Byggahus.se
vectrex skrev:
Ursäkta en okunnig, men vad är skillnaden mellan spotlights och downlights?
Downlights som är vanliga idag använder allt för oftast lågenergi och har en diameter från 160 mm och uppåt (Finns även LED som rakt av kan ersätta LE utan problem). De har som Glufsglufs skriver oftast en bra spridning som gör att de lämpar sig mycket bra som allmänljus. Fördelar på färre ljuspunkter. Med eftersom spridningen är bättre ger det också en bättre jämnhet i ljuset, dvs vissa partier upplevs inte mörkare eller ljusare.
Något som man lätt ser om man försöker filma eller ta kort inomhus i miljöer med dålig jämnhet.

Med dålg belysning menar jag inte att de lyser svagt, för det gör de inte. Det blir ett otrevligt ljus. Trots att det är så mycket ljus blir det inte "allmänt", varje spott har sin egen ljuskägla. Det gör att fast det är så ljust så blir vissa områden ändå liggande i skugga. I ett rum har jag nio spottar, och var och en skapar en individuell skugga. Runt varje förmål ser man nio tydliga skuggor.

andersmc skrev:
Med dålg belysning menar jag inte att de lyser svagt, för det gör de inte. Det blir ett otrevligt ljus. Trots att det är så mycket ljus blir det inte "allmänt", varje spott har sin egen ljuskägla. Det gör att fast det är så ljust så blir vissa områden ändå liggande i skugga. I ett rum har jag nio spottar, och var och en skapar en individuell skugga. Runt varje förmål ser man nio tydliga skuggor.
Exakt.. Det kanske jag också ska va tydligare med sämre ljus är inte samma som svagare ljus.
En vanlig uppfattning som verkar gå igenom är att är ju fler ljuskällor man har ju ljusare blir det och det är rätt, men ljuset blir inte bättre som andersmc säger, man har ändå punkter som inte vill bli bra i rummet.

Satt för inte allt för länge sedan och räknade på en rätt stor lokal. Från början hade man planerat att ha 5 rader lysrörsarmaturer och ca 70 st till antalet. Efter några timmars lekande med siffror och placeringar klarade jag det hela på 53 armaturer och 3 rader med bättre jämnhet och luxtal än med 5 rader och nästan 20 armaturer mer.

Oj, det märks att det finns mycket att läraom belysning. Jag kanske ska vara tydligare. Jag är mer ute efter downlights verkar det som. Dvs vill jag ha lampor mer för att jag tycker det känns lite lyxigare och roligare med spottar, eller downlights. Tanken är inte att lysa upp rummet med dessa utan till det ska jag ha andra lampor.
Så jag antar att frågan bör gälla downlights istället för spotlights då.

Nackdelen med större downlights är att bygghöjden blir större.. Där har man en anledning till att man väljer att peppra med spottar.. Men bygger man nytt ser inte jag några problem att ta höjd för större armaturer. En downlight med LED på 12W har oftast nästan 2 ggr ledspottar i ljusutbyte mot instoppad effekt = färre armaturer

Jormby skrev:
Oj, det märks att det finns mycket att läraom belysning. Jag kanske ska vara tydligare. Jag är mer ute efter downlights verkar det som. Dvs vill jag ha lampor mer för att jag tycker det känns lite lyxigare och roligare med spottar, eller downlights. Tanken är inte att lysa upp rummet med dessa utan till det ska jag ha andra lampor.
Så jag antar att frågan bör gälla downlights istället för spotlights då.
Nja, om du ska ha det mer för utseendets skull så kör på spottar då, du kan punktbelysa och sprida (till viss gräns) och kör då med fördel riktbara sådana.

frohike skrev:
Nackdelen med större downlights är att bygghöjden blir större.. Där har man en anledning till att man väljer att peppra med spottar.. Men bygger man nytt ser inte jag några problem att ta höjd för större armaturer.
Nja, säg inte det. Då TS skall inreda vinden och ha öppet upp mot nock kan det kanske bli problem att få plats med alltför stora pottor.

Är det någon som har lust att posta några exempel på spottar och downlights? Är detta verkligen två väldefinerade och vedertagna begrepp inom belysningsbranchen, jag ställer mig tvivlande.

