Byggahus.se
Aloha!

Jag är på jakt efter kombinerade vägg- och nätverksuttag. Har letat runt både på nätet och i butiker men hittar väldigt få produkter. Det skulle också kunna vara separata uttag men är lite rädd att det ska bli för många installationer på vägen, dvs fult. Vill ha det så enkelt och rent som möjligt alternativt med lite lätt retro-stuk utan att det blir för tacky. Gillar tex inte Renova vägguttag. Dimmern däremot är okej. Vi har ett enkelt litet torp så allt exklusivt går bort.

Skulle vara fint om folk kunde posta bilder på på hur ni löst det hemma hos er.

T.ex. en tvåfacksram, ett envägs uttag i ena facket och ett nätverksuttag i det andra och montera i en förhöjningsram med skiljevägg.

I det här fallet Eljo Exxact, som finns i mer eller mindre exklusiva utföranden.

showpic.asp

displayimage.ashx

displayimage.ashx

showpic.asp

showpic.asp

Redigerat:
Tack snaggletooth!

Det blir säkert något åt det hållet. Lite förvånad över att det finns så få valmöjligheter bara.

Nåja, vad är väl en bal på slottet...

Går även att fixa med Renova (iaf tvåfacksram, vet inte om det finns större för utanpåliggande)

Eller bygg ihop en dubbeldosa och en enkelt, sätt trippeluttag i dubbeldosan och nätverk i enkel + gemensam ram

Annars är det rätt smidigt att kombinera nätverksuttag och telefonuttag i en tvåfacksram. Då slipper du problemet med att man inte får dra nätverkskabel och 230V i samma VP-rör och dosor. Nätverkskabel och telefonkabel funkar bra i samma rör och dosor.

Synd att nätverksuttaget inte var såpass exklusivt att själva uttagdelen färgmatchar istället för som vanligt är svart...

(Det FINNS enstaka uttag som faktiskt är t.ex. vita, men de verkar extremt svåra att hitta)

• Gilla
Beasnilsson
  • Laddar…
Lexcom Office finns med "dammlock" och då blir hela uttaget "vitt" i stängt läge

ampz skrev:
Annars är det rätt smidigt att kombinera nätverksuttag och telefonuttag i en tvåfacksram. Då slipper du problemet med att man inte får dra nätverkskabel och 230V i samma VP-rör och dosor. Nätverkskabel och telefonkabel funkar bra i samma rör och dosor.
Ja, fast att skruva upp "gristrynen" är 1900-tal. Eller att dra EKKX för telefoni heller för den delen. Finns ingen anledning att göra några specialare för ångtelefoni idag. :) Dra nätverk till allt istället och använd det för den ev. telefoni som behövs. (En RJ11 passar i en RJ45, de är gjorda för det. Se nätverksskoletråden i teknik-forumet t ex.)

P.S. Telefon skall vara trådlös, nätverk trådat. Sådeså. :)

Grottan skrev:
Lexcom Office finns med "dammlock" och då blir hela uttaget "vitt" i stängt läge
Alltid bättre än inget! Antagligen syns det svarta när kontakt är ansluten, eller?

Thorsman (eller vad de heter) har väl gjort det mest idiotiska, en stor vit plastbit och under den sitter en mindre svart plastbit och i den sitter två vita nätverksuttag. De nästan ber om att få den svarta biten omlackerad...

lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, fast att skruva upp "gristrynen" är 1900-tal. Eller att dra EKKX för telefoni heller för den delen. Finns ingen anledning att göra några specialare för ångtelefoni idag. :)
Jag tolkade det som nätverk+telefon i ena halvan och 230V-uttag i andra halvan av en tvåfackram, fast det var lite otydligt. (Varför annars prata om 230V v.s. nätverk/telekablar i samma/separata rör/dosor?)

