Verktygstokig
· Västerbotten
· 586 inlägg
Kanske du fråga, men hur monterar jag detta
Ska jag ha tätbandet jäms medslutet av nockplåten (där taket börjar) sen bara borra skruven genom tätbandet?
Ska jag ha tätbandet jäms medslutet av nockplåten (där taket börjar) sen bara borra skruven genom tätbandet?
Verktygstokig
· Västerbotten
· 586 inlägg
Någon som kan tipsa var man får tag på dom billigast?
Var på byggmax och dom hade inga som passade mitt tak
Hade tänkt mig helt raka universalband men det hade dom inte
Var på byggmax och dom hade inga som passade mitt tak
Hade tänkt mig helt raka universalband men det hade dom inte
Medlem
· Östergötland
· 179 inlägg
Knäck upp plåten med falstång istället så får du luftning på köpet!
Verktygstokig
· Västerbotten
· 586 inlägg
Har faktiskt ingen aning, tror plåten kallas takpaneplåt (ser ut som betongpannor)
"Pannorna" är 12.5 cm breda om det hjälper något
Ser nästan ut som dessa fast har en liten annorlunda form
Bör jag använda tätband som är format exakt efter "vågorna" i plåten eller kan jag använda ett rakt universalband lika väl?
"Pannorna" är 12.5 cm breda om det hjälper något
Ser nästan ut som dessa fast har en liten annorlunda form
Bör jag använda tätband som är format exakt efter "vågorna" i plåten eller kan jag använda ett rakt universalband lika väl?
Pannplåt:

"Royal":
TRP:
Förmodar att du har av den mittersta typen.
Till denna bör du ha vågiga tätband som är anpassade till plåtens profil. Raka tätband använder man i ränndalar och andra ställen där den för plåten avsedda tätbandet inte passar.
Nockplåten har ett omvik om cirka 10 mm längst ner. Jag brukar lägga tätbandet just innanför detta och sedan skruvar jag genom tätbandet ner i takplåten.
Några saker att vara uppmärksam på:
- skruva inte ner plåten för hårt, bara precis så att tätningen spå skruven bottnar ut lite grann
- när du skruvar där takplåten ligger dubbelt, dra först en skruv genom de två takplåtslagren INNAN du skruvar fast nockplåten .
Några tips för att få det snyggt:
- montera gavellocket i nockplåten innan du börjar montera nocken
- antingen så monterar du en nockbräda på samma sätt som man gör när man har tegeltak. Nockplåten ska vila på nockbrädan, skruva växelvis höger/vänster sida
- eller så använder du ett sprättsnöre/snörslå och sprättar båda sidor. Skruva varje plåt i början och slut och gå sedan tillbaka och kompletteringsskruva.
- för att få en jämn och fin nock bör man skruva på varje takplåtstopp.

"Royal":

TRP:

Förmodar att du har av den mittersta typen.
Till denna bör du ha vågiga tätband som är anpassade till plåtens profil. Raka tätband använder man i ränndalar och andra ställen där den för plåten avsedda tätbandet inte passar.
Nockplåten har ett omvik om cirka 10 mm längst ner. Jag brukar lägga tätbandet just innanför detta och sedan skruvar jag genom tätbandet ner i takplåten.
Några saker att vara uppmärksam på:
- skruva inte ner plåten för hårt, bara precis så att tätningen spå skruven bottnar ut lite grann
- när du skruvar där takplåten ligger dubbelt, dra först en skruv genom de två takplåtslagren INNAN du skruvar fast nockplåten .
Några tips för att få det snyggt:
- montera gavellocket i nockplåten innan du börjar montera nocken
- antingen så monterar du en nockbräda på samma sätt som man gör när man har tegeltak. Nockplåten ska vila på nockbrädan, skruva växelvis höger/vänster sida
- eller så använder du ett sprättsnöre/snörslå och sprättar båda sidor. Skruva varje plåt i början och slut och gå sedan tillbaka och kompletteringsskruva.
- för att få en jämn och fin nock bör man skruva på varje takplåtstopp.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 586 inlägg
Dom ser ungefär ut som dom i mitten, men inte riktigt
Dom i mitten säljs på bla byggmax?
Var dit och köpte tätband som var vågformade som på bilden men dom passade inte mitt tak
Mitt tak har inte vågformen i pannorna, ska ge mig ut och ta en bild av taket
Dom i mitten säljs på bla byggmax?
Var dit och köpte tätband som var vågformade som på bilden men dom passade inte mitt tak
Mitt tak har inte vågformen i pannorna, ska ge mig ut och ta en bild av taket
Verktygstokig
· Västerbotten
· 586 inlägg
Här är en bild

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder