Byggahus.se
13th Marine skrev:
andersmc: Någon som kommit på att man kan tjäna pengar på det?
Jo, det stämmer helt med min teori. Kommunal förvaltning är som ett trespann med hästar, där det är 120 grader mellan hästarna. Den första vill åstadkomma någonting (i detta fallet en fungerande avfallshantering), den andra vill förhindra invånarna att använda faciliteten, den tredje bryr sig inte om i fall det används eller inte, men om det används ska det bli så dyrt som möjligt.

I huddinge får man ett passerkort som berättigar till obegränsat antal besök på valfri ÅVC.

Dock skall de nu införa en gräns på 20 besök per år. Detta för att komma i bukt med problemet med byggnadsfirmor som åker dit med sina privata kort och slänger sopor som ej är privata.

Krantz-73 skrev:
Finns inget samarbete mellan Göteborg och Kungälv. Vet häller inte att det skulle finnas ngt samarbete mellan Göteborg och grannkommunerna. Att man kan åka från Härryda till Mölndal är ngt jag däremot inte vet ngt om då det är båda kommuner utanför Göteborg om än grannkommuner.

I Göteborg har men ett plast-/magnetkort som man drar i en kortläsare när man kör genom bommen. En kort som alla hushåll i gbg kan hämta ut om man är folkbokförd i kommunen oavsett hur man bor, hus eller lgh.
I Kungälv har man ett analogt kort som inte har ngn magnetisk funktion så skulle inte funka i gbg och gbgs kort är inte OK i klv.

dock så verkar ju det i svaret ovan vara som så att vissa av kommunerna har ett sammarbete .. Lerum har oxå 12 har jag för mig
Nä det där med att Kungälv inte är med på tåget är ju lite mysko. Men alla andra grannkommuner i stor-Göteborg samarbetar, nu även Kungsbacka (som trots allt ligger i ett annat län). Kollade på Mölnlyckes hemsida och där står det:

Härryda Kommun skrev:
Från och med i våras gäller ditt återvinningskort även på återvinningscentralerna i Kungsbacka kommun. Sedan tidigare gäller kortet på centraler i Göteborg, Härryda, Lerum, Mölndal och Partille. Du kan alltså åka till den central som passar dig, kom ihåg återvinningskortet och kolla öppettiderna.Det är reglerna från din hemkommun som gäller, till exempel angående hur många besök du har rätt till.
Tur då att man bor i Mölnlycke och har obegränsat med besök. 6 ggr har man ju förbrukat redan i mars :D.

Bortskämd i Skövde - två stationer, båda gratis. Den ena har extra allt, den andra täcker flisbart trä, gips o sten o glas, metall, mindre elektronik, färgavfall mm. Den lilla är öppen ti kväll och lö 9-12, den stora dagtid (till 16.30 tror jag) och på lördagar till 14.00. Den stora fungerar jättebra och folk verkar ha bra koll på hur de slänger, annars får de hjälp av personal på plats.

Kan inte låta bli att dela med mig av följande enligt kommunen.

Med återvinningskortet har du rätt att utan ytterligare avgift lämna totalt 6 m
3 grovavfall under 2012. För varje påbörjad halv m3 kryssas en ruta.
Behöver du lämna mer grovavfall under året kan kort med enstaka rutor köpas på återvinningscentralen.

För att lämna byggavfall måste både hushåll och företag köpa ett särskilt återvinningskort för byggavfall. Byggavfall är indelat i två grupper; ett för sorterat brännbart, trä och metall och ett för sorterat impregnerat trä, icke brännbar deponirest och inert avfall. De två olika korten innehåller 6 rutor, varje ruta tillåter upp till en m
3. Kort med enstaka rutor kan köpas på återvinningscentralen.

Byggavfall, sorterat brännbart, trä och metall

• Kort med 6 rutor = 6 m³ kostar 1200:-/kort
  • Kort med enstaka ruta kostar 250:-, varje ruta motsvarar 1 m³

El- och elektronikavfall som inte ingår i producentansvaret tas en avgift ut:
- Liten elapparat upp till ca 1 X0,5 m 400:-/styck
- Stor elapparat, större än ca 1 X0,5 m 950:-/styck

Helt ok eller vad tycker ni?

Det enda vettiga vore att lägga återvinningsavgift (miljöavgift) på allt som produceras eller importeras och sedan låta folk återvinna gratis.

Man skulle tex kunna lägga på någon tiondels procent på momsen.

• Gilla
Alpha
  • Laddar…
Jag förstår verkligen varför Härjedalen är en utflyttningskommun och uppenbarligen gör kommunledningen sitt bästa för att påskynda processen.

Jag är riktigt nöjd med återvinningscentalen i Bålsta där jag bor. Det är bra öppettider och fritt för privatpersoner att komma och gå oändligt många gånger. Eller i alla fall nästan, för av (gissar jag) tekniska skäl så har man ett visst antal "kort-öppningar" på sig varje år. Jag vill minnas att när man är där i januari står det efter att kortet är draget typ "9999 besök kvar i år". ;)

Jag är där och slänger väldigt ofta, men har lyckligtvis aldrig lyckats komma upp i maxantalet besök. :D

Kommunen lyssnade till och med på invånarna och justerade öppettiderna för att bli mer kompatibla med folks behov. Nu ser läget ut enligt följande:

Måndag & Onsdag 09.00-20.00
Tisdag & Torsdag 15.00-20.00
Fredag 10.00-16.00
Lördag & Söndag 09.00-15.00

mycke_nu skrev:
Det enda vettiga vore att lägga återvinningsavgift (miljöavgift) på allt som produceras eller importeras och sedan låta folk återvinna gratis.

