13 604 läst · 6 svar
14k läst
6 svar
Trappan knakar
Jag har målat om min trappa och efter det så har knakandet ökat. Under varje trappsteg sitter det en längsgående bräda som jag gissar sitter där för att göra steget mer styvt. Mellan brädan och steget blir det en liten rörelse när man kliver på steget vilket ger upphov till ljudet. Jag skulle tro att knakandet minskar när den blir "inkörd" men den har alltid knakat, även innan jag målade om den.
Fågan är vad jag skall göra för att få bort ljudet... Skruva åt brädan hårdare (sitter redan ganska hårt), limma fast den (antar att det finns en anledning att brädan inte är fastlimmad från början)?
Andra idéer?
Tacksam för svar.
Fågan är vad jag skall göra för att få bort ljudet... Skruva åt brädan hårdare (sitter redan ganska hårt), limma fast den (antar att det finns en anledning att brädan inte är fastlimmad från början)?
Andra idéer?
Tacksam för svar.
En trappa torkar och sväller det gör att den blir glapp.
Med kilar och polyuretanlim så går det att fixa från undersidan.
Du tar ett par kilar per trappsteg helst hårdträkilar..
Sedan sprutar du lim i springan och sedan slår du dit kilen OBS inte för långt kilar kan spräcka trappen annars.
Vänta sedan tills limmet härdat innan du sågar av utstickande kil.
Om du inte lyckas första gången helt så kör igen.
Ett komplement är att använda ett svällande lim som direkt löser problemen
Dock kan lim slå snett så jag rekomenderar kilar
Med kilar och polyuretanlim så går det att fixa från undersidan.
Du tar ett par kilar per trappsteg helst hårdträkilar..
Sedan sprutar du lim i springan och sedan slår du dit kilen OBS inte för långt kilar kan spräcka trappen annars.
Vänta sedan tills limmet härdat innan du sågar av utstickande kil.
Om du inte lyckas första gången helt så kör igen.
Ett komplement är att använda ett svällande lim som direkt löser problemen
Dock kan lim slå snett så jag rekomenderar kilar
Jag hade också problem med en extremt knarrande trapp. Knarret berodde på att träet i sättsteget gned mot plansteget (d.v.s. samma orsak som ditt knarr?)
Eftersom jag inte kom åt trappen underifrån och hade bestämt mig för att måla trappen drog jag in rejäla skruvar (typ trallskruv) genom plansteget och ner i sättsteget. Då fixerades allt. Sedan drog jag latex i springorna mellan plan- och sättsteget och till sist spacklade och målade jag trappen.
Nu är det knäpptyst.
Eftersom jag inte kom åt trappen underifrån och hade bestämt mig för att måla trappen drog jag in rejäla skruvar (typ trallskruv) genom plansteget och ner i sättsteget. Då fixerades allt. Sedan drog jag latex i springorna mellan plan- och sättsteget och till sist spacklade och målade jag trappen.
Nu är det knäpptyst.
Valken skrev:Jag har målat om min trappa och efter det så har knakandet ökat. Under varje trappsteg sitter det en längsgående bräda som jag gissar sitter där för att göra steget mer styvt. Mellan brädan och steget blir det en liten rörelse när man kliver på steget vilket ger upphov till ljudet. Jag skulle tro att knakandet minskar när den blir "inkörd" men den har alltid knakat, även innan jag målade om den.
Andra idéer?
Tacksam för svar.
Brädan under heter barnlist.
Tror jag har sett nån tråd tidigare angående knarr i barnlisten, tror det åtgärdas genom att man lägger små plastbrickor mellan listen och steget så ytorna inte gnuggar mot varandra. Hittar inte tråden men men