På er låter det i princip som att en downlight är som en spotlight men med större spridningsvinkel och större ljuskälla.

Mina LED spottar som jag har satt i hall har 120 grader spridningsvinkel och ger enligt mig ett mycket bra allmänljus, det enda som belyses sämre än förut (då jag hade korta pendelarmaturer) är taket.

Är detta en spot eller en downlight (160mm diameter)?

• spot.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vectrex skrev:
Är det någon som har lust att posta några exempel på spottar och downlights? Är detta verkligen två väldefinerade och vedertagna begrepp inom belysningsbranchen, jag ställer mig tvivlande.

På er låter det i princip som att en downlight är som en spotlight men med större spridningsvinkel och större ljuskälla.

Mina LED spottar som jag har satt i hall har 120 grader spridningsvinkel och ger enligt mig ett mycket bra allmänljus, det enda som belyses sämre än förut (då jag hade korta pendelarmaturer) är taket.

Är detta en spot eller en downlight (160mm diameter)?
Läser du tråden får du svaret.. Spott dålig spridningsvinkel, små, krävs många för att få ett vettigt ljus som ändå inte blir bra. Det du har skulle jag kalla en downlight då huvudsyftet är att sprida ljuset maximalt även om de kanske inte är det bästa linssystemet som den armatur du visar bild ser ut att ha. Det är möjligt att den har individuella linser med olika egenskaper för varje LED, dock svårt att se om så är fallet bara på bilden

Nja...det är snarare de "allmänna" försäljarna av belysning som inte vet skillnaden mellan downlights och spotlights och av förklarliga skäl så är det ju där lekman snappar upp sin info allt som oftast.

Glufsglufs skrev:
Nja...det är snarare de "allmänna" försäljarna av belysning som inte vet skillnaden mellan downlights och spotlights och av förklarliga skäl så är det ju där lekman snappar upp sin info allt som oftast.
Nja...det är snarare elektiker och installatörer som inte vet skillnaden mellan downlights och spotlights... ;)

Med downlight menas egentligen att ljuskällan är infälld i t.ex. tak och lyser nedåt.

"Spotlight" innebär en koncentrerad ljuskälla och det motsatta är då "floodlight".

Man kan sålunda ha downlights med spotlight eller floodlight. Man kan givetvis också ha spotlight från allehanda armaturer.

Men för att inte hamna off topic...man kan mycket väl montera downlights med ljuskällor av typen som ofta benämns "spotlight", dvs. halogen med reflektor, och ändå få en bra allmänbelysning. Det gäller bara att välja ljuskällor med rätt spridningsvinkel.

De flesta större tillverkare har halogenljuskällor (med reflektor) med spridningsvinklar mellan 10 och 60 grader. Givetvis beroende på takhöjd får ljuskällor med 60 graders spridningsvinkel i regel karaktären av "floodlight" medan ljuskällor med mindre spridningsvinkel lämpar sig bättre för att t.ex. lysa upp ett objekt.

Man kan självklart också välja andra typer av downlights med inbyggd reflektor för att erhålla önskade ljusbild - "spot" eller "flood".

Felet man ofta gör är att man monterar en godtycklig armatur med en godtycklig ljuskälla och då kan resultatet (ljusbilden) bli precis hur som helst...

jbr skrev:
Nja...det är snarare elektiker och installatörer som inte vet skillnaden mellan downlights och spotlights... ;)

Med downlight menas egentligen att ljuskällan är infälld i t.ex. tak och lyser nedåt.

"Spotlight" innebär en koncentrerad ljuskälla och det motsatta är då "floodlight".

Man kan sålunda ha downlights med spotlight eller floodlight. Man kan givetvis också ha spotlight från allehanda armaturer.

Men för att inte hamna off topic...man kan mycket väl montera downlights med ljuskällor av typen som ofta benämns "spotlight", dvs. halogen med reflektor, och ändå få en bra allmänbelysning. Det gäller bara att välja ljuskällor med rätt spridningsvinkel.

De flesta större tillverkare har halogenljuskällor (med reflektor) med spridningsvinklar mellan 10 och 60 grader. Givetvis beroende på takhöjd får ljuskällor med 60 graders spridningsvinkel i regel karaktären av "floodlight" medan ljuskällor med mindre spridningsvinkel lämpar sig bättre för att t.ex. lysa upp ett objekt.

