Byggahus.se
Hej,

Jag håller på att uppdatera och komplettera ett gammalt spa med ny styr- och regler utrustning. För att lära mig hur det fungerar har jag skissat upp ett kopplingsschema med de funktioner jag önskar. Systemet består av tre st motorer (cirkulation/jet/luft) samt en 6kW värmare. Värmaren skall inte gå att slå på om inte cirkpumpen är igång. Ett överhettningsskydd samt tempgivare kan bryta värmaren. Jet- och luftpumpen samt belysning (A/B/C enligt styrboxen) styrs genom en styrbox med knappar på karet samt fjärrkontroll. En nivåkontroll (kontroll att vatten finns i karet) är också ansluten via styrboxen. I det nya systemet vill jag koppla en timer för cirkpumpen samt ev. värmaren. Hur löser jag enklast att även cirkpumpen inte kan starta om det inte finns vatten i karet?
Vad tror ni om detta? Finns det bättre sätt samt har jag missat något?

• Kretsschema Spa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Schemat är svårläst i förminskat utförande, och jag får inte "klicka för större" att fungera, forumet frågar mig om login+password fast jag redan är inloggad...

Hej! Vill först flika in att jag är mest nyfiken. Men är det inte vettigt att koppla in en flödesgivare med? Om kretsen får impuls att cirkulationspumpen får ström men inte fungerar så blir det kanske pannkaka? Inte vanligt att cirkultionen går sönder men om ;)

Det som väcker tveksamhet är din koppling kring timern, samt hur styrboxen samverkar med nivåvakten och hur den i övrigt fungerar. Annars är du inte så långt från något som skulle kunna vara ok, vad jag förstår.

Hade nog kört med en siemens logo till det här....

Hej,
Styrboxen fungerar så att den bryter/öppnar fas och nolla för A/B/C med tryckknappar eller via fjärr förutsatt att nivågivaren har signal. Nivågivaren är bara kopplad till styrboxen (ej inritat i figur) och har ingen koppling till cirkpumpen. Har därför funderat på att komplettera med en flödesvarit alt. nivåvakt för cirkpumpen så att inget körs torrt. Vill kunna köra cirkpumpen och värmen med timer under vintern så att det inte fryser när man är borta. Det gamla systemet hade en äldre styrbox utan nivåvakt men ej, timer eller flödesvakt. Önskar därför synpunkter på systemet kan kompletteras med timer och flödesvakt.

Med det du skissat kan du då utgå från fas W via din säkring, försörja timern både matning och ena polen i reläkontakten med detta. Utgående från timern lägger du en nivåvakt i serie och sen in till omkopplaren "Brytare 1". I kopplingen efter brytaren verkar du redan ha det ok med förreglande överhettningsskydd, termostat och pumpkontaktorns hjälpkontakt för manöver av värmen.

När du inte använder timerfunktionen får du ha den manuellt ständigt till och manövrera med brytare 1 och din styrbox.

Och sätt en säkerhetsbrytare/huvudbrytare på inkommande till skåpet istället om ändå alla pumpar/motorer/värmare sitter på ungefär samma ställe.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.