Däremot kan jag tänka mig ett väldigt högljutt larm + ett tyst till mig så att man kan åka dit och kolla så att allt är ok.
Detta låter som ett utmärkt alternativ, har du inget direkt av värde i stugan och ett rörelselarm sätts igång ifall någon gör inbrott, samt att du får ett SMS låter smidigt, varför skulle dom stanna kvar när larmet går om det inte finns något av värde att ta, kikaren hade de säkert hunnit få med sig visserligen, men då tror jag mer på att dra för gardiner så de inte ser vad som finns och sedan gömma undan det med högst värde.
Sätt en larmskylt på ytterdörren, eller på en vägg som syns, så tror jag inte ens du får något mer inbrott!
Köp ett larm på Claesohlson tex och inte ett genom lar firma. Som tidigare talare skrev så tar det evigheter för vältarna att komma, om de kommer över huvudtaget. Köp ett larm och slipp den dyra månadskostnaden. Det är ju inte så att Polisen rycker ut om tex Securitas larmet utlöses. Du får ett sms eller telefonsamtal när larmet löst ut. Då ringer du polisen eller en granne. Nu när tjuvarna stör ut gsm larmen så hjälper inte de dyra larmen bolagen säljer.
"Swelarm sammanställde nyligen den officiella inbrottsstatistiken från Brottsförebyggande rådet (Brå), Statistiska centralbyrån (SCB) och larmbranschen. Den visar att hemlarm ger ökad trygghet: Under 2011 drabbades 13 900 villor av inbrott. Det betyder att av landets totalt 2 003 000 villor fick ungefär 0,69 procent påhälsning av tjuvar. Under samma år drabbades 704, eller 0,23 procent, av de 302 000 villor som har hemlarm kopplat till larmcentral av inbrott. Det innebär att en villa som saknar larm drabbas av inbrott tre gånger oftare än en villa med larm. "
Vi bor i ett villaområde i södra Sverige som drabbats av 'inbrottsvågen' då och då de senaste åren. I området finns 100-150 villor och ca 35-40% gick ihop och investerade i larm för ca 4 år sedan. De villor som har synliga skyltar har efter detta aldrig drabbats av inbrott medan 5-6 villor utan larm eller skyltar om larm bara senaste åren har haft påhälsning på ett eller annat sätt. Så visst hjälper larmet, tjyven väljer självklart villan där man kan operera ostört.
Dock är larmet inget 'skydd' mot inbrott men det kan få tjuven att tänka till innan i alla fall.
När det gäller sommarstugor i ensliga områden gäller väl regeln att inte förvara värdefulla saker kompletterat med antingen nån typ av larm eller sensorstyrd belysning.
Ja, och därför kan man köpa ett motsvarande larm UTAN abonnemang. Sätt upp medföljande skyltar som markerar att huset är larmat. Larmbolagen försöker hela tiden trycka på trygghet. Visst, är man hemma och tjuven hälsar på så önakde man nog att man haft larm. Men då duger ett egenköpt larm minst lika bra.
Mitt tips vet jag inte om det förebygger något nämnvärt, men jag själv tycker det kan ha fler fördelar.
Jag har nämligen börjat sätta upp webcameror i stugan. Hittade dem billigt på nätet - så billigt att jag bara var tvungen och testa. Såhär i efterhand kan jag bara säga att dom är fruktansvärt prisvärda.
Dom har bl.a "motion-sensor" med ställbar känslighet - vid rörelse börjar dom skicka mail med bilder - samt ladda upp sekvenser på min ftp. Dessutom aktiveras en reläutgång för att t.ex styra belysning m.m
De har även IR-ljus och microfon - men micen är helt värdelös. Modellen större är dessutom "2-way" - då kan man prata med tjuvarna samtidigt På den modellen ska det dock fungera av vad jag har läst om den. Dessutom är dom motorstyrda upp/ner-hö/vä. Inte riktigt 360°, men nära.
Eftersom dom även har WiFi - kan man lägga en telefon som alltid ligger på laddning och aktivera wifi-hotspot dit kameran ansluter.
Men det hela förutsätter alltså att man har någon form av täckning i området. Eller fast bredband
Kameran kostar strax över 400kr med dagens dollarkurs. Inklusive frakt.