Man kan självklart också välja andra typer av downlights med inbyggd reflektor för att erhålla önskade ljusbild - "spot" eller "flood".

Felet man ofta gör är att man monterar en godtycklig armatur med en godtycklig ljuskälla och då kan resultatet (ljusbilden) bli precis hur som helst...
Okej....så fabrikanter, leverantörer och säljare har under min tid som elektriker sagt helt fel saker då när dom särat på spot och downlhigt? Eller är det så att spots har utvecklats så att de också är downlights. Hur som är det ju svårt för lekman att veta skillanden och där tycker jag att man i yrket ger en bättre förklaring genom att sära på dom vilket butiker också borde göra, men det är min åsikt det.
Mig veterligen så finns det både infällda och utanpåliggande spotlights och downlights där då spotten är som den heter....lyser på en fläck.
Men hur som, för min del får dom kalla det vad dom vill för skillnad blir det om man jämför en tradionell infälld spot med en downlight typ "burk" bestyckad med 2x9W kompaktrör.

I övrigt så snubblade jag över en hyggligt bra artikel för de som ska fälla in något: http://www.badrumslampor.se/badrumsbelysning/index.php?aid=25

Glufsglufs skrev:
Okej....så fabrikanter, leverantörer och säljare har under min tid som elektriker sagt helt fel saker då när dom särat på spot och downlhigt? Eller är det så att spots har utvecklats så att de också är downlights. Hur som är det ju svårt för lekman att veta skillanden och där tycker jag att man i yrket ger en bättre förklaring genom att sära på dom vilket butiker också borde göra, men det är min åsikt det.
Mig veterligen så finns det både infällda och utanpåliggande spotlights och downlights där då spotten är som den heter....lyser på en fläck.
Men hur som, för min del får dom kalla det vad dom vill för skillnad blir det om man jämför en tradionell infälld spot med en downlight typ "burk" bestyckad med 2x9W kompaktrör.

I övrigt så snubblade jag över en hyggligt bra artikel för de som ska fälla in något: [länk]
Det du kallar "downlight typ burk". Är det en sådan som på engelska kallas "can light"? Alltså som en hink som är infälld i taket typ. Vanligt här hemma i kontor och offentliga lokaler, inte lika vanligt i en hemmamiljö, mig veterligen.

vectrex skrev:
Det du kallar "downlight typ burk". Är det en sådan som på engelska kallas "can light"? Alltså som en hink som är infälld i taket typ. Vanligt här hemma i kontor och offentliga lokaler, inte lika vanligt i en hemmamiljö, mig veterligen.
Ja, en infälld sak för allmänbelysning tex. De blir vanligare i hem, i hallar och badrum främst men som du säger, kontor och liknande är ju övervägande vid montering av dessa. Det är vad jag menar med en sån. Sedan finns det ju downlights som ser ut som mer tradionella spottar men kan dels vara lite större i omång och använda sig av ljuskälla med större spridning. En spot är då således (enligt mig) en armatur, infälld eller utanpåliggande med smal ljusstråle som lyser upp en "given" punkt och gjord för det ändamålet, att belysa valda delar alltså.

Jag tycker butiker oftast kallar allt för antingen spots eller downlight, fast de har olika syften egentligen. Om du förstår vad jag menar.

Glufsglufs skrev:

Ja det har de nog... begreppsförvirringen är total.
Downlight syftar på montering och vart ljuset riktas medan "spot" resp. "flood" syftar på ljusbilden.
Det har tyvärr blivit så att man ofta använder ordet "spotlight" när man menar downlight med halogenreflektorer.
Det skapar förvirring eftersom en dylik ljuskälla med 60 graders spridningsvinkel ger allt annat en spotlight då takhöjden är t.ex. 3 meter.

Poängen är att man först måste bestämma sig för vad för sorts ljus man vill ha och med det som grund gå vidare och välja armatur och ljuskälla.
Alltså, val av armatur och ljuskälla styr hur många som behövs och hur tätt de bör monteras. Vidare krävs givetvis ofta lite högre effekt då man ökar spridningsvinkeln eftersom man belyser en större yta.

Glufsglufs skrev:
Jo, och det var det jag menade när jag skrev att man givetvis också kan ha spotlight från allehanda armaturer...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.