Byggahus.se
Funderar på att använda lecablock att bygga upp örtträdgården jag vill ha och sedan putsa dem. Problemet är att det är typ en trekant med en rundad sida och i den vill jag ha olika höga, egentligen runda, avdelningar.. Från början tänkte jag gjuta betongrör till detta men har dels inte hittat gjutrör som är tillräckligt stora för min smak (och de färdiggjutna blir för dyra) - det tar tid och är otympligt.
Så - har tänkt om o funderar på att mura upp med 9 cm breda lecablock, ev får det bli lite fyrkantigare än vad som var tänkt från början.

Eller finns det något annat, enklare material att använda som man sedan kan putsa utsidan på?

OM jag väljer att jobba med leca kommer jag att behöva dela dem, sist gjorde jag det med en yxa men det var varken lätt eller blev speciellt bra..
Är det en vinkelslip jag ska använda istället? Med diamantskiva? Går det bra även med en mindre variant i så fall (respekterar de större..)? Eller vad?

Andra material har jag ingen koll på men däremot tror jag det finns något som liknar en fogsvans med stora tänder som är gjort för lecablock. Har dock ingen aning om vad dom kostar.

Sent from my HTC Desire using Byggahus

Tack för svaret! Ska göra en sökning på en sådan!

Bästa sättet att dela Lecablock är med tigersåg och specialblad som skär i Leca som smör. Det finns en hel del skrivet på forumet om detta.
Själv har jag kört den metoden flera gånger och det blir riktigt bra till minimal ansträngning. Vinkelslip dammar kopiöst och handjagaren är ett riktigt slit om man har några block att kapa.

Tack igen för tipps! Det lär bli en hel del block att dela då jag kommer att göra i alla fall en sväng och sedan även bygga på höjden så ju lättare desto bättre!
O dammet av vinkelslipen slipper jag mer än gärna!!! (lånade en sådan då jag la ett golv med betongsten)

Duger denna tro? (priset är ju väldigt trevligt om inte annat..)
http://www.jula.se/tigersag-18-v-010183

Vad är det för specialblad jag ska ha i så fall?

Tack för trådtipset!!! Ska läsa den!

O sågbladen som länkades till såg ju ut att göra jobbet!
Att jag är tveksam till att hyra beror på att detta är sånt jag får göra på lediga stunder - vilka kan variera.. Då är det praktiskt att ha verktyg hemma (annars blir det väl dyrt i längden..).

Sen har jag en annan fundering.. Idag brukar man isolera hus med frigolit.. Skulle man inte kunna bygga med det istället och sedan putsa utanpå?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.