6 099 läst · 35 svar
6k läst
35 svar
Bygglov trots överskriden byggarea
Varje gång du söker skall alla avikelser räknas med. Det ska inte vara skillnad på om ett bygge uppnås i ett eller flera steg.
edit: nya lagen fr o m 2011-05-02
PBL 9 kap. 31 b §
31 b § Trots 30 § första stycket 2, 31 § 1 och 31 a § 2 får bygglov ges för en åtgärd som avviker från en detaljplan eller områdesbestämmelser, om avvikelsen är liten och förenlig med detaljplanens eller områdesbestämmelsernas syfte.
Om avvikande åtgärder tidigare har godtagits enligt första stycket eller 30 § första stycket 1 b, ska en samlad bedömning göras av den avvikande åtgärd som söks och de som tidigare har godtagits. Lag (2011:335).
edit: nya lagen fr o m 2011-05-02
PBL 9 kap. 31 b §
31 b § Trots 30 § första stycket 2, 31 § 1 och 31 a § 2 får bygglov ges för en åtgärd som avviker från en detaljplan eller områdesbestämmelser, om avvikelsen är liten och förenlig med detaljplanens eller områdesbestämmelsernas syfte.
Om avvikande åtgärder tidigare har godtagits enligt första stycket eller 30 § första stycket 1 b, ska en samlad bedömning göras av den avvikande åtgärd som söks och de som tidigare har godtagits. Lag (2011:335).
Redigerat:
Jag skulle vilja hävda att det finns stöd i PBL för att bygglov skall ges om grannar tidigare fått bygglov för liknande åtgärder.MathiasS skrev:
PBL Kap.9
30 § Bygglov ska ges för en åtgärd inom ett område med detaljplan, om
1. den fastighet och det byggnadsverk som åtgärden avser
a) överensstämmer med detaljplanen, eller
b) avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning enligt denna lag eller äldre bestämmelser
Vad bra nu har jag lite mer kött på bena och kan prata med min handläggare. Det finns två alternativ. Det ena är att påpeka det Gabbe 1 sa PBL Kap.9 30 § Bygglov ska ges... för en åtgärd inom ett område med detaljplan, om
b) avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning enligt denna lag eller äldre bestämmelser.
Och det andra är ifall han inte följer den linje då kan jag göra en kompletering av bygglovs ansökan och ändra balkongens höjd till 3 m ovan marken enligt det hempolarn så ytan under balkongen räknas inte som byggyta.
ps:// jag är ny här men måste säga att jag tycker detta forum är ett bra forum med duktiga och aktiva medlemmar...Tackar till alla som medverkar!
b) avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning enligt denna lag eller äldre bestämmelser.
Och det andra är ifall han inte följer den linje då kan jag göra en kompletering av bygglovs ansökan och ändra balkongens höjd till 3 m ovan marken enligt det hempolarn så ytan under balkongen räknas inte som byggyta.
ps:// jag är ny här men måste säga att jag tycker detta forum är ett bra forum med duktiga och aktiva medlemmar...Tackar till alla som medverkar!
Är ingen expert på PBL men jag utgår från att 30b inte betyder att man får fortsätta att göra fel bara för att grannarna råkat få ok tidigare. Måste mer handla om att skapa praxis för mindre avvikelser, tex de 10%en.
Jag tolkar det som att om DU sökt bygglov och fått godkänt med avvikelse, men inte utnyttjat bygglovet så ska du få godkänt igen om du söker för samma sak en gång till.Petros12 skrev:
Din balkong är inte grannens avvikelse...
Kan inte tänka mig att du får bygglov för en balkong som ligger långt över övervånings golv, men vad vet väl jag?
Jag har sökt men fick besked att handläggare skall skicka ansökan vidare till byggnämnden. Så jag väntar fotförande...
b) avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning enligt denna lag eller äldre bestämmelser. detta sår i lag balken
Är en del av PBL Kap.9 30 §...
b) avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning enligt denna lag eller äldre bestämmelser. detta sår i lag balken
Är en del av PBL Kap.9 30 §...
Jovisst står det i PBL, men avvikelsen har inte godtagits tidigare. Grannen hade sin avvikelse, du har din.
(Jag undrar också vad som egentligen menas, men min tolkning kan gott vara den rätta. Hoppas nån överklagar ett ärende så att vi får veta hur den ska tolkas.)
(Jag undrar också vad som egentligen menas, men min tolkning kan gott vara den rätta. Hoppas nån överklagar ett ärende så att vi får veta hur den ska tolkas.)
Mitt hus är precis likadant som grannens, hans tomt är precis lika stor som min, avvikelsen är precis likadana o det betyder att den har godtagits tidigare då grannen fick bygglov. Vad jag förstår så e det som i olika dumstolar där man åberopar tidigare dom av liknande fall eller?
Om du får avslag kan du överklaga till Länsstyrelsen. Får du avslag där också kan du överklaga vidare till Mark- och miljödomstolen(?), osv.
De kan säkert komma att ge dig rätt för att grannen fått ja till samma sak, men säker kan man aldrig vara. Vad om den tidigare handläggaren var 100% inkompetent, ska de då låta alla få felaktiga bygglov?
Att ditt hus, tomt och avvikelse är lik gör inte automatisk att deras avvikelse är det samma som din avvikelse.
De kan säkert komma att ge dig rätt för att grannen fått ja till samma sak, men säker kan man aldrig vara. Vad om den tidigare handläggaren var 100% inkompetent, ska de då låta alla få felaktiga bygglov?
Att ditt hus, tomt och avvikelse är lik gör inte automatisk att deras avvikelse är det samma som din avvikelse.