34 156 läst · 32 svar
34k läst
32 svar
Värmefördelare till radiatorer, brukar man göra så här?
Vi bor i ett nyproducerat 1 1/2-planshus med vattenburna radiatorer.
Fördelningen till radiatorerna ser ut som på bilden.
Brukar man inte använda någon form av fördelare för dessa "knutpunkter" eller är det så här man löser det?
Fördelningen till radiatorerna ser ut som på bilden.
Brukar man inte använda någon form av fördelare för dessa "knutpunkter" eller är det så här man löser det?
Ser helt rätt kopplat ut... men en fördelare skulle ju varit snyggare

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 578 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 578 inlägg
Oj oj oj vilket "virr-varr".
Inte snyggt gjort alls. Men det funkar...
Som du redan skrivet är det mycket bättre med fördelarrör. Inte direkt proffisionellt utfört på bilden. Många skarver blev det, man hade haft betydligt mindre skarv med fördelare. Visserligen utfört med LK Press (LK är ett märke jag stakt rekomenderar om någon missat det) men LK har fördelare också! Underlig lösning!
Inte snyggt gjort alls. Men det funkar...
Som du redan skrivet är det mycket bättre med fördelarrör. Inte direkt proffisionellt utfört på bilden. Många skarver blev det, man hade haft betydligt mindre skarv med fördelare. Visserligen utfört med LK Press (LK är ett märke jag stakt rekomenderar om någon missat det) men LK har fördelare också! Underlig lösning!

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 578 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 578 inlägg
Hade man ägnat en liten extra timme med slangarna och fästa upp dom på två snygga rader, tillopp och retur var försig, framför varandra, innan dom gjöts in så hade du fått en bättre lösning, detta ser ut som okunskap! Samt att det är förminskat från 25 till 20 långt för tidigt! 25x16x20 T-rören var väl slut...
Men som redan skrivet, det funkar ju det här med... Men jag skulle blivit smått förbannad på rörisen som utfört det!
Men som redan skrivet, det funkar ju det här med... Men jag skulle blivit smått förbannad på rörisen som utfört det!
Rörisen kanske fick göra det bästa av det han hade.. golvet kunde vart gjutet redan....
Huset är ju nybyggt, så någon röris har ju lagt ner rören. Fast iofs, så kan det ju vara så att nån snickare eller betongare har kastat i rör för vatten, värme och avlopp 30 minuter innan plattan gjöts.Missionären skrev:
Det händer allt oftare när husleverantörerna vill fuska och spara pengar.
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
Hm,undrar hur man fördelar flödet? det finns ju i fördelaren,men här?
finns det strypventiler till varje slang?,ser inte det?
finns det strypventiler till varje slang?,ser inte det?
Nej, inga strypventiler vad jag sett, vi har haft injustering av grundflödena i radiatorerna vid tre olika tillfällen hittills, så det är väl så man får göra om det inte är bra balans, känns onödigt bökigt.
Och jag vet inte hur det blev efter sista gången, det är väl svårt att veta innan vinterhalvåret kommer.
Och jag vet inte hur det blev efter sista gången, det är väl svårt att veta innan vinterhalvåret kommer.
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
förlåt, ingen golvvärme? i så fall går det bra att ta det på radiatorerna.
Jag tog upp detta med husbyggaren och nämnde att det skulle kunna bli knepigt om man i framtiden skulle bli tvungen att börja rota för att ev byta ut någon rördragning eller liknande, att ens komma åt, fick svaret att det skulle jag inte behöva göra, men om