Byggahus.se
Blev snyggt det där!
Jag får försöka ta tag i något liknande nästa helg. Jag har myrinvasion under locket nu då den står direkt på gräset och något får myrorna att bli som galna, så fort jag tar bort locket så försvinner dem huhu. Det verkar råda en förbannelse över mitt lock :D

Badat 10 ggr eller något nu, riktigt nice. Funderar på om man kan köpa någon trevlig poolbelysning av något slag. En vattentät LED-stripe som man klistrat fast runt bottendelen hade varit perfekt.

Tackar mm blev bra tycker jag.

Belysning vore coolt men jag vet inte om jag vill stoppa ner något elektriskt hur vatten tätt det än må vara i poolen (y) Men kan nog bli lite mark spottar i lilla däcket.

10 gr är bra badat redan, hur är det med kemet i poolen då kollar du ph o så eller låter du bara flyta på tills vattnet blir "sunkit" ?

/Nicke

Om man kör 12V grejer under vatten behöver man inte oroa sig för att få elchock eftersom spänningen är så låg att de inte ens känns.

Såg någon typ av polvärmepump för den här typen av polar på typ jula eller rusta förra sommaren för några tusenlappar. Någon som vet var dessa finns? Skulle vara ett fint alternativ för att hålla ner elkostnaden på en rimlig nivå.

matsv201 skrev:
Såg någon typ av polvärmepump för den här typen av polar på typ jula eller rusta förra sommaren för några tusenlappar. Någon som vet var dessa finns? Skulle vara ett fint alternativ för att hålla ner elkostnaden på en rimlig nivå.
Jag förstår inte riktigt, hur skulle man hålla ner elkostnaden med en annan värmepump? Eller var det en luftvärmepump, men det tvivlar jag på att man hittar för några tusen.

matsv201 skrev:
Om man kör 12V grejer under vatten behöver man inte oroa sig för att få elchock eftersom spänningen är så låg att de inte ens känns.

Får ju ganska mycket el för "några tusenlappar"

Vist, men inte så mycket som man tror. Om man har en 2KW värmare på så bränner man en tusenlapp på 20 dagar.

Vist man har inte värmaren på alltid, men pengarna springer faktiskt iväg fotrare än vad man tror.

Min uppfattning: Har man inte råd att värma upp vattnet skall man spara pengarna och inte köpa spa! Lyx är dyrt, tycker man inte det är värt det så får man som sagt göra nåt annat för pengarna som man har råd med.

Dr. Grün

Min uppfattning är att man ska göra saker så billiga som möjligt oavsett om man har råd eller ej.

ekcin73 skrev:

Belysning vore coolt men jag vet inte om jag vill stoppa ner något elektriskt hur vatten tätt det än må vara i poolen (y) Men kan nog bli lite mark spottar i lilla däcket.

10 gr är bra badat redan, hur är det med kemet i poolen då kollar du ph o så eller låter du bara flyta på tills vattnet blir "sunkit" ?

/Nicke
Jag kollade pht och det var lite för lågt eller på gränsen till på första mätstickan iaf.. inte helt lätt att se med gula/orangea färgen tyckte jag, men jag körde med aktivt syre och aktivator en sväng... jag ska se om jag fyller upp spat idag igen och låter det stå, då blir det nog aktivt syre varje dag sen. Jag avvaktar lite med att köpa pH+, ska ta och mäta ett par gånger till först o se.

ekcin73 skrev:

/Nicke
Batteridrivna spalampor kanske :)
http://www.smartasaker.se/review/product/list/id/4204/category/41/

matsv201 skrev:
Vist, men inte så mycket som man tror. Om man har en 2KW värmare på så bränner man en tusenlapp på 20 dagar.

Vist man har inte värmaren på alltid, men pengarna springer faktiskt iväg fotrare än vad man tror.
Som du själv skriver, värmaren är ju inte på hela tiden. Jag förbrukade 32kWh förra helgen, slog på fredag kväll och badade lördag och söndag. Men frågan kvarstår, vad skulle du spara på med en annan pump?

kysan skrev:
Batteridrivna spalampor kanske :)
[länk]
Ja precis, ska dock kolla om det inte finns någon LED-list som tål vatten istället :)

Så, ska ju riva och bygga om min altan nästa sommar, så gjorde bara en liten provisorisk platå till SPA't nu. Slipper iaf gräsklippet i fötterna och ner i poolen + att jag satte upp allt i våg. Drog precis igång värmen igen nu med nyfyllt 10-gradigt vatten.

Så varmt som det är nu idag så är det nästan skönt o ta ett dopp med kallare vatten på dagen, så jag funderar på att sätta den på 24 grader på dagtid på helgen och 16:00 höjer jag tempen till 38 grader. Då har jag 38 grader till runt 23:00 på t.ex. en lördagskväll.

Jag funderar fortfarande på att nyttja solvärmen på något sätt. Ska prova att bara lägga genomskinlig plast istället för locket på poolen någon dag och se vad som händer med temperaturen med pumpen avstängd.

Här ser ni mitt fina UFO-lock också, ha ha.. har inte fått svar från tillverkaren ännu.

P1130230.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad gäller värmingen av poolen så förstår jag inte heller vad som är bäst.

Jag köpte en energimätare för att få lite koll på badekonomin och från 10 grader upp till 36 så kostar det oss med vårt el pris ca 26 kr alltså 1kr/grad helt ok tycker ja. När jag slår av värmningen och bara kör filtreringen märks knappt förbrukningen alls. Vad som gör att jag ställer mig frågande till hur man ska sköta badet är att precis som du Mykie undrar om det är bra att ha på poolen hela tiden med underhålls värme och filtreringen pga att när jag hade fått upp den i 36 grader så sjönk elförbrukningen till samma nivå som att bara köra pumpen alltså bara några ören på 4 timmar som jag lät den köra efter den.

Min slutsats är att det hänger jätte mycket på hur mycket den sjunker i grader mellan baden tex vi har badat klart en fredag och tempen är på 35 tex kör man då hela natten så kommer den att kosta ca 3 kr att komma upp i 38 igen därefter inte mycket för att hålla det. Däremot om man låter den sjunka till 30 tex så kommer det kosta 8 kr för att bada på lördag kvällen. Men som sagt jag har bara låtit den gå 4 timmar på underhållsvärme än och det skulle va intressant att veta förbrukningen på 20 timmars underhåll men då har vi problemet med varningen att inte köra pumpen mer än 8 timmar i sträck frågan är bara hur länge måste den vila innan nästa 8 timmars pass. Struntar man i det så kanske man inte har någon pump efter 2 mån tex.

Jaja lite funderingar från mig. Skönt med däcket där blir mycket bättre än att ha den direkt på marken shadowfire.

/ Nicke

går det inte att köra med svart slang på tak även till ett SPA?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.