller så)
Den enda lampa som finns lyser (rött) vilken jag goggla fram borde betyda att den värmer upp vatten.
Vi har nu väntat 4-5 timmar, men ingen skillnad, fortfarande iskallt vatten.
Någon som har någon aning vad det kan vara? några tips?
Strömmen är ju uppenbarligen på då den där lampan lyser..
Vad annat kan det vara?
Ville tillägga att vattnet tog slut snabbt var ju också underligt, om det skulle vara slut borde det väl gå sakta och man bör väl känna att det blir lite "ljummare" så att säga?
Kan även vara någon blandare i huset som gått sönder och låter kallvattnet trycka tillbaka varmvattnet baklänges.
För att testa så kan man stänga av vattentillförseln till en blandare i taget (brukar finnas små kranar på ingående vatten per tappställe) och kolla om det kommer varmvatten i dom andra bländarna. Blir lite uteslutningsprincipen.
Har själv råkat ut för detta.
Det är inget krav att ha "Ballofixer" men som luttrad husägare brukar man se till o montera dessa för att tex kunna byta kran utan att stänga ner allt vatten.
Dom ser ut såhär och brukar sitta under diskbänken resp under handfatet:
Kolla blandingsventilen till att börja med. Vrid fram och tillbaka på vredet några ggr. Kan ju vara överhettningstermostaten som löst ut, men det borde inte vara det då lampan lyser
Troligen har värmeelementet lagt av eller om du har tur överhettningsskyddet löst ut. Kolla också säkringarna.
Att det blev tvärkallt beror på att det finns ett tydligt skick mellan varmt och kallt vatten i en varmvattenberedare, så något ljummet mellanläge finns inte.
Tack för alla svar! Otroligt schyst att folk svarar så snabbt!
Bifogar en bild längst ner hur det ser ut hos oss.
Nu har vi lyckats hitta ballofixer på egentligen alla kranar. Har litet hus så har bara köket och ett litet badrum. Intressant nog så när man vrider av under duschen så stänger man alla kranar.
Hur som helst. Ingen lycka med att virda av de oliika blandarna inne i huset.
Kände på varmvattenberedaren och den känns iskall.
Alla rör som går ut från den samt inne i huset är iskalla.
Jag ryckte elen till beredaren och mätte motståndet och får inget utslag så det borde väl vara ett tecken på att något inte stämmer som någon nämnde? (värmepatronen?)
Lite osäker på hur jag kolla om det är överhettningstermostaten? ska det sitta någon slags säkring någonstans på beredaren?
Känslan är väl att det är värmepatronen av det jag läst som ni skriver. Är det något man byter själv eller smartast o ringga någon vvs-firma?
Om ni kikar på bilden så har jag vridit lite fram och tillbaka på den ratten med pilar på, gissar på att det är blandaren? lite trögt går det men vad kan man hoppas på ska hända om jag vrider på den?
Tack för alla svar! Otroligt schyst att folk svarar så snabbt!
Bifogar en bild längst ner hur det ser ut hos oss.
Nu har vi lyckats hitta ballofixer på egentligen alla kranar. Har litet hus så har bara köket och ett litet badrum. Intressant nog så när man vrider av under duschen så stänger man alla kranar.
Hur som helst. Ingen lycka med att virda av de oliika blandarna inne i huset.
Kände på varmvattenberedaren och den känns iskall.
Alla rör som går ut från den samt inne i huset är iskalla.
Jag ryckte elen till beredaren och mätte motståndet och får inget utslag så det borde väl vara ett tecken på att något inte stämmer som någon nämnde? (värmepatronen?)
Lite osäker på hur jag kolla om det är överhettningstermostaten? ska det sitta någon slags säkring någonstans på beredaren?
Känslan är väl att det är värmepatronen av det jag läst som ni skriver. Är det något man byter själv eller smartast o ringga någon vvs-firma?
Om ni kikar på bilden så har jag vridit lite fram och tillbaka på den ratten med pilar på, gissar på att det är blandaren? lite trögt går det men vad kan man hoppas på ska hända om jag vrider på den?
Blandningsventilen har en termostat i sig som blandar varmt med kallt vatten till en önskad temp. Ibland kan de hänga sig. Men det verkar vara ngt annat fel. Överhettningstermostaten är ofta en liten knapp eller pigg som sitter på driftstermostaten. Har inte skruvat med den modellen du har, men troligtvis måste man lossa kåpan för att komma åt denna. Om du ska mäta resistansen i elpatronen måste du koppla loss denna först och mäta på stiften.
/QUOTE]
Den blandar inkommande kallvatten med hetvatten från beredaren innan det skickas ut som varmvatten till tappställena. Därigenom kan man ha hett vatten i beredaren utan att skålla sig vid vattenkranarna. Ibland kan de fastna så det bara kommer kallvatten. Om beredaren funkar borde du kunna känna att det blir lite varmt på en av anslutningarna som sticker ut ur botten på beredaren.
Du kan även kolla om elmätaren ökar farten när du startar beredaren.
Överhettningsskyddet är ofta en liten knapp man ska trycka in för att återställa.