Byggahus.se
Jag är på gång att göra en utealtan, förre husägaren har tydligen målat på kallasfalt på ett källartak (2 våningshus med källare från -34), jag tänkte köpa grovbetong på ByggMax och bara gjuta ovanpå det och sedan med flytspackel för att få det jämnt, det skall på billig frostsäker klinkers med golvvärmeslingor hade jag tänkt.

Efter något år när plånboken vuxit sig stor så skall det bli inglasad vinterisolerat uterum.

Frågetecknet i detta fall är att kallasfalten känns "färsk" och ser omöjlig att få bort.

Gjuta ovanpå ca 5-7 cm överallt utan armeringsjärn, får jag sprickor som ett brev på posten?

Verkar otroligt då det är redan gjutet där och förstärkt med en I balk på.

Du lär få sprickor ja.

En av armeringens funktioner är att hindra betongen från att krympa när den härdar. Utan armering lär den dra ihop sig lite och iom det sprickor

mats_o skrev:
Du lär få sprickor ja.

En av armeringens funktioner är att hindra betongen från att krympa när den härdar. Utan armering lär den dra ihop sig lite och iom det sprickor
Lönar det sig att blanda till ca 800 liter betong själv och gjuta med 6mm armeringsnät?

Hoppas det går vägen, betongbil blir nog dyrt då det är max 1 kubik + framkörningsavgift..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.