Byggahus.se
Hej

Jag hoppas det hamnar i rätt forum nu då det (troligen??) är en kombinationsfråga av byggnadsteknik och juridik. Vänder mig till er alla duktiga, kunniga här på forumet för att få hjälp med hur vi ska gå vidare.

För att göra en lång historia kort:
Köpte hus i maj i år, en vecka senare var det stopp i toaletten på övervåningen vilket resulterade i översvämning som otroligt nog inte gav några fuktskador men vi slutade använda toaletten på övervåningen efter några översvämningar.
Ringde säljaren och berättade, hon blev "förvånad" och meddelade då att hon inte har använt toaletten på övervåningen, men inte varför naturligtvis. Det finns även anmärkning i besiktningsprotokollet på att golvbrunnen är i gjutjärn och att hela badrummet är gammalt.
Så för att lösa problemet har vi nu rivit badrummet för att byta hela stammen då den är i gjutjärn.

Upptäckte när vi rev golvet att det har sågats ur i två av takstolarna för att placera avloppsrören. Bifogar bild på den värsta ursågningen. Den andra är 3 cm djup och 14 cm lång.
Frågan är då hur vi ska gå vidare nu?
Behöver det förstärkas på något sätt eller kan vi bara fortskrida med renoveringen?
Om det behöver förstärkas - ska vi kontakta säljaren och hävda dolt fel?

Tack på förhand!

• IMG_4471.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4472.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg likadant ut i min kåk och det är inte mycket att göra åt egentligen. Går rören i bjälklaget så måste de ju gå genom bjälkarna, förr fanns nog inte hålsåg heller.

Jag gjorde om hela skiten så avloppet går rakt genom golvet och hänger på undersidan och de för handfat/tron går inne i väggen (vägghängt).

Jag skulle byta allt ända ner till källaren eller vart nu röret tar vägen så man _vet_ att det inte stoppar där och man får knas i nytt badrum.

Har golvet hållit sedan huset byggdes så kommer det med största sannolikhet att hålla lika länge till.

Dock så har v-g en smart ide om att dra om allt rakt ner, så tillvida att det inte kommer ner mitt i köket eller så...

Tack för svaren!

Då tror jag vi bara kör vidare. Dock kan vi inte dra rören rakt ner då de i såna fall hamnar mitt i vardagsrummet :). Däremot så går dem i golvbjälklaget via kattvinden (totalt ca 3 m) till själva stammen. Och som sagt så kommer vi byta allt så är det gjort. Det är precis som att byggarna i efterhand har kommit på att det skulle vara ett badrum för hela golvet var upphöjt, därav har de troligen sågat i takstolarna för att få till det. Vi kommer även förminska badrummet och bara göra en wc för att få till en klädkammare till ena sovrummet. Så de bytta rören kommer i princip att gå i golvet i klädkammaren.

Huset byggdes 1964 för övrigt :)!

Krigskvalitet ;)

Såg så ut i min kåk också typ hugget med "yxa".

Surt med vardagsrummet men så är det med gammkåkar man får kompromissa och göra det minst dåliga...

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.