Byggahus.se
Funderar på att köpa en andel/andelar i en vindsnurra. Vore intressant att höra forumrävarnas erfarenheter :)

Någon som känner till möjliga investeringsobjekt? Hur mycket ska man köpa? Har hört att det är vanligt att köpa motsvarande den egna förbrukningen och att det ska kunna betala sig på 7-8 år.

Mvh

Jag är också intresserad

Finns tydligen ett flertal alternativ, köpa in sig i ett enda verk, köpa in sig i ett större kooperativ/företag, och få billig el eller bara helt enkelt investera i ett vindkraftsföretag och förhoppningsvis dra in vinst men köpa sin el på det vanliga sättet.
Det här fastnade jag för förra året http://www.svef.nu/ de har också rätt bra info på siten.
O2 är ett annat företag i vindkraftsektorn som bjuder på läsvärt material.

Du kan även titta på www.vastanvind.se.

Där ingår dessutom kostnaden för elcertifikat, samt den sk uttagsbeskattningen för elkraftskooperativ i elkostnaden vilket innebär att du verkligen vet vad du får betala per kWh (26 öre/kWh innan elskatt och moms).

2006 köppte jag 6 andelar i vindkraftverk . Dåligt påläst på siffrorna måste jag säga .
5000 kr kostade en andel då tror jag .
Vet bara att det varit lönsamt ;)
Men se upp det är planer på att straffbeskatta andelslönsamheten :O

Och jag har genom www.svef.nu

Gulf skrev:
Men se upp det är planer på att straffbeskatta andelslönsamheten :O
Beslutet att uttagsbeskata (straffbeskatta) andelslönsamheten är redan tagen. Dessutom har de lokala skattekontoren fått instruktioner på hur beskattningen skall ske. Ännu har inte alla andelskooperativ uppmärksammat detta vilket kan ge dom en rejäl skatteskuld.

Därför är det viktigt att välja kooperativ som tagit höjd för uttagsskatten för att slippa obehagliga överraskningar.

Har själv sedan efter ganska precis ett halvår tillbaks mina vindandelar hos O2 i drift, och kan väl inte annat än påstå att jag känner mig nöjd med investeringen.
En andel kostade då jag köpte 6700kr, man binder upp sitt kapital i 2 år, men sen är man fri att sälja andelarna vidare (privat, egen prissättning) eller tillbaks till föreningen (till inköpspriset).

Elpriset är nu "uppe i" 20öre/kWh utan energiskatt och moms (detta pga straffskatten för att man är delägare). Årsavgiften för O2 är 560kr (ink moms), dvs något högre än de flesta andra leverantörers, och brytgränsen för vars det ger en ekonomisk vinst blir 2 andelar (med en andel blir det i stort sett +/- 0). Ränka sen med minst 500kr/år och andel i "vinst" (dvs en "ränta" på 7-8% av investeringen)

Sen är en av de många fördelarna med andelarna att man får ta med dom när/om man byter boende. Det är ju lite bökigare att plocka med ett ev. eget uppmonterat vindkraftverk vid flytt.

Nästa kloka investering ? Elbil eller berg/markvärme ?
Elbilen kan man ta med sig till ett annat boende, medans mark/bergvärmen ökar värdet på bostaden.. Har inte funderat eller räknat något direkt på det, men spontant känns elbilen (billigare än bergvärme) kanske som den investering man gör först...

/PeO

Investera 200 000 i bergvärme i dag och om 5 år är huset värt mycket mer än i dag.
Investera 100 000 i elbil i dag och om 5 år är den värt mycket mindre än i dag.

Elbil tror jag på men en god investering blir det aldrig ;)

• Gilla
mcj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.