134 643 läst · 1 024 svar
135k läst
1,0k svar
Vilken rörlig ränta har ni?
Precis höjts från 3,20 till 3,31 hos SEB. C:a 1,7 i bottenlån. Enda banken vi fick 85% bottenlån hos förresten 
Sent from my X10i using Tapatalk
Sent from my X10i using Tapatalk
Någon som har några nya, fräscha siffror? Vi har 3,84 på Handelsbankens (Stadshypotek) 3-mån rörliga.

Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 244 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 244 inlägg
3.45 Danske Bank 3 mån.
Edit: 3.40 ska det vara men det känns kanske lite högt så jag ska nog ta ett snack med banken till veckan. Runt 3.30-3.35 är väl mer rimligt, kanske lite läge ändå om man hotar med att byta bank men dom är trevliga så det tänker jag inte göra. Bra service är ju värt lite också.
Edit: 3.40 ska det vara men det känns kanske lite högt så jag ska nog ta ett snack med banken till veckan. Runt 3.30-3.35 är väl mer rimligt, kanske lite läge ändå om man hotar med att byta bank men dom är trevliga så det tänker jag inte göra. Bra service är ju värt lite också.
Redigerat:
3,40 är bra!
Orkade själv inte ta en stor förhandlingsomgång igen. Tror SEB kanske är mest intresserade av att plocka marknadsandelar just nu.
Tror inte du får bättre i nuläget, men man kan ju förhandla om senare.
Orkade själv inte ta en stor förhandlingsomgång igen. Tror SEB kanske är mest intresserade av att plocka marknadsandelar just nu.
Tror inte du får bättre i nuläget, men man kan ju förhandla om senare.

Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 244 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 244 inlägg
Ja 3.40 är ok. Har inte riktig koll för tillfället men ska väl prata med banken vad det lider. Känns dock inte så prioriterat just nu. Förhandla kan man ju göra när som helst.Pongu skrev:
Brukar ta ett snack med syrrans man innan jag ska snacka räntor med min egen bank. Han är kontorschef på en konkurrerande bank så jag får i princip alla info jag behöver om bankens maginaler och hur många punkter jag bör kunna pruta + alla argument jag behöver + att jag har ett företag (samma bank) som delvis är i kreditbranschen så min bankkontakt vet att några valser inte duger.
Bankerna har ju lite skojarvarning över sig och man skulle väl önska att ALLA som tar lån hade bättre info om vilka villkor som man kan få och att fler bytte bank oftare. Tyvärr är det ju inte så vilket gör att konkurrensen mellan bankerna är svag. Är ju själv inget bra exempel med runt 20 år i samma bank.
Japp, min bankkontakt vet också att några valser inte duger. Är man inte insatt/uppdaterad kan man ju inte argumentera. Är det någon som kan få en bra ränta så är det väl du, men för tillfället är det ju svårförhandlat. Ingen utom möjligen SEB vill agera prispressare. Norrmännen har lämnat spelplanen, Länsförsäkringar ger numera inga stora rabatter, SBAB har slutat prispressa, Swedbank har blivit defensiva, Handelsbanken har alltid valt den försiktiga vägen. Luktar närmast kartellbildning i kombination med att man kan skylla på ökade kapitaltäckningskrav, framtidsoro, ökad kreditrisk osv. Jobbar man inte på banken eller har andra påtryckningsmedel som ett företag vid sidan om i samma bank är nog 3,40 en riktigt bra ränta för tillfället!Thomas59 skrev:Brukar ta ett snack med syrrans man innan jag ska snacka räntor med min egen bank. Han är kontorschef på en konkurrerande bank så jag får i princip alla info jag behöver om bankens maginaler och hur många punkter jag bör kunna pruta + alla argument jag behöver + att jag har ett företag (samma bank) som delvis är i kreditbranschen så min bankkontakt vet att några valser inte duger.
Redigerat:

Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 244 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 244 inlägg
Ja jag är nöjd. Mindre nöjd var jag för nåt år sedan då räntan hoppad upp drygt 80 - 85 punkter från en månad till en annan och jag upptäckte det först några månader senare.Pongu skrev:Japp, min bankkontakt vet också att några valser inte duger. Är man inte insatt/uppdaterad kan man ju inte argumentera. Är det någon som kan få en bra ränta så är det väl du, men för tillfället är det ju svårförhandlat. Ingen utom möjligen SEB vill agera prispressare. Norrmännen har lämnat spelplanen, Länsförsäkringar ger numera inga stora rabatter, SBAB har slutat prispressa, Swedbank har blivit defensiva, Handelsbanken har alltid valt den försiktiga vägen. Luktar närmast kartellbildning i kombination med att man kan skylla på ökade kapitaltäckningskrav, framtidsoro, ökad kreditrisk osv. Jobbar man inte på banken eller har andra påtryckningsmedel som ett företag vid sidan om i samma bank är nog 3,40 en riktigt bra ränta för tillfället!
Bankens förklaring var att ränterabatten måste omförhandlas årligen och då jag inte hört av mig (specifikt om rabatten) tog dom bort den utan att meddela mig. Nåt sådant villkor har aldrig varit på tal tidigare. Jag blev skogstokig och hotade att ta mitt pick å pack och dra samma dag. Har etablerade kontakter med andra banker genom företagen så det hade varit snabbt gjort. Nu backade dom, gav kompensation, höjde rabatten och skyllde på min nya kontaktperson. Dom verkar byta lite då och då för att man inte ska bli allt för kompis med dem.
En grej jag inte gillar är Danskes kontaktpolicy (som dom införde för ett antal år sedan) som numera gör allt för att man inte ska bli polare med kontaktpersonerna. Personliga mail slussas nu till en mailpool på kontoret och det mobilnummer som jag tidigare hade till min kontaktperson går numera direkt till kundtjänst. Inte bra!
Erfarenheten är dock att man måste vara på banken vid varje räntepåverkande (omvärlds-)händelse för att bevaka sin rabatt annars smyghöjer dom - även om man har bra relation med banken.
Redigerat:
Låna till bostadsrätt:
Ja nu har jag skickat ut förfrågningar till några olika banker (Nordea, Handelsbanken, SEB och Länsförsäkringar).
Förutsättningar (på ett ungefär). Köpeskilling på bostadsrätt 3 rum och kök 320'. Lånebelopp 272' (=85%) allt så rörligt det går. Inkomst ca 30'/mån före skatt. Inga skulder. Tillgångar (i fonder, aktier och på konton) ca 1 milj.
När jag och sambon lånade på huset för exakt 4år sen, 1 milj kronor, så fick vi 4.39, då reporäntan låg på 4.00 och stibor på 4.17.
Idag ligger repon på 2.00 och stibor på 2,19 (om jag läste av rätt).
Hur långt ner tror ni att det är möjligt för mig att pressa räntan?
Ja nu har jag skickat ut förfrågningar till några olika banker (Nordea, Handelsbanken, SEB och Länsförsäkringar).
Förutsättningar (på ett ungefär). Köpeskilling på bostadsrätt 3 rum och kök 320'. Lånebelopp 272' (=85%) allt så rörligt det går. Inkomst ca 30'/mån före skatt. Inga skulder. Tillgångar (i fonder, aktier och på konton) ca 1 milj.
När jag och sambon lånade på huset för exakt 4år sen, 1 milj kronor, så fick vi 4.39, då reporäntan låg på 4.00 och stibor på 4.17.
Idag ligger repon på 2.00 och stibor på 2,19 (om jag läste av rätt).
Hur långt ner tror ni att det är möjligt för mig att pressa räntan?
Fick igår erbjudandet från SEB, 75 punkter över deras upplåningsränta vilket ger
3 mån 3,88
1 år 3,20
2 år 2,97
Jag kommer köra 1-åriga. Jag tror inte att 3-månaders kommer sjunka mer än 68 punkter i snitt under året.
3 mån 3,88
1 år 3,20
2 år 2,97
Jag kommer köra 1-åriga. Jag tror inte att 3-månaders kommer sjunka mer än 68 punkter i snitt under året.
3.25% Swedbank.