Byggahus.se
T
Tänkte höra med forumet så jag tänkt rätt i detta projekt.
Jag har 2 lediga 10 A säkringar i centralen, 1 st på L1-skena och 1 st på L2-skena från vilka det är tänkt dra fasmatning. PE, gulgrön till PE-skena.
Kabel EKK-Light 5G2,5, Dosa IP56 (tvättrum), Klammer 20 cm förband, 10 cm i krök. Rör väggenomföring.

Hela anläggningen är jfb-skyddad.

Sen är det lite trångt på PE-skenan. Kan man borra nytt hål i skenan och kan nån i så fall tipsa om lämpligt skruvförband (utesluter bult och mutter)?

Sista frågan, hela källarn har idag kabel genomgående källarväggar i betong utan rör, är det godkänt idag verkligen?

Bilder på skylt och central

• märkskylt vvb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • central.jpg
    Skapa konto
Den centralen var trång, jag ser redan flera ledare under samma klämma, bl.a PEN(?) och en klenare ledare till höger. Sitter de verkligen bra? För att få plats med mer kan du leta efter en jordryttare:
http://www.byggahus.se/forum/el/128708-var-hittar-jag-jordryttare.html
Hittar du ingen sådan så kan du använda en toppklämma som Wago/Hellerman för att fördela skyddsjorden så att det bara blir en ledare under en skruv. Borra inte i skenan.

Kabeln är lite grov och med onödigt många ledare. Det går med en EKK 3G1.5 också där blå alltså används som fasledare tillsammans med brun. En lämplig märkning kan då vara på plats.

Klammer brukar man sätta ca 5 cm ifrån böjar, som alltså då ska va liten och snygg.

Rör för kablar genom vägg tror jag det aldrig funnits krav på. Det kan vara att föredra i en isolerad vägg helt enkelt för att enklare kunna få igenom kabeln.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
T
Jag var tvungen att gå ner och titta en extra gång men ingen nolla finns till PE, allt har separerats när de installerade jfb o nollskruven är utskruvad. Däremot har jag oroat mig för det du säger om flera tåtar per skruv så det var ett bra tips med jordryttare eller toppklämma, tack för det!
Också orolig för de två ledare som förankrats med klämskor. Sånt använde man till bilel men med kvalitetsskor klämda med presstång med spärr vilket detta inte är. Väldigt många elfel i bil beror på dålig kontakt i just kabelskor så därför blir jag lite tveksam. Den pressade metallen i skor av sämre kvalitet har en tendens att fjädra tillbaka något.
Nu är det kanske olika påfrestningar i ett elskåp vs en bil men kopplar verkligen elektriker dessa klämskor i skåp? Läge misstänka Dr Hempul?
Ska se till att detta blir genomgånget och ordentligt åtgärdat iaf.
När det gäller kabeldim så hade jag en rulle 5-2,5 hemma och det sitter fördragen likadan i beredaren.
Japp 5 cm från böj, 10 cm mellan klämmorna var min tanke. ;)

Är ju lite begränsat med plats i din central men jag tycker inte en kabelsko behöver vara fel sålänge den är ordentligt pressad. Men nu när du ska bygga ut mer kan det vara läge att skaffa fler anslutningar så det blir bra kontakt, har du vidare planer kanske en normcentral kan bli aktuell..

T
Så blir det nog framöver bara rätt mycke nu, ;) Så här ser det ut idag så du o Bo var nog inte ensamma om att tycka det var trångt. Där finns väl också lite plats kvar i den bredvid handskuttaget om det krisar.
Verkar inte gå bra med jordbryggan, varit hos lokala elbutiken som inte tycktes veta. Toppklämmor, enl de fabrikat Bo nämnde ser bra ut.
Ska man ha en gräns för antal kablar / klämma i detta fall eller kan man ta en bredare variant? Den här ser OK ut tycker jag annars: http://www.elbutik.se/product.html/kopplingsklamma--wago-222-2?category_id=1967

bild kompl

• huvudbrytare central.jpg
    Skapa konto
Wago 222, Wago 773, Helacon tål i storleksordningen 20-30 A. För PE är det inte så kritiskt, men du bör ju inte belasta den ensamma N-ledaren till skenan för mycket (används minst 2.5 mm² där) så där skulle jag säga att 4-poliga toppklämmor vore lagom.

Ledsen men är du inte elektriker får du inte hålla på och trixa med det där...

T
Får jag inte ta foto på min elcentral? "Hålla på och trixa" med vadå?

• Gilla
Aligh
  • Laddar…
Visst får du det , tror inte jag skrev nått om det.
Jag skrev att man inte får skruva själv i en elcentral om man inte är elektriker eftersom du hade fått råd om hur du skulle lösa en del "problem"

Läge att byta till en större och mer organiserad central?
T.ex. Hager Gamma verkar ha bra och smidiga kopplingsutrymmen.

T
Att jag har frågor kring ett elproblem behöver ju inte innebära att jag praktiskt skall utföra jobbet själv. Jag kan ju ha en långväga kompis på besök i helgen som har behörighet men som bett mig införskaffa nödvändigt material och att jag i min tur inte vill belasta denne vän med alltför mycket frågor kring detta projekt, kombinerade besök / arbete då detta besök är avsett för nöje och gemytligt umgänge i första hand. Som materialansvarig / inköpsansvarig i detta projekt, för det tror jag man fortfarande får vara, är det viktigt att se till att exakt rätt grejer köps in. Inte minst som omsorg om det ansvar för utförandet han har där materialet spelar en viktig roll, att det är rätt saker så jag inte står där med en näve sockerbitar och en rulle lampkabel.
Men jag tackar för påminnelsen, det var omtänksamt av dig, el ska man ha respekt för och jag har själv haft änglavakt så jag har den största respekt för el och elfel.

Redigerat:
T
Japp, framöver blir det tvunget. Har ingen erfarenhet av de moderna centralerna så jag får kolla upp det.
Mer akut är den lite skumma elen i huset som vi måste få koll på och åtgärda. Mycket gamla kontakter, kablar, flera ägare med olika idéer om ellösningar vilket inte blivit idealiskt resultat direkt.
Återkommer säkert med fler problem m a o. :)

Visst får du vara inköpsansvarig .

Hur många säkringar har du där idag och hur många kablar är det som är inkopplade? (det var ju några som låg dubbelt)

Du ska få plats med säkringar och en huvudbrytate och en JFB i den nya centralen..

Centralen i sig ser inte så farlig ut - den verkar vara i hyggligt skick och skyddas i sin helhet av en JFB. Jag ser inget behov av att byta den mao om det inte behövs en större utökning. Det skulle dock inte skada med en genomgång och ominstallation för att få lite ordning och reda på alla kablar som kommer uppifrån, och se till att de har en bra anslutning. Några nya propphuvar på det borde göra susen.

T
Jag får det till 12 kablar in till centralen, Fruppe.
Precis, Bo, exakt så tänker jag. Den trasiga huven sitter idag på tom fas och ska såklart bytas nu när den kopplas in.
Beställt klämmor, Wago 222 och 773 i lite blandade polantal.
Misstänker att N kommer kopplas sparsamt i 3-pols, alltså ingående 2x1,5 mm2, utgående 2,5 så långt möjligt.
Idag saknas en ordentlig gruppförteckning men detta ska ju utredas och då kan man ju efterjustera om nödvändigt, därav 2/1 innan det är klart.
Sen är där ju några RK, vet inte hur dessa funkar med denna typ av klämmor som jag fattar att kabeln ska tryckas in, annars är väl wago 222 den som hanterar dessa bäst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.