4 095 läst · 2 svar
4k läst
2 svar
vinskiveplåt avslut
En fråga:
Är det meningen att vindskiveplåten längst ner på vindskivan ska leda ner vattnet i rännan?
Anledningen att jag undrar är att om jag ska ha den lösningen så måste jag kapa vindskivan så att halva hängrännan syns och personligen så tycker jag att det är snyggast när den är dold, men funktion går ju före...om jag gör som jag tycker är snyggast så går plåtkanten ner utanför rännan och med visst takdropp som följd. Har försökt att se på andra hus och det är båda lösningarna...En smaksak?? Vindskivan är skyddad i båda fall
Är det meningen att vindskiveplåten längst ner på vindskivan ska leda ner vattnet i rännan?
Anledningen att jag undrar är att om jag ska ha den lösningen så måste jag kapa vindskivan så att halva hängrännan syns och personligen så tycker jag att det är snyggast när den är dold, men funktion går ju före...om jag gör som jag tycker är snyggast så går plåtkanten ner utanför rännan och med visst takdropp som följd. Har försökt att se på andra hus och det är båda lösningarna...En smaksak?? Vindskivan är skyddad i båda fall
I mitt fall så är hängrännans gavel dold av vindskivan, och plåten slutar alltså utanför rännan. Lite dropp blir det, men inte mycket, plåten lutar ju nämligen lite även på andra ledden, från vindskivan och mot teglet, så det mesta hamnar ändå i rännan via teglet. Det är nog bara sista halvmetern eller så där regnet inte hinner rinna mot rännan utan hamnar utanför - nästan försumbart när det ändå regnar för fullt överallt runtomkring...
På mitt hus går vindskivebeslagen utanför. Men även vid kraftiga regn blir det inte så mycket dropp. Så själva droppandet behöver du nog inte oroa dig för.
Så länge vindskivan är skyddad anser jag att det främst är en smaksak.
Så länge vindskivan är skyddad anser jag att det främst är en smaksak.