Byggahus.se
snälla hjälp mig (igen) pbengtsson =)

Hur gjorde du i nocken på din sista bild du la in här?

turmenator skrev:
snälla hjälp mig (igen) pbengtsson =)

Hur gjorde du i nocken på din sista bild du la in här?
Var tvungen att ta fram stegen och kolla min nock i detalj, då jag klättrade upp såg jag att vindskivorna i trä glipade ca 8mm:O, jag satte dem med perfekt gerning och skulle nog låst dem på baksidan med en plyfa eller något. Detta är en gavel som står i sol 11 - 20.30 Trodde inte att en bräda kunde krympa så på längden.

Själva plåtarna har först sattits från vänster, denna går under den från höger.
Den från höger har lodats (du ser blyertsstrecket) och klipps till.
Så här i efterhand ser det inte jättebra ut, men nocken är ca 5m upp och det är bara jag som ser.
Får krypa upp imorgon med falstång och suddigummi.

Nu har du svart tak fattade jag det som och då hade jag nog funderat på om skarven i nocken kanske skulle må bra av lite svart sicaflex.

En annan sak jag noterade idag då det regnade är att om det skvätter upp på falsarna (den bit som är överviket) så rinner vattnet utmed dessa, dvs det rinner inte ned på plåten, så att köra ihop falsen är nog inte dumt.

Edit: i vindskiveplåten från vänster får du klippa bort eller banka ihop i underkant för att den skall kunna fortsätta en bit in under den högra plåten.

• WP_000346.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Blyerts brukar vara omöjligt att få bort från aluzink, iaf om det suttit ett tag :)

tack för ett kanon svar, hur gjorde du med bockningen av takplåten under vindskiveplåten i nocken? klippa eller vika ihop?

svårt att förklara vad jag menar.

Ps. ska försöka ta bilder på mitt tak snart, är det inte regn så är det något annat som kommer ivägen, nu var det en oladdad kamera =)

Jag skall kolla upp, tror jag falsade nocken innan vindskivorna och sedan falsade upp takplåten för vindskivorna sist. Återkommer senare i veckan.

Eftersom ni verkar pålästa och vetgiriga och då jag själv inte direkt har någon erfarenhet av takplåt osv, ser ni något direkt konstigt eller något man skall kolla upp närmare med armat-plåten vi har fått offert på? www.armat.se

Är det en rad frågor som ni skulle vilja ha besvarade så kan jag vidarebefodra dem till Armat. Självklart kommer jag att ge erfarenheter och bilder på forumet om det blir så att vi väljer dom, taket kommer dock att läggas i decemeber/januari.

Tack på förhand grabbar :)

jo nocken ska falsas först det har jag gjort, men för att vika upp kanten som vindskivorna hänger på uppe vid nocken så måste man antingen klippa eller göra något veck eller liknande, frågan är hur man gör det bäst?

Vet inte om du tagit upp falserna vid gavlarna... Om du har så rätar du ut 20 cm närmast nock, falsar nocken. Därefter slår du omkull yttersta biten av nockfalsen. Nu kan du bryta upp kantfalserna igen.
Om du dubbelfsar är det viktigt att göra ursnipsningar i falserna. Annars blir det materialöverflöd och "köttbullar".

Första plåten så veks falsen som vindskivan ut för att kunna knäcka tillbaka plåten så att andra taket kan läggas.
Den andra plåten klipptes de upp en jack i vindskivefalsen för att kunna vika upp nocken och falsa ihop den.
Det blev lite som att slå in julklappar med en del vik. Men storstark tycker jag beskriver det bra.
(usch vad den felklippta vindskivan ser ut...)

Testa med lite papper så tror jag du får till det.

• WP_000384.jpg
    Skapa konto
  • WP_000385.jpg
    Skapa konto
tobo skrev:
Eftersom ni verkar pålästa och vetgiriga och då jag själv inte direkt har någon erfarenhet av takplåt osv, ser ni något direkt konstigt eller något man skall kolla upp närmare med armat-plåten vi har fått offert på? www.armat.se

Är det en rad frågor som ni skulle vilja ha besvarade så kan jag vidarebefodra dem till Armat. Självklart kommer jag att ge erfarenheter och bilder på forumet om det blir så att vi väljer dom, taket kommer dock att läggas i decemeber/januari.

Tack på förhand grabbar :)
Är det galant plåten så är det en lösning samma som falsat.se verkar det som . Det ser falsat ut men är det inte, clix är väl inte falsat heller men ser falsat ut.
Det frågor jag hade ställt är hur man gör takgenomförningar och andra klurigher som nock, vindskivor m.m.
Med Clix plåten kan man ta till vanliga plåtslagar metoder för att fixa det mesta, det luriga är väl ränndalar. och låglutande tak med uppvik mot ex vägg i bakkant.

Köpte själv plåt till mina balkonger, med det var en del hörn och detta löste jag inte utan det fick bli epdm gummi istället.

pbengtsson skrev:
Första plåten så veks falsen som vindskivan ut för att kunna knäcka tillbaka plåten så att andra taket kan läggas.
Den andra plåten klipptes de upp en jack i vindskivefalsen för att kunna vika upp nocken och falsa ihop den.
Det blev lite som att slå in julklappar med en del vik. Men storstark tycker jag beskriver det bra.
(usch vad den felklippta vindskivan ser ut...)

Testa med lite papper så tror jag du får till det.
Det var nog inte så där storstark menade. Så där skulle inte en plåtslagare göra. Men det spelar nog ingen roll så länge det är i nock på ett tak med hyffsad lutning.
Då kommer frågan "hur skulle en plåtis göra då?", -Ja plåtisen skulle göra som storstark beskrev... "Bryta" upp falser bör dock göras med försiktighet så att de inte får sprickor.

Frebbe skrev:
Det var nog inte så där storstark menade. Så där skulle inte en plåtslagare göra. Men det spelar nog ingen roll så länge det är i nock på ett tak med hyffsad lutning.
Då kommer frågan "hur skulle en plåtis göra då?", -Ja plåtisen skulle göra som storstark beskrev... "Bryta" upp falser bör dock göras med försiktighet så att de inte får sprickor.
Jag är inte riktigt med, på Clix plåtar är falsen mot vindskiva ett rakt uppvik som man gjort själv eller som Clix plåten börjar med (beror på om inte taket går jäms med de förbockade plåtarna ut).

Men jag håller med dig om att dessa detaljer är egentiligen inget gör det själv jobb, det ser enkelt ut men är rejält svårt. Men skam den som ger sig.

Hur förhåller sig plåtslagare till denna typ av plåt? En bra produkt med mycket merjobb eller fejk från början till slut?

Falsa nockfalsen först och slå omkull den,sen bryter du upp nästa fals försiktigt så det inte spricker i brottet

nocken är redan falsad, inte ska man slå omkull nockfalsen väll?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.