2 695 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Gjuta på kallasfalterad källartak?
Jag är på gång att göra en utealtan, förre husägaren har tydligen målat på kallasfalt på ett källartak (2 våningshus med källare från -34), jag tänkte köpa grovbetong på ByggMax och bara gjuta ovanpå det och sedan med flytspackel för att få det jämnt, det skall på billig frostsäker klinkers med golvvärmeslingor hade jag tänkt.
Efter något år när plånboken vuxit sig stor så skall det bli inglasad vinterisolerat uterum.
Frågetecknet i detta fall är att kallasfalten känns "färsk" och ser omöjlig att få bort.
Gjuta ovanpå ca 5-7 cm överallt utan armeringsjärn, får jag sprickor som ett brev på posten?
Verkar otroligt då det är redan gjutet där och förstärkt med en I balk på.
Efter något år när plånboken vuxit sig stor så skall det bli inglasad vinterisolerat uterum.
Frågetecknet i detta fall är att kallasfalten känns "färsk" och ser omöjlig att få bort.
Gjuta ovanpå ca 5-7 cm överallt utan armeringsjärn, får jag sprickor som ett brev på posten?
Verkar otroligt då det är redan gjutet där och förstärkt med en I balk på.
Lönar det sig att blanda till ca 800 liter betong själv och gjuta med 6mm armeringsnät?mats_o skrev:
Hoppas det går vägen, betongbil blir nog dyrt då det är max 1 kubik + framkörningsavgift..