Byggahus.se
Det råkar inte vara någon som sitter på en instruktionsbok/installationsbeskrivning för Diom Eloved 25 panna?

Jag ska koppla om pannan lite och blir inte klok på varför rörmockaren för 30 år sedan har kopplat på det sätt han kopplat.

• Gilla
Kristoffer Larsson
  • Laddar…
Jag har en instruktionsbok för en Eloved från 89. Men har för mig att det inte står så mycket om installation i den. Hur har han kopplat den?

Jag ska koppla in en laddomat så därför tänkte jag att det kanske finns någon användbar info i manualen.

Givaren till laddomaten ska monteras under shunten men frågan är om det finns något dykrör där, alternativt om det finns något uttag för att montera dykrör.

Jag funderar även om det finns någonstans förberett för att montera en rökgastermometer.

När det gäller inkopplingen av pannan så finns det tre anslutningar bak på pannan. En i överkant, en ganska mitt på och en anslutning längst ner.

Längst upp är inget inkopplat, på mitten är returen från tankarna inkopplat och längst ner sitter inkommande vatten för påfyllning. Mitt uppe på pannan är röret till tankarna och expansionskärlet anslutet.

Min tanke var att ansluta den del av laddomaten som ska vara kopplad till pannans överdel i anslutningen längst upp bak på pannan så behöver jag inte kapa röret till tankar och expansionskärl.

Sedan funderar jag på att koppla returen från tankarna tillsammans med påfyllningen längst ner på pannan och plugga hålet mitt på pannan. Men frågan är om jag kanske skulle sätta inkommande vatten mitt på bak istället.

Men frågan är, varför har rörmockaren kopplat in returen mitt på pannan och inte längst ner?
Tankarna står en våning upp om det påverkar något.

Har du möjlighet får du gärna scanna in manualen.

Nu är laddomaten inkopplad, men det skulle fortfarande vara intressant att ha en instruktionsbok.

Har scannat manualen (två A4 sidor!) samt en liten reklambroschyr på fyra sidor. Rolig läsning om den effektiva och bränsleekonomiska överförbränningsmetoden :D.

PM:a mig en mailadress.

Det är tur att man har en panna med "Vedeldning enligt den effektiva överförbränningsmetoden" och inte underförbränning som bara ger tjära :)

Det var synd att det inte stod någon verkningsgrad i procent.

Men det kanske går att räkna ut?

Har vi någon expert här som kan räkna på saken?

Effekt, ved 21-29kW
Eldstad volym: 130l

verkningsgrad ....gissar på 60% utan tankar ....kan vara mer eller mindre beroende på hur mycket pyreldning det var förr
ca 80% med tankar om det är nysotat :)
Verkningsgrad är relation mellan den energi(ved) du stoppa in och den energi du kan använda ( värma hus och varmvatten). Skillnaden mellan in och ut ändras beroende på förluster som: rökgasförluster ( värme åt kråkorna), lagringsförluster ( isolering av panna, rör och tank) , eftervärme som stannar i pannan ( pannvattens volym?) .... no ja, allt värme som du inte har nytta av :).

Går ej att räkna ut verkningsgraden ur dina data.
Eldstadsvolym bestämmer hur ofta måste du besöka ditt pannrum och fylla på ved
Effekten bestämmer fex hur länge måste du elda med maxeffekt för att ladda din tank
gaia

• Gilla
Kristoffer Larsson
  • Laddar…
Kan någon klok räkna på följande.

Det tog 2 timmar och 19kg ved med en fuktighet av 16% att värma 750 liter från 27 grader till 80 grader.

Mener at det skal bli noe slikt som dette:
750l*53*4,18/3600=46,15kWh
Ovnen yter da ca 46,2/2 timer=23,1kW pr time.

Om jag räknat rätt så har jag någonstans mellan 50% och 60% verkningsgrad på pannan, så det finns nog lite utrymme för förbättringar.

Eftersom efterfrågan på manualen var stor (3! :)) så tänkte jag att jag lägger upp den direkt här så att eftervärden kan få tillgång till den.

• Gilla
Allon
  • Laddar…
diom brinner åt rätt håll alltså

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.