Har blivit varse att det inte går att ha en vanlig bil nu när man renoverar hus. Körde 10st 45x170 plankor på 6 meter på taket här om helgen och takräcke blev till "lastbåge" och en av railsen släppte lite.
Jag har kollat på VW Caddy och liknande bilar. Det ska gå att lasta bra i den samt att den ska vara soppasnål då jag kommer köra fram och tebaks till jobbet varje dag (7mil om dan)
Ni som jobbar som hantverkare och kör såna bilar kanske kan tipsa om ett bra val.
Jag har kollat på VW Caddy och liknande bilar. Det ska gå att lasta bra i den samt att den ska vara soppasnål då jag kommer köra fram och tebaks till jobbet varje dag (7mil om dan)
Ni som jobbar som hantverkare och kör såna bilar kanske kan tipsa om ett bra val.
Hmmm..få se nu..mina polare, som jobbar som snickare kör:
Nissan King Cab.
Peugeot Partner.
Volvo 745.
Mitsubishi L200
Ford Escort Kombi.
ALLA dessa har en kåpsläpvagn att frakta större/längre grejer i.
Dom med Berlingo, Partner, Kangoo etc. får ofta frakta grejer på taket. T.o.m långpasset.
Själv kör jag en Berlingo snikdiesel (är inte byggare) jag upplever ofta att den är LITE för kort i skåpet, den skulle gärna fått vara en meter längre. Bränslesnål, dock.
Nissan King Cab.
Peugeot Partner.
Volvo 745.
Mitsubishi L200
Ford Escort Kombi.
ALLA dessa har en kåpsläpvagn att frakta större/längre grejer i.
Dom med Berlingo, Partner, Kangoo etc. får ofta frakta grejer på taket. T.o.m långpasset.
Själv kör jag en Berlingo snikdiesel (är inte byggare) jag upplever ofta att den är LITE för kort i skåpet, den skulle gärna fått vara en meter längre. Bränslesnål, dock.
Hej!
VW Caddy diesel så att Du kan låsa in verktygen. Sedan en släpvagn med hjulen under flaket, det ger bra arbetshöjd. Längden på flaket skall vara något längre än den längsta skiva Du jobbar med. Tyngdpunkten vid last av exempelvis skivor skall hamna något framför axeln. Om kassan tillåter kanske också en kåpa, men då måste Du kunna lasta virke ovanpå denna.
Tyvärr gäller nog inte Din försäkring mot stöld av verktyg även om Du har Caddyn låst.
per
VW Caddy diesel så att Du kan låsa in verktygen. Sedan en släpvagn med hjulen under flaket, det ger bra arbetshöjd. Längden på flaket skall vara något längre än den längsta skiva Du jobbar med. Tyngdpunkten vid last av exempelvis skivor skall hamna något framför axeln. Om kassan tillåter kanske också en kåpa, men då måste Du kunna lasta virke ovanpå denna.
Tyvärr gäller nog inte Din försäkring mot stöld av verktyg även om Du har Caddyn låst.
per
Nja känns mer som buss
, skall som sagt ligga ett par mil om dagen i den så den skall vara en skön hybrid av billig pendlar bil samt gå att lasta i, på , dra släp.
Men för all del ha r du lite mer info samt en bild så vet man ju aldrig.
Men för all del ha r du lite mer info samt en bild så vet man ju aldrig.
Här finns det fler:Fein skrev:
http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?kid=6&aid=312
Peugeot Expert. Iofs samma sak som Jumpy, fast snyggare...Fein skrev:
Jag kör en Expert Limited Edition som jag är nöjd med. Skåpsinredning på vänster sida, dragkrok och ordentliga lastbågar gör det enkelt att lasta och hålla ordning.
Den idealiska bilen, som jag skulle satsa på om jag skulle åka mycket privat, är en Transporter. Dock så kostar dom en hundring mer än Peugeoten.
Har en Mercedes Vito, men som den verktygsb*g jag är har den blivit för liten. Ska nog satsa på en Spriter eller en Iveco i större utförande.
Funderade själv på en bil typ caddy innan, men är glad att jag inte köpte för där är då inte mycket plats i skåpet.
Viton drar ca. 0.8-0.9 milen
Funderade själv på en bil typ caddy innan, men är glad att jag inte köpte för där är då inte mycket plats i skåpet.
Viton drar ca. 0.8-0.9 milen
Ha, här kommer äntligen en tråd som inte kan få ett annat riktigt svar än just det, åsså är man inte hemma.mattiasp skrev:
Men någon sa soppasnål och pendla 7mil per dag. Då får det nog bli en rätt ny Transvestit för att det ska vara kul. En -89 vill inte åka så långt varje dag.