1 898 läst · 13 svar
2k läst
13 svar
kan man begära TN-S servis utan extra kostnad?
Vattenfall kommer gräva ner all luftledning till mina föräldrars hus, då kom jag på att jag har dragit alla stigare efter mätaren som TN-S, så skulle man kunna begära att dom drar in en 5-ledare till mätarblocket, utan merkostnad?
ska tilläggas att de nu vill göra en skarv i mark utanför huset, där kabeln mellan sista stolpe och mätartavla inomhus ligger. kabeln går alltså upp ur marken på husfasaden till 2:a våning där mätartavla sitter, dom vill inte ha något fult mätarskåp på fasaden, vilket vattenfall egentligen ville.
ska tilläggas att de nu vill göra en skarv i mark utanför huset, där kabeln mellan sista stolpe och mätartavla inomhus ligger. kabeln går alltså upp ur marken på husfasaden till 2:a våning där mätartavla sitter, dom vill inte ha något fult mätarskåp på fasaden, vilket vattenfall egentligen ville.
Redigerat:
Du kan ju alltid fråga men svaret blir säkert nej. Även om du erbjuder dig att stå för grävningen själv tillkommer ju extra kostnader för kabel samt anslutning. Är kabeln säkrad i luften eller finns det skåp på stolpe?
Om du väljer fasadskåp kanske du få dem att stå för ÖSP-skydd, kanske t.o.m ett lokalt jordtag om du har dålig PEN in.
Om du väljer fasadskåp kanske du få dem att stå för ÖSP-skydd, kanske t.o.m ett lokalt jordtag om du har dålig PEN in.
jo men i detta fall så ska dom ju ändå in på tomten och gräva, fakriskt ska dom gräva ca 200m in från tomtgräns, och hade tänkt gå på med den nya servisen på en befintlig kabel som går mellan en stolpe på tomten och huset, som det ser ut i dagsläget kommer det blanktråd från skogen på baksidan av huset och sista stolpen är ca 50m från huset, på den sitter en låda med 35A servissäkringar, och från den går en EKKJ 3x10+10 fram till huset, upp på fasad och in genom väggen på övervåning till mätartavla.
När dom nu ska ta bort luftledningen så kommer dom med en ny servis från vägen på framsidan av huset, och får gräva runt kåken och sen vill de göra en skarv i marken mot den gamla EKKJ ca 7-8m från huset, men om de istället drog sin nya kabel rakt fram mot framsidan av huset upp på fasaden och längs takfoten runt hörnet, och där går in i samma hål som den gamla servisen gick in genom, då sparar se ungefär 10meter kabel och slipper göra en skarv i marken, mot att de istället får dra en 5-ledare från trafon, som kommer hamna ca 250 meter från huset kabelvägen. och denna 250m långa kabel är endast till föräldrarnas hus, övriga hus i området kommer matas från samma trafo, fast "åt andra hållet"
När dom nu ska ta bort luftledningen så kommer dom med en ny servis från vägen på framsidan av huset, och får gräva runt kåken och sen vill de göra en skarv i marken mot den gamla EKKJ ca 7-8m från huset, men om de istället drog sin nya kabel rakt fram mot framsidan av huset upp på fasaden och längs takfoten runt hörnet, och där går in i samma hål som den gamla servisen gick in genom, då sparar se ungefär 10meter kabel och slipper göra en skarv i marken, mot att de istället får dra en 5-ledare från trafon, som kommer hamna ca 250 meter från huset kabelvägen. och denna 250m långa kabel är endast till föräldrarnas hus, övriga hus i området kommer matas från samma trafo, fast "åt andra hållet"
ok, får bli ett samtal till dom under veckan, blir säkert flera timmar i telefon innan man kommer fram till rätt gubbe.
nej ett fasadskåp vill de inte ha, möjligtvis ett fristående en bit ifrån huset, men kostnaden blir nog för stor, samt att jag redan installerat Ösp-skydd direkt efter mätartavlan när jag drog nytt i huset.
nej ett fasadskåp vill de inte ha, möjligtvis ett fristående en bit ifrån huset, men kostnaden blir nog för stor, samt att jag redan installerat Ösp-skydd direkt efter mätartavlan när jag drog nytt i huset.
Markskåp i tomtgräns brukar energibolagen förespråka nu för tiden.....
pratade med dem nu, det var inga som helst problem!
Vattenfall verkar vara både snabba och generösa trots minskad vinst..Förvånar mig de vill göra nyinstallation på fasad och i hus, detta brukar nätägarna vilja undvika, men får du till det är det ju bara att gratulera. Vet inte med just Vattenfall men allt fler nätägare övergår till aluminiumkabel som serviser, är det direkt i mätartavla kabeln går in?
ja han frågade om förläggningen på fasad kan ske enkelt utan att den ligger dolt, och det är ju bara rakt upp på en träfasad, följa takfot, svänga runt hörnet, upp längs vindskiva och ner på fasad till gamla hålet genom väggen, och då var det inga problem, dom hade arbetskorg med sig på en traktor samtidigt då dom ska plocka ner luftledningen, så det skulle dom fixa, inkopplingen inomhus är ju i en mätartavla från 80-talet, typ eldon, är säkert inte möjligt att gå in med alu-ledare i den, men antingen kör dom väl CU hela vägen från trafon eller så skarvar dom till CU inne i mätartavlan? de kör säkert med CU då det är 25A abonnemang och bara 250meter kabelväg, så en N1xv 5G10 blir det väl helt säkert.
ja det kanske blir i klenaste laget med tanke på spänningsfall, 5sek utlösning lär ju klaras iaf. men 5g16 borde de välja då, den lär dom ju ändå få in genom samma hål i fasaden som nuvarande EKKJ 3x10/10 går genom
ja, vi får se, arbetet är tänkt att starta till våren/sommaren tror jag.