Jag lärde mig massor av att läsa andras andras altanbyggtrådar innan jag själv satte igång så jag tänkte att någon kanske kan ha nytta av att läsa om mitt altanprojekt.
Vi flyttade in i nybyggt hus förra sommaren och har länge haft en tanke om hur altanen skulle se ut - "den ska sträcka sig längs långsidan på huset och gå ut ett par meter från väggen" - med ungefär den planen satte byggnationen igång!
Med noll snickeri och bygg-erfarenhet, inga verktyg (utom fogsvans typ) insåg vi åtminstone en del av våra begränsningar och lejde bort hela grundarbetet (gräva, gjuta plintar, sätta bärlinor (45*195), på med fiberduk och grusa av ungefär) vilket innebar att vi tog vid på riktigt när projektet kommit hit:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Här någonstans började jag ge mig in på byggahus.se och läsa en del trådar varav bl a estwings "mitt projekt"-tråd (fantastisk inspiration btw!) gjorde att jag fick en klump i halsen när jag började inse allt vi borde tänkt på i förhand. Vi hade förstås redan beställt hemkörning av trall och reglar utifrån infon att huset är 16 meter långt och tänkt djup för trädäcket var ca 5m och där nånstans gick det upp för mig att det nog är hög tid att planera altanen lite närmare... "hur fäster man bjälklaget i bärlinorna egentligen?", "hur långa reglar får vi från brädgårn?", "ska vi ha fris runtom, mitt i, flera st?", "vilken längd på trallen vore optimal?", "skruvar måste vi ha, vilken sort?, "det verkar bli mkt kapa, fogsvans kanske blir jobbigt?" osv osv osv Nåväl, det blir som de blir!
Några dagar efter att grävgubbarna var klara i mitten på maj stod de ett rejält lass med virke bredvid tomten med ca 550 löpmeter 34*145 tryckt trall i 4,50-längder, ~150 lpm 45*170-reglar, 2000 st essve torpedo max-skruvar 4,8*70 mm, 200 ankarskruvar och ett hundratal vinkelbeslag. Jahapp, då var det bara att sätta igång då!
Det visade sig att vi hade sån tur att reglarna var i 5,10-längder, perfekt då behöver vi inte kapa de! Flera reglar var krokiga och att få allt rakt och fint (varför nu det skulle vara viktigt?? jodå, det skulle visa sig senare) var en utmaning - ägnade ett antal timmar (i hällregn) åt att hyvla ner en rejält sned regel men i stora drag var detta moment (bjälklaget) hyffsat straightforward och handlade mest om att sätta beslagen rätt och dra i en massa ankarskruv, men helt rakt och fint blev det inte, och det berodde nog inte bara på reglarnas ev krokighet...
Logga in
Skapa konto
Grävgubbarna hade uppmärksammat oss på att eftersom plintarna inte gick att sätta så nära fasaden som önskat (de är ca 80 cm ut pga isolering å dränering å grejer tydligen) är någon form av infästning i huset önskvärd, det resulterade i en lösning med beslag på varannan regel. Så långt tyckte jag det mesta flöt på och jag låg rätt bra till i förhållande till grovplanen om att allt skulle bli klart under sommaren (augusti), juni hade ju bara börjat!
Här någonstans började jag inse utmaningarna kring tralläggningen, estwings tralläggningstipstråd luslästes samtidigt som diverse personer kom med de ena tipsen efter de andra - "ni måste göra en ram så man inte ser änden på brädorna, och inga skarvar på kortsidorna!", "lägg flera frisar mitt i altanen som bryter av fint!, "gera inte, det blir fult om några år", "lägg trallen med 2-4 mm emellan" osv osv osv - vi valde till slut att köra i princip helt enligt tidigare nämnda tralltips, med en gerad ram bestående av en plankbredd, trallen dikt an, 3 cm utstick på ramen, varje ändskarv rensågad, samma bredd på brädorna i varje rad, finaste ytan uppåt (ibland kärnan ner, ibland upp) men inte rostfri skruv (istället torpedo max c4-klass).
Kompisens kapsåg, cirkelsåg och svärfars skruvdragare från -82 med 1 batteri (förvisso rätt nytt!) och diverse små pinaler (vinkelhake, rasp, fil, penna mm) inlånades, nu kör vi!Ramen tog en herrejösses massa mer tid än jag trodde att få till, kortlingar, gerningar å massa krångel (eftersom jag, efter uppmaning från mer erfaren altankonstruktör, insåg att en skarv på kortsidan skulle bli fult blev det till att leta eter några trallbrädor i 5,10-längder (sjukt besvärligt kan jag berätta!) och när jag väl hittat de och kört hem insåg jag att 5,40 hade varit mkt bättre eftersom utsticket på 3 cm gjorde att de vart för korta ändå... det fick bli ett senare problem, nu var jag tvungen att gå vidare eftersom någon hade kommit på den eminenta idén att bjuda in halva bygden till "trallinvigningsfest" den 6 juli, "jamen du sa ju att att du låg bra till alldeles nyss" - kommunikation är visst svårt. 10 juni tar jag nedanstående bild, då är ramen klar men inte en enda trallbräda i övrigt.
