Byggahus.se
TS har mer info om inköpsställe, vi testar igen.

Daniel_N skrev:
TS har mer info om inköpsställe, vi testar igen.
Bra, för den infon ser jag fortfarande fram emot :)

Daniel78 skrev:
Jag har en sådan här:
[länk]

Väldigt smidig mejsel som man lätt har i byxfickan.
Har en likadan och håller med dig - den bor permanent i snickarbrallorna. Den är helt ok som "manuell" skruvmejsel och jag uppskattar även att den dubblerar som bitshållare när man har skruvdragaren med sig. Den rymmer tillräckligt många bits för att täcka de vanligaste fallen. Att man dessutom får en förlängare på köpet gör inte saken sämre.

Daniel78 skrev:
Jag har en sådan här:
[länk]

Om det nu gällde verktyg för att jobba inne i datorer, så hade jag inte valt Weran i länken. Den är alldeles för klumpig, både det knubbiga handtaget och bitsfästet längst fram. (Däremot kan den säkert vara praktisk som "ha-med-mejsel" för allmänt bruk.)

Enligt min erfarenhet så är problemet med datorer inte att skruvarna sitter hårt fast, utan att de är svåra att komma åt. Därför föredrar jag långa mejslar med smala handtag.

Nåt som underlättade väldigt mycket var en magnetiserare, så man kunde göra skruvmejseln magnetisk. Det underlättade enormt när man skulle få dit en skruv på något omöjligt ställe. En annan bonus var att man inte så lätt tappade skruvar inne i datorerna.

andersmc skrev:
Om det nu gällde verktyg för att jobba inne i datorer, så hade jag inte valt Weran i länken. Den är alldeles för klumpig, både det knubbiga handtaget och bitsfästet längst fram. (Däremot kan den säkert vara praktisk som "ha-med-mejsel" för allmänt bruk.)

Enligt min erfarenhet så är problemet med datorer inte att skruvarna sitter hårt fast, utan att de är svåra att komma åt. Därför föredrar jag långa mejslar med smala handtag.
Nu ska vi inte spåra ur den här tråden igen, men jag kunde bara inte låta blir att notera att du för några inlägg sedan förordade flatmejseln på armékniven!? ;)

Efterlyser fortfarande en länk till den holländska halvaprisetbutiken :)

thomasx skrev:
Nu ska vi inte spåra ur den här tråden igen, men jag kunde bara inte låta blir att notera att du för några inlägg sedan förordade flatmejseln på armékniven!? ;)
Då har jag uttryckt mig otydligt. Jag förordar inte armékniven, det jag menade var att skruvarna vanligen inte sitter värre än att de GÅR att ta med en armékniv.

(Att jag sedan HAR lossat tusentals chassi-skruvar med min trofasta armékniv är en annan femma.)

Sedan har phl skojat till det med tillplattade cykel-ekrar. Men det är inte bara skoj, en cykel-eker kan vara mycket användbar för en datortekniker. (Dock ska den inte vara tillplattad, utan rak i änden.) Själv föredrar jag dock det klassiska gemet.

Vad ska man nu ha det till? Någon som vet?

Ja i min verktygslåda finns både en cykeleker och en f.d. kemtvättgalge, mycket värdefulla instrument när dom behövs :) Har dock aldrig behövts vid datormeck. :)

Här finns PB swiss och annat till bra pris:
https://www.prof-tools.nl/
Jag skruvar mestadels i Appledatorer, bärbara och allt i ett maskiner som är väldigt trånga. Det finns för mig en viss stolthet i att lämna skruvarna som nya efter att man varit framme. Det är väldigt svårt med billiga mejslar. Bacho och uppåt fungerar bra men det blir lite mycket med 10-15 lösa mejslar.
Vidare kräver vissa tillverkare att man drar vissa småskruvar med ett exakt moment, något som pb swiss också har mejslar för.
En sidnotis, en sk bitsmejsel från festool jag har är förmodligen det sämsta verktyg jag köpt.

Redigerat:
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
andersmc skrev:
Då har jag uttryckt mig otydligt. Jag förordar inte armékniven, det jag menade var att skruvarna vanligen inte sitter värre än att de GÅR att ta med en armékniv.

(Att jag sedan HAR lossat tusentals chassi-skruvar med min trofasta armékniv är en annan femma.)

Sedan har phl skojat till det med tillplattade cykel-ekrar. Men det är inte bara skoj, en cykel-eker kan vara mycket användbar för en datortekniker. (Dock ska den inte vara tillplattad, utan rak i änden.) Själv föredrar jag dock det klassiska gemet.

Vad ska man nu ha det till? Någon som vet?
Förmodligen till att tvångsmata ut cd-skivor

En annan sak, om man skall vara riktigt seriös datormeckare bör man inte ha verktyg som skyddar mot esd

Redigerat:
cjnilsson skrev:
Förmodligen till att tvångsmata ut cd-skivor
Precis.
cjnilsson skrev:
En annan sak, om man skall vara riktigt seriös datormeckare bör man inte ha verktyg som skyddar mot esd
Det ska man ju, och det är ju en av anledningarna till att jag inte hade så mycket behov av extremt kompakta mejsel-kit. Jag hade ändå en väska med bl.a. en vikbar ESD-matta, så det var gott om plats även för "riktiga" mejslar.

Men sen beror det ju på vad man ska göra. Skulle jag bara öppna en dator för att kontrollera någonting eller trycka i ett kort eller så, så iddes jag inte gå och hämta verktygsväskan, utan då blev det armékniven i stället.

Daniel78 skrev:
Jag har en sådan här:
[länk]

Ett bra exempel på en riktigt usel mejsel för trånga utrymmen.

För de som beklagade sig över att TS kit var alldeles för lyxigt och dyrt finns här ett mer överkomligt kit i fin väska för en 20-del av priset! Det enda som saknas är möjligen en armekniv, men till det priset kan man ju enkelt komplettera med en sådan :)

http://www.jula.se/verktygssats-18-delar-149005

Det där är ju helt värdelöst för att skruva i datorer. Hur tänkte du där?

• Gilla
Belaruz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.