Byggahus.se
Hej.

Var i "klåptagen" igår när jag skulle smörja upp släpet. Vid den tredje smörjnippeln (naturligtvis den man kommer åt underifrån) satt fettsprutan så hårt fast över nippeln att jag först inte fick loss den. Försökte då vicka lite fram och tillbaka varpå nippeln går av - så klart!

Jag har nu försökt få ur återstoden av nippeln ur det gängade hålet utan att lyckas. Jag har först försökt väldigt försiktigt med "grispitt", men gängorna på den blev förstörda(!). När jag sen gav upp och skulle borra bort så pass mycket så man kan pilla bort resterna går jag bet även där! Nu har jag inte de allra finaste borrarna så det kanske beror på det.

Finns det nåt annat sätt? Vilken typ av borr bör jag annars använda för urborrning av den uppenbart hårda nippeln?

Tacksam för tips eller kommentarer.

• Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Kan egentligen inget om släpkärror men går inte lageröverfallet att ta bort om det finns ett sådant. Skulle kanske underlätta isåfall.

Testa att banka i ett Torx bits av lagom storlek, jag har dragit ur säkert 100st avbrutna smörjnipplar på det sättet.

Tackar för svar.

Det skulle säkert gå att montera bort delen (hävarmen som fördelar bromskraften från påskjutbromsen). Dock är det nåt jag vill undvika in i det sista. Torx bit var en bra idé. Bara hoppas att bitsen är tillräckligt hårda. Hjälp, måste jag kanske offra en av mina Wera bits?? Men är det det som krävs, så får det väl bli så. Provar först med ett överblivet från Biltema...

Ja bara det inte är ett sopdåligt bits som går av så är det lungt, ett wera bits ska inte behövas. :)

Nu är nippeln väck. Dessvärre gick det inte så bra som jag hade hoppats. Torxbitsen jag knackade in vreds bara sönder. När jag knackade in den igen ramlade återstoden av nippeln isär och ur. Mission accomplished, dessvärre är gängorna inte är intakta längre. :(

Denna tråd får med andra ord en liten annan vinkling mot släpvagnar, bromsar etc.

Hade det suttit på ett annat ställe hade jag inte tvekat till att borra upp hålet och ersätta M6-nippeln med en M8. Dock är jag inte säker på att jag kommer lyckas eftersom den genomgående lagerbulten/axeln (nr 18 i sprängskissen i länken nedan) ligger precis innanför. Jag har därför börjat fundera på mina alternativ innan jag kör vidare.

Se bifogad bild samt sprängskissen här:
http://www.slapvagnshuset.se/webkat/pdf/t026ps.pdf

Det är alltså i bromshävarmen (16) som nippeln sitter. Min fundering är nu hur omständigt det skulle vara att plocka loss denna bromshävarm och kanske t.o.m. byta den om jag helt misslyckas. Visst, det är en hel del detaljer som sitter fast med lagerbulten. Men, räcker det att få till detta, eller finns det risk att man sabbar någon inställning för bromsarna också?

Jag kan så klart åka in till nåt släpserviceställe, men det bör trots allt vara relativt lätt gjort själv också inbillar jag mig. Vill dock överväga mina alternativ innan jag bestämmer mig.

Någon som känner sig manad att kommentera? :)

• DSC01000.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plocka isär, dra nya gängor med en förtapp (dra den inte helt igenom) och montera en större nippel :)

Redigerat:
Hej.

Precis. Jag ville bara utesluta att jag inte sabbar några inställningar för bromsarna (påskjutbromsen börjar ta för tidigt/sent eller nåt sånt). Annars är det väl bara att bita i det sura äpplet och sätta igång.

Suck, allt jag skulle göra var att smörja. Skulle vara klart på en kvart, inkl laddning av smörjspruta. Tycker mig känna igen det sen tidigare...

Borra ut den. Lagom stort borr och stadig på handen.
Sen kan man borra upp och gänga som man får en lite större nippel. Där en 10nyckel passar. Då går bara toppen av och man kan fortfarande skruva ut den

dra i en hellicoil gänga om du vill ha samma dimension..

Jag kollade på min släp som ser ganska snarlik ut, och att plocka isär och byta ut delen ser inte ut som nåt som ska bjuda nåt större motstånd, ändra bara inte längden på "broms-stången" så borde det inte behövas nån justering. Att borra ut och gänga större går säkert också, men har den avigsidan att 8mm smörjnipplar brukar ha 1 mm stigning på gängen, inte 1,25mm som är standard på M8. Har man inte rätt tapp är man alltså rökt. Helicoil eller motsvarande är ju också ett alternativ, men för alla varianterna gäller nog att plocka lös delen för borrning och gängning om det ska bli riktigt bra.

Lite uppdatering. Nu är det isärtaget, uppborrat och omgängat till M8 och ihopsatt igen. Eftersom jag inte hittade någon affär som sålde M8-nipplar styckvis under påskhelgen är det nu det som återstår. Det var som sagt inga större problem (hittills). Bara man ser till att göra jobbet när man har barnvakt och inte när minstingen sover i vagnen bredvid!

Bra tips om 1,25 mm stigning. Det skall jag tänka på.

Sabbar jag nu inte nya gängen genom att dra för hårt så skall detta snart vara fixat. Tack för alla tips!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.