Logga in
Skapa konto
Nu inleddes ett frenetiskt måttande, bärande, kapande, skruvande på den korta tid som fanns tillgänglig på kvällarna. Ganska fort gick det ändå i början och några rader blev klara första kvällen (nåväl bara skruvade i ändarna + nån på mitten) men snabbt insåg jag behovet av att 5 brädor på längden har samma bredd för att det verkligen ska bli raka rader, vilket skulle utvecklas till ett rejält huvudbry. Jag kunde aldrig för mitt liv tro att det skulle va så bökigt att hitta 4-6 brädor (1 rad) som är lika breda men detta är lätt det enskilda momentet jag lagt mest tid på (förutom skruvandet då), allt från 143 till 149 mm med hyffsat jämn fördelning bidrog till känslan att halva brädhögen fick gås igenom såfort nästa bräda skulle läggas. Nåväl, det gick enklare efter ett tag faktiskt, tror jag...
Logga in
Skapa konto
Jag har glömt berätta om en fräck idé jag fick efter att ramen var lagd - på ena "sidan" av altanen var avståndet från "utbuktningen" på huset till kortsidan på altanen ca 4,70m, det kändes ju finfint med tanke på att trallen är 4,50 - not. Men det finns tydligen 4,80-längder att köpa, efter två vändor med bil+takräcke (takräcket verkade inte hålla för 1 vända = 120 löpmeter 34*145 som jag provade att lasta först...) så fick vi en lösning där vi iaf slipper skarva den delen av trädäcket.
Logga in
Skapa konto
Annars uppstod nu en tämligen monoton känsla kring snickrandet, det var liksom bara samma sak om igen, och igen, och igen, och igen, och igen, där det stimulerande arbetet (nåja) begränsades till att bestämma vilken regel skarven skulle läggas på (jag ägnade faktiskt en hel del tankeenergi åt detta för att uppnå den "slumpmässiga" känslan och ändå få trallen att räcka med max 10% spill) och att såga till runt ett stuprör. 1 juli tas nedanstående bild, då är de första 15 av de totalt 35 raderna lagda och ändskruvade, 5 dagar kvar till invigning, känns lite svettigt men ändå ok, nu är det ju semester! I värsta fall hinner väl inte alla reglar få trallen skruvad i sig...
Logga in
Skapa konto
Några kvällar senare är det inte långt kvar... dock gör vi en riktigt fadäs på den absolut sista brädan som ska läggas i, på ena sidan av altanen är springan in mot husväggen ca 6 cm, lite för mkt för att lämna därhän så vi lägger upp en bräda på kortsidan av däcket för att få stöd och kapar längs brädan med cirkelsåg. Här tar alla tummarna mitt i handen ut sin rätt då vi sågar in i ramen (min speciella 5,10-bräda!!!) och kör på 1 meter och några cm in i den innan nån fattar att det är nåt som är fel. anfäkta och anamma. 2 dagar till invigning, bit ihop, det finns säkert en ny bräda nånstans. det gör de inte. jag letar fortfarande! nåväl, de gick att hyvla till så de va faktiskt ingen som märkte nåt =) alla skruvar hann som fömodat inte i men knappt varannan regel blev skruvad, i övrigt fullt funktionsdugligt, självklart började det regna efter 10 minuter så vi gick in. Så mkt fest på altanen för hundratals timmars jobb, jaja.Ikväll slog jag i den sista raden med skruvar i bjälklaget, huga va tråkigt de var att skruva och (med vattenpass!) måtta in skruvarna. Nu är bara lite lite småfix kvar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sammanfattning:
Planera ditt altanbygge i god, inte när du är halvvägs in, det finns så mycket bra information att inhämta inte minst på detta forum!
Planera framförallt längder, mått och avstånd på reglar och trall, det går att hyffsa tidsåtgången för hela bygget om man minimerar (de onödiga) skarvandet. 4,50 är ingen vidare längd på trall om du kör 60 cc.
Skaffa riktiga verktyg, det har tagit mig en hel del extra tid att dra i de sista 1000 skruvarna för att batteriet orkar ungefär 80 skruvar innan det är slut.
Använd inte krokiga reglar. Dels ger de krokiga skruvrader vilket är fult, men framförallt gjorde de att skruvandet i bjälkarna tog väldigt lång tid då jag inte vågade lite på att snörslå skulle "träffa" regeln.
20% av trallen lämnades tillbaks pga stora kvisthål, skador eller dylikt, välj fin trall från början om du vill minimera transporterna!
Torpedo-max-skruven får tummen upp, endast 4 st har kasserats (gängpaj eller krokiga) av 2000.
du har gjort ett mycket tjusigt jobb.
det däcket passar som handsken på ditt funkishus....
hoppas du får fina stunder på ditt altandäck!
bra att du kasserar trall som e kasst istället för att(ash jag lägger dom ändå) tanken!
Bara en nyfiken fråga; hann du med att rulla dit gräsmatta också under altanbyggets gång, eller lejde du för detta
Superfin altan iaf (och hus). Har själv byggt min första altan i sommar också, men med hjälp av, och instruktioner från en snickare. Bara storlek 3.90x2.60m (till en lägenhet), men nog jobbigt ändå att dra i de ca 350 skruvarna i denna.