Byggahus.se
Vilken klinga (cirkelsåg) lämpar sig bäst när man ska såga ett rakt snitt i en bänkskiva av ek? (antal tänder osv). Ska man såga bakifrån-fram? Hur gör man fär att få ett snyggt "snitt"?

För att få ett snyggt snitt bör du ha många tänder på klingan, hårdmetallklinga så klart. Du ska allra helst ha en såg på skena, ofta kallat sänksåg eftersom sågar med skena också ofta har en sänkfunktion. Men man kan spänna fast en linjal och såga efter med vanlig cirkelsåg också. Sen putsar man med lite sandpapper efteråt. Ja, med en handcirkelsåg såger du lämplig med skivan upp och ner,

Att inte ha för bråttom utan såga i lagom lugnt temp är bra också, men inte för sakta heller. Kanske inte är till s mycket hjälp den kommentaren.. ;)

Eftersom jag tyvärr bara har en skräphanscirkel med dålig klinga så sågade jag med några mm till godo och tog sedan handöverfräsen med skena för att få en perfekt kant.

Såga underifrån och från framkant till bakkant

Ok. Tack för hjälpen! Det var bra och utförliga svar så nu ska nog även en sån som jag klara av det.

Högt varv och många tänder gör få fransar. /Calle

Se upp bara, för högt varv bränner träet, om du inte ökar avverkningshastigheten, samma sak med fräsen. rätt varvtal och avverkningshastighet gäller, och många tänder :)

...och vi vill se bildbevis :)

/Calle

• Gilla
Josthy
  • Laddar…
Hur många är många tänder? Jag har en klinga med 40 tänder, räcker det?

Det beror lite på diametern på klingan, men det räcker säkert, bara klingan är skarp. Du kan ju göra som någon föreslog och köra en testsågning först i den delen av skivan som kommer att bli spill efteråt (om du har någon sådan bit). Glöm inte att använda någon form av linjal som är styv som du kan köra efter så du får ett rakt snitt. Pressa inte sågen hårt framåt utan bara för den framåt så att klingan sågar sig igenom i sin egen takt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.