Byggahus.se
Är det någon här inne som har köpt till en liten bit mark till sin tomt? Jag är ute efter förvärva lite mark som ligger bredvid min tomt. Marken i fråga är kuperad, den ligger ute i ödemarken och inte det minsta aktuell för något husbygge eller likandne. Idag växer där lite skog på den marken. Själva marken jag är ute efter ingår i ett större skogsskifte. Så vad tror ni ägaren kan tänkas sälja 1500m2 för?

Det är knappast så att han har någon direkt nytta av marken men för den sakens skull vill han nog inte ändå ge bort den gratis. Finns här någon som har köpt till liknande sorts mark och vad fick ni då ge?

Jag vet om vad lantmäteriet tar för det hela och så vidare. Tanken är att införliva marken till min nuvarande fastighet.

Jag har tyvärr inget svar, men är också intresserad av frågeställningen och hade själv tänkt ställa samma fråga. I mitt fall så handlar det om en bit tomtmark som gränsar till min tomt, det är obrukad mark med slyväxtlighet och jag skulle vilja köpa loss i storleksordningen 500-800 kvm för att få tillgång till en väg för ev framtida garagebygge.

Jag antar att det varierar beroende på var i landet det är, det här är i Sörmland.

Jag funderar lite på vad som är mest fördelaktigt med avseende på skatter och avgifter, att införliva en köpt mark med befintlig fastighet eller att stycka av det till en egen fastighet?

Det är en svår fråga att svara på, och beror väldigt mycket på markägaren.
Ska man ta snittpriset på skogsmark så är det ca 5kr m2, men jag misstänker att dom flesta markägaran inte tycker att det är värt besväret att avstå 1500m2 för 7500kronor så då kanske 20-30000 är mera rimligt.

Den enda som kan ge ett bra svar på din fråga är markägaren, så du får fråga honom.

Jag fick rekommendationen av lantmäteriet att kolla taxeringsvärdet inklusive omräkningsfaktor på en närliggande tomt och räkna ut kvm priset utifrån det, i ditt fall kan du se hur mycket din befintliga tomt är värd enl taxeringen.

Intressant fråga, jag går i samma tankar. Vore kul att köpa loss remsan mellan hus och sjökanten av bonden, omkring 1000m2 eller så kan det röra sig om.

larsbj - vad syftar du på med omräkningsfaktor? Är det någon mer faktor i ekvationen än tomtareal/markvärde = kvardratmeterpris?

För min del skulle det bli 331,70 per m2, tomten på 3500m2 är taxerad till ca en miljon... saftigt.

5 kr/m2 låter bättre :)

• Gilla
Jesper Norda
  • Laddar…
Just en remsa mot en sjö är tydligen klart svårt att få stycka av. Det beror på strandskyddet.

Jag har just varit med om denna frågeställning. När vi köpte vårt hus sommaren 2010 i norrförort Stockholm upptäckte vi att vi faktiskt inte ägde all den tomt som staketet omgärdade. Tomten är på ca 2500 kvm, och det finns ytterligare en tomtremsa om ca 350 kvm som ligger mellan vår tomt och ena gatan (vi har en hörntomt). En tidigare ägare av vårt hus "annekterade" tomtremsan, som ägs av kommunen, på 60-talet, och tomtremsan har nu i snart 50 år hanterats som om det var en del av tomten.

Under visningen av huset framkom ingen info om detta lustiga förhållande. Mäklaren hade vänligheten att upplysa oss om detta typ 5 minuter innan vi skrev under köpekontraktet. Vi har sedan tänkt att vi vill äga denna extra tomtremsa för att vara säkra på att kommunen inte finner någon annan användning för den. Vi har efter en lång förhandling med kommunen kommit fram till ett avtal om fastighetsreglering, där vi övertar remsan om 350 kvm för 300 000 kr. Därtill betalar vi Lantmäteriets kostnader på ca 30-35000 kr. Priset för tomten motsvarar taxeringsvärdet per kvm enligt det pris per kvm vi köpte vår egen fastighet för 2010. Man kan tycka att det är ett dyrt pris för en tomtremsa som är ren prickmark och inte heller utökar byggrätten på vår befintliga fastighet. Vi är ändå nöjda med att en gång för alla kunna reglera detta ägarförhållande och kunna bruka marken som vår egen. Kommunens stadsbyggnadschef, som vi skrev fastighetsregleringsavtalet med, gjorde klart att de normalt inte ägnar sig åt försäljning av "snuttar", men att de gjort affär med mig då jag engagerat kommunstyrelsens ordförande i frågan och fått påtryckning den vägen.

• Gilla
Cnall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.