Jag förstår inte hur man kan mäta höjden från underkanten på plattan, det är ju under marknivån?
Sedan förstår jag inte varför det ska behövas 15 cm tjocka golv på bottenvåningen, ovanpå grunden? Vi har 1,8 centimeter: plastmattan som limmades direkt på betongen på 80-talet och laminatgolvet som vi lagt direkt ovanpå för nåt år sedan. Isoleringen ligger ju under plattan, säger dom som vet. Det är byggt 1970, så det är ju inte säkert att det finns nåt :-D
Sedan förstår jag inte varför det ska behövas 15 cm tjocka golv på bottenvåningen, ovanpå grunden? Vi har 1,8 centimeter: plastmattan som limmades direkt på betongen på 80-talet och laminatgolvet som vi lagt direkt ovanpå för nåt år sedan. Isoleringen ligger ju under plattan, säger dom som vet. Det är byggt 1970, så det är ju inte säkert att det finns nåt :-D
Till TS: Fråga på kommunen var man mäter ifrån, så vet du. Gärna skriftligt.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Hur är detaljplanens höjdkrav formulerat exakt? Det du skriver om högsta punkten på taket låter ovanligt.
Kan du citera kravet ordagrant?
Kan du citera kravet ordagrant?
Tack för alla tips!!!
Det är mycket riktigt marknivån som gäller. Vi var felinformerade eller så hade vi antagligen missuppfattat kommunen. Och det var ju väldigt bra.
Tillbaka till grunfrågan-ish.
Efter loft på 190 cm och entreplan på 240 cm är borträknat har vi 550-190-240= 120 cm kvar att spela på. Själva golvet som ligger på husplattan räknar jag högt med 10 cm och våningsplanet räknar jag med att det bygger 20 cm, totti 30 cm. Kan detta va rimligt?
I såfall borde vi väl kunna få in ett tak på de 90 cm som är kvar?
Vad tror forat om detta? Jag har stämt träff med en byggare för att drifta detta vidare.
/F
Det är mycket riktigt marknivån som gäller. Vi var felinformerade eller så hade vi antagligen missuppfattat kommunen. Och det var ju väldigt bra.
Tillbaka till grunfrågan-ish.
I såfall borde vi väl kunna få in ett tak på de 90 cm som är kvar?
Vad tror forat om detta? Jag har stämt träff med en byggare för att drifta detta vidare.
/F

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var säker på att du vet vad som menas med byggnadshöjd. Här är en länk som förklarar det. Du ska inte behöva kapa 3dm av benen. Jag tror det skulle gå bra att bygga en TREDJE våning med 2,4m i tak om du skippar platt tak och tänker till lite. Maximera utrymme med taklutning/brytning. Håll en "hög" marknivå. Valma tak på ev. takkupor (det kan vara en mindre estetisk lösning som inte passar in i husets formspråk, så hör om de har tänkt styra ditt bygge så hårt). Eller så ritar du dom utan valm först så de överskrider tillåten bygghöjd (de kan nog dra egna slutsatser och flytta sina gränser lite om de inser att alternativet är en mindre lyckad lösning som tvingas fram av deras regler). Ska du ha bara två plan finns det "massor av plats".
Redigerat:
Liknande trådar
-
Få till en toalett med begränsad höjdskillnad mot avloppets anslutning
Badrum -
Varför begränsad höjd på luftutblås på portabel A/C?
Ventilation -
pulpettak garage med begränsad höjd
Tak & Vind -
Inreda källare, lägga vattenburen golvvärme, med begränsad takhöjd?
Byggmaterial & Byggteknik -
Gjuta fall på balkong/yttergång med begränsad höjd?
Byggmaterial & Byggteknik