18 440 läst · 14 svar
18k läst
14 svar
Mäta fram nollan?
Jag undrar om det finns något enkelt sätt att mäta fram vilken av två trådar som är nolla?
I vårt hus (-72) så är fasen svart, nolla blå och jord gulgrön. Av någon anledning så är det på ett ställe två svarta och en gulgrön, det har tidigare varit monterad en takfläkt här och denna har tidigare styrts från köket så jag gissar att det är därför det är två svarta eftersom den troligen gick via en trafo. Tidigare ägare har renoverat köket och då helt sonika kopplat bort transformatorn (antar jag).
Mäter jag mellan de två svarta är det 230,3V. Jag kan naturligtvis mäta mot jord, problemet är då bara att den "förbannade" jordfelsbrytaren löser och jag hinner aldrig få något mätvärde. Finns det något annat sätt?
I praktiken har det väl ingen större betydelse vilken som är nolla och vilken som är fas men jag skulle gärna koppla det med rätt färger härifrån. Det skall kopplas in en ny fläkt via en 5-stegs transformator.
I vårt hus (-72) så är fasen svart, nolla blå och jord gulgrön. Av någon anledning så är det på ett ställe två svarta och en gulgrön, det har tidigare varit monterad en takfläkt här och denna har tidigare styrts från köket så jag gissar att det är därför det är två svarta eftersom den troligen gick via en trafo. Tidigare ägare har renoverat köket och då helt sonika kopplat bort transformatorn (antar jag).
Mäter jag mellan de två svarta är det 230,3V. Jag kan naturligtvis mäta mot jord, problemet är då bara att den "förbannade" jordfelsbrytaren löser och jag hinner aldrig få något mätvärde. Finns det något annat sätt?
I praktiken har det väl ingen större betydelse vilken som är nolla och vilken som är fas men jag skulle gärna koppla det med rätt färger härifrån. Det skall kopplas in en ny fläkt via en 5-stegs transformator.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
vad mäter du med? En multimeter har normalt så stor inre impedans att det inte kan gå 30mA som löser jfb. Framförallt så kan det inte bli den strömmen när du mäter på nollan.
Den tråd där mätningen löser JFB'n är med största säkerhet fas.
Har du en Phasen-penna kan du se vilken som är fas enkelt, kostar en knapp hundring och är bra för att hitta trasiga säkringar med. Vet inte vad du har för mätinstrument, som hempularn skriver borde du kunna mäta med en vanlig multimeter. Har du någon typ av spänningsprovare kan det gå att mäta mot jord om du först mätt mellan fas+nolla i fem sekunder.
Annars finns det möjlighet att dra säkringen och summra mot jord, det ska då ringa mellan nolla och jord men ge dig inte på detta om du är osäker.
Annars finns det möjlighet att dra säkringen och summra mot jord, det ska då ringa mellan nolla och jord men ge dig inte på detta om du är osäker.
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Det går lika bra med en testmejsel som med Phasen om du bara vill hitta fasen (och därmed nolledaren). 19:- får man knappt en varmkorv för idag.
Jag ohm-mätte (sumrade) mellan jord och de två övriga för att hitta nollan. Med urskruvad säkring givetvis. Undrade ett tag varför i hela friden jag fick 53 ohm mellan jord och den ena ledaren (fasen såklart), sedans slog det mig att detta beror detta på att jag mätte genom andra förbrukare som var inkopplade på samma grupp, rätt tänkt?
Tack för tipset om att ohm mäta med bruten spänning. Säkrare och fungerade!
Tack för tipset om att ohm mäta med bruten spänning. Säkrare och fungerade!
Var lite otydlig där, bra du löste det ändå. Du kan dra ut stickproppar och ändra läge på strömställare för att inte få med förbrukare men finns det fasta installationer är det ju jobbigare. Då kan du summra och sen lösa JFB med testknappen så ska det inte summra mellan 0 och PE längre. Annars ohmmäta som du ju nu gjorde.
Annars är ju Snaggelttoths metod också bra förutsatt du har instrumentet i rätt läge, låter ändå lite ovanligt att ditt skulle lösa JFB genom mätning.
Annars är ju Snaggelttoths metod också bra förutsatt du har instrumentet i rätt läge, låter ändå lite ovanligt att ditt skulle lösa JFB genom mätning.
Annars kan du ju alltid skruva av locket på ett vägguttag där du vet att blå är nolla, ansluta en lång enledare till en stickpropp som du vet är stoppad i "noll-hålet" och spänningsmäta mot den nollan.
P.S. jag är förvånad över att en kombinerad multimeter-megger tydligen inte har ett spänningsmätningsläge som är "jordfelsbrytarsäkert" :|
P.S. jag är förvånad över att en kombinerad multimeter-megger tydligen inte har ett spänningsmätningsläge som är "jordfelsbrytarsäkert" :|
Det måste vara så att JFBn ligger på gränsen till att lösa ut, dvs att det redan finns läckströmmar uppåt 30 mA.
Att ett mätinstrument skulle belasta mätpunkten med över 30 mA vid 230 V (7 Watt!) är ganska svårt att föreställa sig om det inte handlar om ett specialläge för JFB-mätning.
Att ett mätinstrument skulle belasta mätpunkten med över 30 mA vid 230 V (7 Watt!) är ganska svårt att föreställa sig om det inte handlar om ett specialläge för JFB-mätning.
I ärlighetens namn så hände detta vid ett tidigare tillfälle och jag har inte velat försöka igen. Att kravla ut från krypvinden (där detta är) i kompakt beckmörker, för att sen ner och slå på jordfelsbrytaren är inte allt för kul.
Kan det ha med Auto-range att göra?
Mätaren jag har är denna: http://www.uni-trend.com/UT532.html
EDIT: Det står i instruktionsboken att impedansen för alla mätlägen (alla "ranges") är 10 Megaohm. Det borde betyda att strömmen som går genom mätaren är 0,023mA eller 23µA. Rätt långt ifrån 30mA. Nej, nåt lurt är det, jag får nästan försöka provocera fram det igen.
Kan det ha med Auto-range att göra?
Mätaren jag har är denna: http://www.uni-trend.com/UT532.html
EDIT: Det står i instruktionsboken att impedansen för alla mätlägen (alla "ranges") är 10 Megaohm. Det borde betyda att strömmen som går genom mätaren är 0,023mA eller 23µA. Rätt långt ifrån 30mA. Nej, nåt lurt är det, jag får nästan försöka provocera fram det igen.
Redigerat: