Byggahus.se
En snabb fråga, var på banken den 28:e nov för att göra om byggkrediten till bolån...
Kom överens med bankmannen om att binda allt på två år till räntan 3,95%, just då var deras "listränta" 4,10% på samma bindningstid...
Var väldigt tydlig med att om vi inte fick en ränta under 4% så ville vi kolla med andra banker först...

Av nån anledning fick vi inte skriva på lånehandlingarna just då, utan vi fick dom hemskickade ca en vecka senare, hade lite bråttom när vi skrev på dom då så vi missade att skriva under på ett ställe vilket gjorde att det dröjde ytterligare en vecka innan lånet var klart...

Hur som helst, fick hem bekräftelser på lånen idag och man blev ju inte jätteglad när man ser att räntan helt plötsligt hamnat på 4,25% bundet i två år...

Är det helt ok för banken att göra så här? Kanske var korkat av mig att tro att när man är på banken och gör iordning alla kalkyler och kommer överens om vilkoren så är det det som gäller?

Dagsfärska varor, det är utifrån den dag du skriver under, såvida du inte förtidsbinder.

För mig hände det omvända. Jag fick en ränta av banken, men utgick i mitt inre från att det var rabatt som menades. Under de två veckor som återstod av bindningstiden steg listräntan 25 punkter (men det gjorde den inte hos den bank jag hotat med att byta till).

Glatt överraskad fick jag sedan den lovade räntan.

Vad är deras listränta nu då för två år?
är marginalen den samma som när du var hos banken så har du ju inget att komma med. Är ju inte bankens fel att du inte klarar av att skriva under lånehandlingarna ordentligt.

Marginalen är den samma, men vi var väldigt tydliga med att vi inte ville binda om räntan hamnade över fyra procent... Att vi missade en underskrift tror jag inte spelade någon roll eftersom dom var sen med att skicka hem papperna från början...

Jajja, kanske inte är så mycket att göra då... Känns ju kul att ge banken 8000 extra om året...

Du kan ju alltid ringa din bankman och säga att ni var båda var överrens om 3.95% och varför ni nu fått 4.245.
samt att ni var tydliga med att om ni inte fick under 4% så skulle kolla med andra banker.
Alltid värt att prova. Ett enkelt samtal kan ju spara dig 16000kr.
Låt lite förvånad och irriterad när du ringer.
även om banken anser att ni gjort fel som inte lämnade in ansökan i tid pga fel underskrift så kan ju banken alltid visa goodwill och kanske sänka till 4.15 eller så.
Prova, det hade jag gjort.

Men alltså, vad är det för bank som har så dyra tvååringar??

Väntar på att bli uppringd just nu... Det är Nordea, deras 2års ränta är 4,40 tyckte jag det såg ut som... Istället för en ränta vi kände oss nöjd med så fick vi en liten rabatt på marknadens högsta ränta...

SBAB ligger på 3,94 just nu (och därmed även ICA och Ikano).

Hade du varit nöjd med samma ränta som du blev lovad första gången även om räntorna hade gått ner under dessa ca 2 veckor?

timmelstad skrev:
Men alltså, vad är det för bank som har så dyra tvååringar??
Det ska väl gå till någons lägenhet.. ;)

PCLarsson skrev:
Hade du varit nöjd med samma ränta som du blev lovad första gången även om räntorna hade gått ner under dessa ca 2 veckor?
Ja, det hade jag nog varit. Hade väl vart lite trist, men då hade man fått skylla sig själv :)
Nu känns det ju som man blivit lurad nästan...

Väntar för övrigt fortfarande på att få kontakt med bankmannen, har lämnat två meddelande och försökt nå honom på telefon hela dan utan att lyckas...

Räntan blir vad den är på utbetalningsdatumet, man brukar komma överrens om ränterabatten innan.

/ Bankmannen

BjörnBygg skrev:
Räntan blir vad den är på utbetalningsdatumet, man brukar komma överrens om ränterabatten innan.
Se #3.

Nyfniken skrev:
Se #3.
Good will från bankens sida;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.