Man skulle tex kunna lägga på någon tiondels procent på momsen.
Principen med en miljöavgift är rätt riktning, däremot så tycker jag den skall läggas på producenten. I Tyskland tex har dom sedan många år tillbaka en avgift på tex förpackningsmaterial som jag tror är viktbaserat. Detta ger ju även producenten ett incitament att minska överflödiga sopor.
Sedan vet jag inte riktigt hur dessa pengar kommer kommunerna tillhanda.... Samma problem gäller ju även tex momsen.

Nimajneb skrev:
Principen med en miljöavgift är rätt riktning, däremot så tycker jag den skall läggas på producenten. I Tyskland tex har dom sedan många år tillbaka en avgift på tex förpackningsmaterial som jag tror är viktbaserat. Detta ger ju även producenten ett incitament att minska överflödiga sopor.
Sedan vet jag inte riktigt hur dessa pengar kommer kommunerna tillhanda.... Samma problem gäller ju även tex momsen.
Så är det ju tänkt att det ska fungera i sverige också, via FTI (Förpacknings och Tidnings Insamlingen)
http://www.ftiab.se/

Men i slutänden så är det ju alltid konsumenten som betalar ändå, och om man gör det via skatten (momsen) eller via varu-priset kvittar för min del..

Daniel78 skrev:
Så är det ju tänkt att det ska fungera i sverige också, via FTI (Förpacknings och Tidnings Insamlingen)
[länk]

Men i slutänden så är det ju alltid konsumenten som betalar ändå, och om man gör det via skatten (momsen) eller via varu-priset kvittar för min del..
Principiellt är skillnaden väldigt stor, inte bara för att jag inte vill betala miljöavgifter för köpa tjänster men den stora grejen är ju att producenten får en konkurrensfördel med miljösmarta lösningar.

Nimajneb skrev:
men den stora grejen är ju att producenten får en konkurrensfördel med miljösmarta lösningar.
Det har du ju iofs rätt i :)

När jag pratade med en av gubbarna på miljöstationen för ett tag sedan så berättade han att en deponicontainer kostar ca 20-25000:-, och grovsopor (brännbart) går på ca 10´000:-
Sedan går trä-containrarna med några kronors vinst, medan dom tjänar en hel del på elektronik och metall-containrarna.

Hur det står till med övriga fraktioner vet jag dock inte.

Jag har förresten inte varit där på över en månad nu, ligger den kvar på samma ställe? ;)

Korvgubbe
Att dom tjänar en hel del på elektronikskrot tror jag. Vill minnas ett avsnitt av det briljanta brittiska programmet QI där de sa att man kan utvinna mer guld ur ett ton skrotade mobiltelefoner än vad man kan utvinna ur ett ton massor från Storbritanniens största guldgruva och det finns många framgångsrika företag i Asien och Afrika som ägnar sig åt just detta.

Vad gäller öppettider och antal gånger man får slänga skräp så ser jag ingen anledning att begränsa dessa för privatpersoner. En villa kommer ju att producera en viss mängd skräp, oavsett om man slänger 4 gånger eller 8 gånger om året, skillnaden blir ju bara att folk låter skräpet ligga kvar på tomten längre till grannarnas förtret. För inte är det någon som struntar i att beskära träden bara för att det kostar pengar att slänga riset?

Korvgubbe skrev:
det finns många framgångsrika företag i Asien och Afrika som ägnar sig åt just detta.
Det finns företag i Sverige som sysslar med samma utvinning, både av guld och andra värdefulla metaller.

Korvgubbe skrev:
Vad gäller öppettider och antal gånger man får slänga skräp så ser jag ingen anledning att begränsa dessa för privatpersoner. En villa kommer ju att producera en viss mängd skräp, oavsett om man slänger 4 gånger eller 8 gånger om året, skillnaden blir ju bara att folk låter skräpet ligga kvar på tomten längre till grannarnas förtret. För inte är det någon som struntar i att beskära träden bara för att det kostar pengar att slänga riset?
Fast ju fler öppna timmar, desto högre kostnad.. fler mantimmar som ska betalas.

Daniel78 skrev:
Det har du ju iofs rätt i :)

När jag pratade med en av gubbarna på miljöstationen för ett tag sedan så berättade han att en deponicontainer kostar ca 20-25000:-, och grovsopor (brännbart) går på ca 10´000:-
Sedan går trä-containrarna med några kronors vinst, medan dom tjänar en hel del på elektronik och metall-containrarna.

Hur det står till med övriga fraktioner vet jag dock inte.

Jag har förresten inte varit där på över en månad nu, ligger den kvar på samma ställe? ;)
Att deponi kostar några kronor förstå jag men att brännbart inte skulle ge vinst tycker jag är mycket konstigt. Vi importerar ju för tusan sopor från Europa för att kunna bränna i våra fjärrvärmeverk.

Stället står kvar då jag i veckan varit där med 12 säckar treetex, mumma för värmeverken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.