Byggahus.se
Vi bor i ett nyproducerat 1 1/2-planshus med vattenburna radiatorer.
Fördelningen till radiatorerna ser ut som på bilden.
Brukar man inte använda någon form av fördelare för dessa "knutpunkter" eller är det så här man löser det?

• DSC02382.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
djanlov och 7 till
  • Laddar…
Ser helt rätt kopplat ut... men en fördelare skulle ju varit snyggare

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Krilleman
Oj oj oj vilket "virr-varr".
Inte snyggt gjort alls. Men det funkar...
Som du redan skrivet är det mycket bättre med fördelarrör. Inte direkt proffisionellt utfört på bilden. Många skarver blev det, man hade haft betydligt mindre skarv med fördelare. Visserligen utfört med LK Press (LK är ett märke jag stakt rekomenderar om någon missat det) men LK har fördelare också! Underlig lösning!

• Gilla
Kattenkakan
  • Laddar…
Vilken fullösning. Man undrar ju om byggföretaget verkligen kan ha tjänat något på det, är en fördelare ens dyrare än så många kopplingar?

Krilleman
Hade man ägnat en liten extra timme med slangarna och fästa upp dom på två snygga rader, tillopp och retur var försig, framför varandra, innan dom gjöts in så hade du fått en bättre lösning, detta ser ut som okunskap! Samt att det är förminskat från 25 till 20 långt för tidigt! 25x16x20 T-rören var väl slut...

Men som redan skrivet, det funkar ju det här med... Men jag skulle blivit smått förbannad på rörisen som utfört det!

• Gilla
nino
  • Laddar…
En klåpare har varit framme. En fördelare är att föredra. Rören ansluter man till den innan golvet gjuts. Då får man en snyggare och troligtvis billigare lösning.

Rörisen kanske fick göra det bästa av det han hade.. golvet kunde vart gjutet redan....

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Missionären skrev:
Rörisen kanske fick göra det bästa av det han hade.. golvet kunde vart gjutet redan....
Huset är ju nybyggt, så någon röris har ju lagt ner rören. Fast iofs, så kan det ju vara så att nån snickare eller betongare har kastat i rör för vatten, värme och avlopp 30 minuter innan plattan gjöts.
Det händer allt oftare när husleverantörerna vill fuska och spara pengar.

• Gilla
VVSare och 1 till
  • Laddar…
Hm,undrar hur man fördelar flödet? det finns ju i fördelaren,men här?
finns det strypventiler till varje slang?,ser inte det?

• Gilla
UlfPersson
  • Laddar…
Nej, inga strypventiler vad jag sett, vi har haft injustering av grundflödena i radiatorerna vid tre olika tillfällen hittills, så det är väl så man får göra om det inte är bra balans, känns onödigt bökigt.
Och jag vet inte hur det blev efter sista gången, det är väl svårt att veta innan vinterhalvåret kommer.

Krilleman
Jag är fortfarande imponerad av okunnigheten, eller kanske rättare sagt dumheten!

• Gilla
kizamal och 1 till
  • Laddar…
förlåt, ingen golvvärme? i så fall går det bra att ta det på radiatorerna.

Som installatör tycker jag att det ser ut som skit.. Men sen funkar det säkert..

• Gilla
orienterarn
  • Laddar…
Jag tog upp detta med husbyggaren och nämnde att det skulle kunna bli knepigt om man i framtiden skulle bli tvungen att börja rota för att ev byta ut någon rördragning eller liknande, att ens komma åt, fick svaret att det skulle jag inte behöva göra, men om :(

Funkar säkert bra.

Men tänk i nästa steg, om du ska sälja ngn gång, kommer en ev köpare att bli imponerad?

Skulle säga att det ser ut som att en klåpare varit framme. En amatör hade gjort det bättre!

• Gilla
loa255 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.