216 574 läst · 151 svar
217k läst
151 svar
Felaktig monterad fotplåt????
Det var det roligaste jag hört undrar hur de tänker sig montaget av kilbräda? om sådana problem kan uppstå, den skall ligga på råsponten nederst och där har jag aldrig sett någon ventilation, men det finns de som sett UFO också ..........storstark skrev:
Vad är det som är roligt?cecar33 skrev:
Ventilationen bygger på den luftspalt som ströläkten skapar (25mm) och om man kör med takfotskil så saknas både strö och stödläkt nere vid foten. Alltså får man avsevärt försämrad ventilering av underlaget.
Edit:
Att AMA Hus föreskriver att lutningen ska vara minst 22° beror på den försämring av lutningen som kilplankan ger.
Redigerat:
Ursäkta mig, pratar lite i nattmössan! 
Trodde mig ha postat det
Dock så är det bäst att ha en vinkelplåt som enbart täcker stödläkten. Men en vanlig fotplåt försämrar inte ventilationen speciellt mycket, iaf inte om den monteras rätt.
Trodde mig ha postat det
Dock så är det bäst att ha en vinkelplåt som enbart täcker stödläkten. Men en vanlig fotplåt försämrar inte ventilationen speciellt mycket, iaf inte om den monteras rätt.
Måla läkten svart. Du har glömt det till våren. Det finns annat viktigt i livet än det.