En sak till jag glömde, du skrev du hade trång passage in på fastigheten, går kanske sätta en bom där o låsa med kraftigt hänglås?
Har du inga "grannar" överhuvudtaget som skulle lägga märke till bilar som svänger in på din enskilda väg?
Ligger det mitt i skogen kanske det inte gör så stor skillnad..
Vi hade påhälsning i sommarstugan av objudna gäster vid fem tillfällen under en tvåårs-period. Efter det tröttnade vi och satte upp vägbommar. Det har varit lugnt nu i över tio år efter det. Tråkigt men nödvändigt.
Vårt ställe ligger utmed en enslig skogsväg 2km från allmän väg.
Ljus-sensorer och larm är det överlägset bästa. Larmet skall vara trådbundet och ha en eller flera dolda 120db tutor med ackumulator backup. Det skall kunna ringa upp ett antal förinställda nummer. Gärna även larma tyst om temperaturen i huset blir lägre än en viss inställd. Uppringning skall kunna ske via tråd (telefon) och/eller med GSM (mobil, t ex Ontech GSM 9030 Claes Ohlsson).
En klassiker är att ha gamla tiders lönnlucka i golv, vägg eller tak.
Alla tiders lösning men visst blir det mer arbete att freda sina värdefulla (-re) saker.
Tjock-TV:n lyfts fram och Smal-TV:n göms... t.ex.
En sak till jag glömde, du skrev du hade trång passage in på fastigheten, går kanske sätta en bom där o låsa med kraftigt hänglås?
Har du inga "grannar" överhuvudtaget som skulle lägga märke till bilar som svänger in på din enskilda väg?
Ligger det mitt i skogen kanske det inte gör så stor skillnad..
På den enskilda vägen finns det åtta hus. Två fastboende och sex sommarstugor. Vår infart (som alltså inte är någon egen väg utan bara två grindstolpar) ligger precis vid denna väg och jag tror faktiskt inte att tjuvarna vill köra in där (därför spelar det nog inte någon roll om vi har bom där). Vi pratade med en granne som reagerat på en bil som kört fort på vägen men det är inte jätteovanligt med okända bilar. Dels är det mycket besök i sommarstugorna och två fastigheter har hus som hyrs ut.
saltrulle skrev:
Kameran kostar strax över 400kr med dagens dollarkurs. Inklusive frakt.
[länk]
Har man inte en massa inbrott - kan man alltid ha den till och se när gräset behöver klippas
Kanontips! Jag har avskräckts lite av priserna på kameror men DX har en hel del prisvärda alternativ. Det gäller bara att lösa internetuppkoppling. Vi har ingen fast telefon så det får blir mobilt på något sätt.
Efter helgens besök i stugan har vi upptäckt två saker till som blev stulna. Ett par väldigt välanvända Tegera-handskar och en 10 år gammal scoutkniv. :eek:
Något som inte minskar risken för inbrott, men kan minska kostnader för skador är en dörrstängare på alla dörrar. Speciellt om stugan/huset ligger i norra halvan av landet.
Här uppe finns stugor som på vintern enbart nås på skoter, om någon bryter sig in på vintern och inte stänger dörren efter sig så kan det sluta med en meter snö på golvet...
Galler och brytskydd... Mitt snickeri och min villakällare är utrustat med "kapningssäkra" stålgaller och reglade portar inifrån, det tar en förfärlig tid att ta sig in och kräver verktyg/ maskiner som låter så det är väldigt oattraktivt att bryta sig in där. Det är ett säkert tips. Sen kan man "krydda" med larm, kameror och dekaler, men skyltar man för kamera så täcker tjuven sitt ansikte eller slår sönder kameran. Skyltar man för larm så vet tjuven att denne har 3 minuter på sig att länsa det mest dyrbara, så ska man vara säkrad mot inbrott är det rent fysiska åtgärder som galler och brytskydd eller liknande som gäller.
Vi har åtta fönster i markhöjd och att sätta galler framför dessa skulle vara väldigt mycket jobb, Dessutom, hur snyggt skulle det vara med galler framför dessa fönster?