19 319 läst · 10 svar
19k läst
10 svar
Gängtejp eller VVS tätning?
Har nu fått hem delar till vår pump / hydropressanläggning från Rinkaby.
Är en hel del kopplingar, bussningar, nipplar och kulventiler som ska ihop.
Min fråga är vad som är bäst att montera ihop det med?
Gängtejp eller Loctites sk. Gas/VVS tätning?
Är en hel del kopplingar, bussningar, nipplar och kulventiler som ska ihop.
Min fråga är vad som är bäst att montera ihop det med?
Gängtejp eller Loctites sk. Gas/VVS tätning?
Lin/Locherpasta är svaret 
De flesta på forumet brukar skrika lin när någon nämner gängtape, men det är underskattat och funkar bra om man ska göra få skarvar eller är ovan. Men eftersom du sa att det var ett par stycken hinner du lära dig hur man kladdar pasta/lin
De flesta på forumet brukar skrika lin när någon nämner gängtape, men det är underskattat och funkar bra om man ska göra få skarvar eller är ovan. Men eftersom du sa att det var ett par stycken hinner du lära dig hur man kladdar pasta/lin
Va ju gängtejp och Loctite jag hade att välja mellan. Inget exprimenterande med "främmande" matrial.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Jag har gjort ca 100 kopplingar med lin. Ingen av dem har läckt en enda droppe. jag har fått göra om 2 eller 3 direkt vid ihopskruvandet, linet föstes ut när jag skruvade ihop.
Jag har gjort ca 10 skarvar med tape. EN ENDA blev bra från början. 2 eller 3 fick jag göra om direkt, hade för mycket tape, resten läckte ganska omedelbart, och fick göras om. Så egentligen har jag nog snarare gjort ca 30 tape kopplingar, någon har läckt även på 3e försöket.
Jag har gjort ca 10 skarvar med tape. EN ENDA blev bra från början. 2 eller 3 fick jag göra om direkt, hade för mycket tape, resten läckte ganska omedelbart, och fick göras om. Så egentligen har jag nog snarare gjort ca 30 tape kopplingar, någon har läckt även på 3e försöket.
De va värst va de talas väl om lin här. Kanske inte är så dumt då. Men man ska väl klena på nån smörja där också?
Sen lindar man väl de åt samma håll som man gör med gängtejp? Eller, torbeno?
Sen lindar man väl de åt samma håll som man gör med gängtejp? Eller, torbeno?
Typ ett sånt här kitjordraketen skrev:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162507700
Min hjärna kommer inte ihåg vilket håll det är nu, brukar ge sig efter ett försök - det blir knas med fel håll helt enkelt (för mig iaf)
Att det tala så mycket om lin beror på att det är absolut bäst för vvs-gängor. Lin har dessutom den förnämliga egenskapen att det sväller lite i vatten, så det är självtätande.jordraketen skrev:
Har man ingen pasta så går det bra att använda linolja.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Och man bör "repa gängorna". Det innebär att man gör hack på tvären av gängorna med en fil, dålig morakniv, eller liknande. Då fastnar linet i hacken så att det inte puttas ut när man skruvar ihop kopplingen.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
En rörkille jag pratade med sa också att man skall inte lägga smörja i gängorna innan man lindar på linet (i de instruktioner jag läst så skall man göra det). Han menade att det fungerar som smörjmedel som lättare får linet att glida ut när man skruvar ihop kopplingen.