Dra nätverk till allt istället och använd det för den ev. telefoni som behövs. (En RJ11 passar i en RJ45, de är gjorda för det. Se nätverksskoletråden i teknik-forumet t ex.)
Nog blir det väl lite vingligt med en RJ11 i ett RJ45-uttag? En tång för att klämma RJ-kontakter är en bra investering, så kan man göra adaptrar mellan RJ11 och RJ45 om man vill, och dessutom är det otroligt skönt att göra nätverkskablar som är exakt lagom långa, speciellt till sånt som att koppla ihop diverse små "nätverk-lådor" med varandra (router, switch, ip-telefon-låda o.s.v.)...

P.S. Telefon skall vara trådlös, nätverk trådat. Sådeså. :)
Nackdelen med trådlösa telefoner är att det är svårt att trycka på tangenterna samtidigt som man lyssnar, om man inte också har handsfree. Att trycka med man lyssnar är rätt bra när man kommer till en "tryck 7 för att få vänta en vecka på att få prata med kundtjänst"-svarmojäng... ;)

Ja, jag menade att man lika gärna kan strunta i EKKX för telefoni och dra dubbelt nätverk direkt. Så har man bättre nytta av den nedlagda mödan. Man får ju ändå inte samförlägga den med elen var sig det är nätverk eller EKKX.

Och nej, även om 8P8C (dvs "RJ45") naturligtvis sitter bättre så blir det inte direkt vingligt med en RJ11. Det är bara att trycka dit. RJ45 är som sagt gjord bakåtkompatibel med RJ11. Vill man klämma på en ny så får man naturligtvis det. :) Det är heller inga problem.

Lyfter en jättegammal tråd. Jag vill ha uttag vid TVn, plankvägg och jag slipper gärna borra och hugga ut för ROT dosor (det går ju, har gjort det på andra ställen, men då väggen är putsad utanpå är det risk för skador och här är det nytapetserat).

Jag tänkte montera ett eluttag och jämte detta nätverk och antennkabel.

Frågan är, då delar 220v och nätverk/antennkabel förhöjningsram (det går inte något VP rör/ slang hit utan kommer bakifrån en garderob på andra sidan väggen en "kulo" och en "lös" nätverk CAT5e och antenn.

Måste jag hugga ur och montera rotdosa, eller kan man "säkra av" förhöjningsramen. Tyvärr hade den ingen skiljevägg mellan "kamrarna". Eller lägga in en rotdosa inuti förhöjningsramen... Eller går det inte att få detta utfört på godkänt sätt???

Jag har fastnat för malmbergs nova (trots att jag har renovauttag och gamla bakelitbrytare på andra ställen) för att de har keystoneuttag så jag kan få in antenn och TP-kabel i samma modul. Att ha ett renovauttag bredvid ett fyrkantigt uttag (dessutom med förhöjningsramar) skulle inte se klokt ut... Kan ju montera 2st enfacks förhöjningsramar jämte varandra, men även detta kommer inte se bra ut...

5118806n.jpg

18960058n.jpg

1896002n.jpg

1892171n.jpg

1

Redigerat:
Hittade denna tråden https://www.byggahus.se/forum/el/209724-dubbel-dosa.html som ändå inte besvarar min fråga, men var mer inne på problematiken...

och till annat märke fanns sådan produkt men ej till den malmbergs som jag har här framför mig.... http://www.eldirekt.se/varumarken/elko/mellanvagg-forhojnram-35mm

Och nu hittade jag att schneider har keystone och skiljevägg...
http://www.elbutik.se/product.html/exxact-skiljevagg-for-dosa
http://www.elbutik.se/product.html/exxact-centr-pl-keystone-vinklad-vit

Inte lika snygga och billiga som malmbergs grejjor (tycker jag) - kanske passar det ihop med renovagrejjorna? Får väl i värsta fall sätta två separata förhöjningsramar bredvid varandra med en renovaram med en sådan keystone modul bredvid... Men hade hellre gått på den första lösningen...

Min "backuplösning" får bli att köpa sådana här och montera 2st renova förhöjningsramar bredvid varandra;

images

Montageram adapter för Keystonejack i Lexcom hålbild http://webbutik.infralogic.se/main.aspx?page=article&artno=E51+188+65

260
renova_lex_centrum_150__15510.jpg

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.